Arthritis und Rheuma 2008; 28(02): 96-100
DOI: 10.1055/s-0037-1620099
Degenerative Erkrankungen der LWS
Schattauer GmbH

Management der lumbalen Spinalkanalstenose

Management of lumbar spinal stenosis
B. Actor
1   Schulthess Klinik Zürich, Wirbelsäulenzentrum, Neurochirurgie (Chefarzt: Priv.-Doz. Dr. François Porchet)
,
Ch. Paus
1   Schulthess Klinik Zürich, Wirbelsäulenzentrum, Neurochirurgie (Chefarzt: Priv.-Doz. Dr. François Porchet)
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
24 December 2017 (online)

Zusammenfassung

Die lumbale Spinalkanalstenose ist eine häufige Wirbelsäulenerkrankung des höheren Alters. Meist wird sie mit belastungsabhängigen Schmerzen in den Beinen symptomatisch. Die Diagnose beruht hauptsächlich auf der Anamnese und den klinischen Beschwerden; mittels Bildgebung wird sie dann verifiziert. In leichten bis mittelschweren Fällen sollte die konservative Behandlung bevorzugt werden. Bei Versagen der konservativen Behandlung und in schweren Fällen ist die Zuweisung an einen Wirbelsäulenchirur-gen zur Beurteilung der Operationsindikation angebracht.

Summary

Lumbar spinal stenosis is a frequent disease affecting elderly people. It is primarily symptomatic with leg pain when walking. The diagnosis is essentially based on the history and clinical findings, which in turn is confirmed by imaging. Conservative treatment should be taken into account in mild and moderate cases, whereas failure of conservative treatment and severe cases should be referred to a spinal surgeon for surgical evaluation.

 
  • Literatur

  • 1 Postacchini F.. Surgical management of lumbar spinal stenosis. Spine 1999; 24 (10) 1043-1047.
  • 2 Alvarez J., Hardy R.. Lumbar spine stenosis: a common cause of back and leg pain. American Family Physician 1998; 57 (08) 1825-1834.
  • 3 Aalto T., Malmivaara A.. et al. Preoperative predictors for postoperative clinical outcome in lumbar spinal stenosis. Spine 2006; 31 (18) E648-E663.
  • 4 Benoist M.. The natural history of lumbar degenerative spinal stenosis. Joint Bone Spine 2002; 69: 450-457.
  • 5 Saifuddin A.. The imaging of lumbar spinal stenosis. Clinical Radiology 2000; 55: 581-594.
  • 6 Oertel M., Ryang Y-M.. et al. Long-term results of microsurgical treatment of lumbar spinal stenosis by unilateral laminotomy for bilateral decompression. Neurosrugery 2006; 59 (06) 1264-1270.
  • 7 Murphy D., Hurwitz E.. et al. A non-surgical approach to the management of lumbar spinal stenosis: A prospective observational cohort study. BMC Musculoskeletal Disorders 2006; 7 16. Rivest C., Katz J.. et al. Effects of epidural steroid injection on pain due to lumbar spinal stenosis or herniated disks : a prospective study. Arthritis Care and Research 1998; 11 (04) 291-297.
  • 8 Delport E., Cucuzzella A.. et al. Treatment of lumbar spinal stenosis with epidural steroid injections: a retrospective outcome study. Arch Phys Med Rehabil 2004; 85: 479-484.
  • 9 Benini A.. Die Stenose des lumbalen Wirbelkanals. Orthopäde 1997; 26: 503-514.