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DOI: 10.1055/s-0037-1622148
Stripping bei klassischer operativer Versorgung einer Stammvarikosis der Vena saphena magna
Prospektiv-randomisierte, Farbduplex-kontrollierte Studie zum Vergleich dreier VerfahrenStripping methods in the treatment of long saphenous vein insufficiency: prospective-randomized colour coded duplex-controlled study to compare three proceduresComparaison entre trois méthodes de stripping pour le traitement de l’insuffisance de la veine grande saphène selon une étude prospective randomisée contrôlée par écho-doppler duplex couleurPublikationsverlauf
Eingegangen:
29. Mai 2006
angenommen mit Revision:
02. August 2006
Publikationsdatum:
10. Januar 2018 (online)
Zusammenfassung
Ziel: Vergleich dreier Stripping-Methoden der Vena saphena magna hinsichtlich intra- und postoperativer verfahrenstypischer Komplikationen sowie im Hinblick auf medizinische und kosmetische Ergebnisse. Patienten, Methode: An der prospektiv-randomisierten, farbduplexsonographisch-kontrollierten Studie nahmen 378 Patienten (453 operierte Beine) mit einer Stammveneninsuffizienz der Vena saphena magna (Stadium Hach II-III) teil, die an unserer Klinik operiert und nach ungefähr einem halben Jahr nachuntersucht worden waren. Sie wurden in drei Gruppen randomisiert: Nach klassischer Krossektomie erfolgte die stadiengerechte Teilsaphenektomie in Gruppe 1 mit einer PIN-Stripping-Sonde, in Gruppe 2 mittels konventionellem Stripping und in Gruppe 3 durch eine Kryosonde. Die drei Gruppen wurden hinsichtlich Handling, Komplikationen und Ergebnissen verglichen. Ergebnisse: Insgesamt zeigte sich eine statistisch signifikante (p <0,05) Überlegenheit der Kryosonde bei der intraoperativen Handhabung und der durchschnittlichen Operationsdauer, jedoch führte diese Methode etwas häufiger zu postoperativen Beschwerden (ohne statistische Signifikanz). Hinsichtlich der kosmetischen Ergebnisse (Besenreiser, Matting, subjektive Patientenzufriedenheit) und langfristigen Komplikationen (Sensibilitätsstörungen, Lymphödeme) waren nach sechs Monaten postoperativ keine signifikanten Unterschiede zwischen den drei Methoden festzustellen.
Summary
Objective: To compare three methods of stripping the long saphenous vein regarding typical complications during and after the operation, and to compare the long-term-results as well. Patients, methods: In a prospective-randomized colour coded duplex-controlled study 378 patients (453 operations) with the diagnosis of an insufficiency of the long saphenous vein (grade Hach II-III) were included, who had been treated at our clinic and followed up about half a year later. The patients were randomized in three groups: after the classic crossectomy stripping of the greater saphenous vein was performed by PIN-Stripping in group 1, Babcock-Stripping in group 2 and cryostripping in group 3. In the follow-up, the three groups were compared regarding differences in handling, complications and results. Results: Altogether, cryostripping proved to be superior regarding the intraoperative handling and the operation time on average with a statistic significance (p <0.05). However, postoperative pain was slightly higher after using this method (without a statistic significance). The long-term-results concerning cosmetical aspects like matting, spider veins or the patients’ subjective opinion on cosmetic outcome and late complications like regional paresthesia or lymphedema six months after the operation showed no significant differences between the three tested methods.
Résumé
But : Comparaison de 3 méthodes de stripping de la veine grande saphène en fonction des complications observées pendant et après l’intervention et appréciation des résultats respectifs à long terme. Patients et méthode : Étude randomisée prospective contrôlée par écho-doppler-duplex couleur. 378 patients (453 opérations) présentant un diagnostic d’insuffisance de la veine grande saphène (stade Hach II-III) traités dans notre clinique et suivis pendant environ six mois. Les patients ont été randomisés en trois groupes : groupe 1 : stripping par invagination après crossectomie classique et stripping de la veine grande saphène, groupe 2 : stripping selon Babcock, groupe 3 : stripping par cryothérapie. Par la suite les trois groupes ont été comparés selon la prise en charge, les complications et les résultats. Résultats : le stripping par cryothérapie s’est révélé être la technique la plus favorable pour la prise en charge per-opératoire et pour la durée moyenne de l’intervention, significativement meilleure (p <0,05). Cependant la douleur post-opératoire a été légèrement plus forte par cette méthode (statistiquement non significative). Les résultats à long terme concernant l’aspect esthétique (matting, chevelu vasculaire, opinion subjective du patient) et les complications tardives (paresthésies ou lymphoedème), six mois après l’opération n’ont pas montré de différence significative entre les trois méthodes.
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Literatur
- 1 Babcock WW. A new operation for the exstirpation of varicose veins of the leg. NY Med J 1907; 86: 153-6.
- 2 Belcaro G, Nicolaides AN, Ricci A. et al. Endovascular sclerotherapy, surgery, and surgery plus sclerotherapy in superficial venous incompetence: a randomized, 10-year follow-up trial – final results. Angiology 2000; 7: 529-34.
- 3 Breuninger H. Cryostripping of the long saphenous vein with a percutaneously guided probe. Dermatol Surg 2001; 27: 545-8.
- 4 Breuninger H. Kryostripping der Vena saphena magna. Vasomed 2000; 12: 22-5.
- 5 Butler CM, Scurr JH, Coleridge Smith PD. Prospective randomized trial comparing conventional (Babcock) stripping with inverting (Pin) stripping of the long saphenous vein. Phlebology 2002; 17: 59-63.
- 6 Dwerryhouse S, Davies B, Harradine K. et al. Stripping the long saphenous vein reduces the rate of reoperation for recurrent varicose veins: fiveyear results of a randomized trial. J Vasc Surg 1999; 29: 589-92.
- 7 Frings N, Tran VTP, Glowacki P. et al. Komplikationen in der Varizenchirurgie und Strategien zu ihrer Vermeidung. Phlebologie 2002; 31: 26-37.
- 8 Frings N, Tran VTP, Nelle A. et al. Krossenrezidiv der Vena saphena magna trotz korrekter Krossektomie: Neoangiogenese. Phlebologie 1999; 28: 144-8.
- 9 Haas E, Burkhardt T, Maile N. Rezidivhäufigkeit durch Neoangiogenese nach modifizierter Krossektomie. Phlebologie 2005; 34: 101-4.
- 10 Hach W. Spezielle Diagnostik der primären Varikose. Gräfelfing: Demeter; 1981
- 11 Hach W, Gruß JD, Hach-Wunderle V. et al. Venenchirurgie. Stuttgart: Schattauer; 2006. 1 110.
- 12 Hagmüller GW. Komplikationen bei der Chirurgie der Varikose. Langenbecks Arch Chir 470, Suppl Kongressband 1992; 470: 4.
- 13 Kluess HG, Noppeney T, Gerlach H. et al. Leitlinie zur Diagnostik und Therapie des Krampfaderleidens der Deutschen Gesellschaft für Phlebologie, der Deutschen Gesellschaft für Gefäßchirurgie, des Berufsverbandes der Phlebologen e.V. und der Arbeitsgemeinschaft der niedergelassenen Gefäßchirurgen Deutschlands e.V. 2004
- 14 Lacroix H, Nevelsteen A, Suy R. Invagination versus classic stripping of the long saphenous vein – a randomized prospective study. Acta Chir Belg 1999; 99: 22-5.
- 15 Lurie F, Creton D, Eklöf B. et al. Prospective randomized study of endovenous radiofrequency obliteration (closure procedure) versus ligation and stripping in a selected patient population (EVOLVeS Study). J Vasc Surg 2003; 38: 207-14.
- 16 Manner M. Kryotechnik in der Varizenchirurgie – ein neues Konzept zur Reduktion des Operationstraumas. Chirurg 1999; 70: 79-84.
- 17 Merchant RF, Pichot O, Myers KA. Four-year follow-up on endovascular radiofrequency obliteration of great saphenous reflux. Dermatol Surg 2005; 31: 129-34.
- 18 Min RJ, Khilnani N, Zimmet SE. Endovenous laser treatment of saphenous vein reflux: long-term results. J Vasc Interv Radiol 2003; 14: 991-6.
- 19 Oesch A. PIN-Stripping. Phlebologie 1996; 25: 177-82.
- 20 Stötter L, Schaaf I, Bockelbrink A. et al. Radiowellenobliteration, invaginierendes oder Kryostripping – welches Verfahren belastet den Patienten am wenigsten?. Phlebologie 2005; 34: 19-24.
- 21 Tyrell MR, Rocker M, Maisey N. et al. A randomised trial to compare standard and invagination stripping of the long saphenous vein in the thigh. In: Negus D, Jantet G, Coleridge Smith PD. (eds) Phlebology ´95. Berlin, Heidelberg: Springer; 1995: 451-3.
- 22 Winterborn RJ, Foy C, Earnshaw JJ. Causes of varicose vein recurrence: late results of a randomized controlled trial of stripping the long saphenous vein. J Vasc Surg 2004; 40: 634-9.