Phlebologie 2010; 39(03): 133-137
DOI: 10.1055/s-0037-1622305
Review

Primary varicose veins[*]

Compression therapyPrimäre Varikose – Kompressionstherapie
H. Partsch
1   Private practice, Vienna
› Institutsangaben

Summary

Background: Compression stockings are widely used in patients with varicose veins. Methods: Based on published literature three main points are discussed: 1. the rationale of compression therapy in primary varicose veins, 2. the prescription of compression stockings in daily practice, 3. studies required in the future. Results: The main objective of prescribing compression stockings for patients with varicose veins is to improve subjective leg complaints and to prevent swelling after sitting and standing. No convincing data are available concerning prevention of progression or of complications. In daily practice varicose veins are the most common indication to prescribe compression stockings. The compliance depends on the severity of the disorder and is rather poor in less severe stages. Long-term studies are needed to proof the cost-effectiveness of compression stockings concerning subjective symptoms and objective signs of varicose veins adjusted to their clinical severity. Conclusion: Compression stockings in primary varicose veins are able to improve leg complaints and to prevent swelling.

Zusammenfassung

Hintergrund: Kompressionsstrümpfe werden bei Patienten mit Krampfadern häufig verwendet. Methoden: Basierend auf veröffentlichter Literatur werden drei Punkte diskutiert: 1. das Rationale einer Kompressionstherapie bei primärer Varikose, 2. die Verordnung von Kompressionsstrümpfen in der täglichen Praxis, 3. erforderliche Studien in der Zukunft. Ergebnisse: Das wichtigste Behand-lungsziel bei der Verordnung von Kompressionsstrümpfen für Patienten mit Krampfadern ist die Verbesserung von subjektiven Beinbeschwerden sowie die Verhinderung von Schwellungszuständen nach Sitzen und Stehen. Bezüglich der Verhinderung von Komplikationen oder eines Fortschreitens der Veränderungen liegen keine überzeugenden Daten vor. In der täglichen Praxis sind Krampfadern die häufigste Indikation für eine Verordnung von Kompressionsstrümpfen. Die Compliance hängt von der Schwere der Veränderungen ab und ist bei weniger ausgeprägten Formen gering. Langzeitstudien sind erforderlich, um die Kosteneffektivität von Kompressionsstrümpfen bezüglich subjektiver Beinbeschwerden und klinischer Symptome von Varizen entsprechend ihrem Ausprägungsgrad zu beweisen. Schlussfolgerung: Kompressionsstrümpfe vermögen bei primärer Varikose Beinbeschwerden zu lindern und einer Beinschwellung vorzubeugen.

* Herrn Prof. Dr. W. Hach zum 80. Geburtstag




Publikationsverlauf

Eingereicht: 09. März 2010

Angenommen: 09. März 2010

Publikationsdatum:
04. Januar 2018 (online)

© 2010. Thieme. All rights reserved.

Schattauer GmbH

 
  • Literatur

  • 1 Belczak CE, de Godoy JM, Ramos RN, de Oliveira MA, Belczak SQ, Caffaro RA. Rate of occupational leg swelling is greater in the morning than in the afternoon. Phlebology 2009; 24: 21-25.
  • 2 Blättler W, Kreis N, Lun B, Winiger J, Amsler F. Leg symptoms of healthy people and their treatment with compression hosiery. Phlebology 2008; 23: 214-221.
  • 3 Christopoulos DG, Nicolaides AN, Szendro G, Irvine AT, Bull ML, Eastcott HH. Air-plethysmography and the effect of elastic compression on venous hemodynamics of the leg. J Vasc Surg 1987; 5: 148-159.
  • 4 Hach-Wunderle V, Hach W. Invasive therapeutic options in truncal varicosity of the great saphenous vein. Vasa 2006; 35: 157-166.
  • 5 Kahn SR, M’lan CE, Lamping DL, Kurz X, Bérard A, Abenhaim LA. VEINES Study Group Relationship between clinical classification of chronic venous disease and patient-reported quality of life: results from an international cohort study. J Vasc Surg 2004; 39: 823-828.
  • 6 Kakkos SK, Daskalopoulou SS, Daskalopoulos ME, Nicolaides AN, Geroulakos G. Review on the value of graduated elastic compression stockings after deep vein thrombosis. Thromb Haemost 2006; 96: 441-445.
  • 7 Kluess HG, Noppeney T, Gerlach H, Braunbeck W, Ehresmann U, Fischer R, Hermanns H-J, Langer C, Nüllen H, Salzmann G, Schimmelpfennig L. Leitlinie zur Diagnostik und Therapie des Krampfaderleidens. ICD 10: 183.0, 183.1, 183.2, 183.9, Entwicklungsstufe S2. Phlebologie 2004; 33: 211-221.
  • 8 Krijnen RM, de Boer EM, Adèr HJ, Bruynzeel DP. Venous insufficiency in male workers with a standing profession. Part 2: diurnal volume changes of the lower legs. Dermatology 1997; 194: 121-126.
  • 9 Lord RS, Hamilton D. Graduated compression stockings (20–30 mmHg) do not compress leg veins in the standing position. ANZ J Surg 2004; 74: 581-585.
  • 10 Morselli-Lanz B. Progredienz der Varikosis. Thesis, Universität Basel; 1992
  • 11 Palfreyman SJ, Michaels JA. A systematic review of compression hosiery for uncomplicated varicose veins. Phlebology 2009; 24 (Suppl. 01) 13-33.
  • 12 Pannier F, Hoffmann B, Stang A, Jöckel KH, Rabe E. Prevalence and acceptance of therapy with medical compression stockings. Results of the Bonn Vein Study. Phlebologie 2007; 36: 245-249.
  • 13 Partsch B, Partsch H. Calf compression pressure required to achieve venous closure from supine to standing positions. J Vasc Surg 2005; 42: 734-738.
  • 14 Partsch H, Flour M, Smith PC. International Compression Club. Indications for compression therapy in venous and lymphatic disease consensus based on experimental data and scientific evidence. Under the auspices of the IUP. Int Angiol 2008; 27: 193-219.
  • 15 Partsch H, Mosti G. Narrowing of leg veins under compression demonstrated by magnetic resonance imaging (MRI). Int Angiol. 2010 (in print).
  • 16 Partsch H, Winiger J, Lun B. Compression stockings reduce occupational leg swelling. Dermatol Surg 2004; 30: 737-743.
  • 17 Partsch H. Improving the venous pumping function in chronic venous insufficiency by compression as dependent on pressure and material. Vasa 1984; 13: 58-64.
  • 18 Partsch H. Plethysmographische Untersuchungen und Venendruckmessung. In: Weber J, May R. Funktionelle Phlebologie. Stuttgart: Thieme; 1990: 201-212.
  • 19 Partsch H. Verbesserte Förderleistung der Wadenmuskelpumpe unter Kompressionsstrümpfen bei Varizen und venöser Insuffizienz. Phlebol Proktol 1978; 7: 58-66.
  • 20 Partsch H. Do we need firm compression stockings exerting high pressure?. Vasa 1984; 13: 52-57.
  • 21 Rabe E, Pannier F, Ko A, Berboth G, Hoffmann, Hertel S. Incidence of Varicose Veins, CVI and Progression of the Disease In the Bonn Vein Study II American Venous Forum 22nd Annual Meeting; February 10–13, 2010. Amelia Island, Florida:
  • 22 Rabe E, Pannier-Fischer F, Bromen K, Schuldt K, Stang A, Poncar Ch, Wittenhorst M, Bock E, Weber S, Jöckel K-H. Bonner Venenstudie der Deutschen Gesellschaft für Phlebologie. Epidemiologische Untersuchung zur Frage der Häufigkeit und Ausprägung von chronischen Venenkrankheiten in der städtischen und ländlichen Wohnbevölkerung Phlebologie 2003; 32: 1-14.
  • 23 Raju S, Hollis K, Neglen P. Use of compression stockings in chronic venous disease: patient compliance and efficacy. Ann Vasc Surg 2007; 21: 790-795.
  • 24 Samama MM. An epidemiologic study of risk factors for deep vein thrombosis in medical outpatients: the Sirius study. Arch Intern Med 2000; 160: 3415-3420.
  • 25 Stöberl C, Gabler S, Partsch H. Indications-related use of stockings--measuring venous pump function. Vasa 1989; 18: 35-39.
  • 26 Thaler E, Huch R, Huch A, Zimmermann R. Compression stockings prophylaxis of emergent varicose veins in pregnancy: a prospective randomized controlled study. Swiss Med Wkly 2001; 131: 659-662.
  • 27 Vasquez MA, Munschauer CE. Venous Clinical Severity Score and quality-of-life assessment tools: application to vein practice. Phlebology 2008; 23: 259-275.
  • 28 Widmer LK, Stähelin HB, Nissen C, da Silva A. Venen-Arterien-Krankheiten, koronare Herzkankheit bei Berufstätigen. Prospektive-epidemiologische Untersuchung. Basler Studie I-III. 1959–1978. Bern: Hans Huber; 1981