Nuklearmedizin 1984; 23(02): 77-79
DOI: 10.1055/s-0038-1624175
Originalarbeiten - Original Articles
Schattauer GmbH

131I-Metaiodobenzylguanidine – A New Agent for Scintigraphic Imaging and Treatment of Pheochromocytoma[*]

131J-Metajodbenzylguanidin – Ein neues Agens für die szintigraphische Abbildung und die Therapie des Phäochromozytoms
M. Fischer
1   From the Medizinische Klinik und Poliklinik, Nuklearmedizin der Universität Münster, Federal Republic of Germany
,
W. Vetter
2   From the Department für Medizin, Kantonspital, Federal Republic of Germany
,
B. Winterberg
3   From the Universität Zürich, Switzerland, and the Medizinische Poliklinik der Universität Münster, Federal Republic of Germany
,
H. Vetter
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 23 November 1983

Publication Date:
10 January 2018 (online)

Summary

In 91 patients with a suspicion of pheochromocytoma 96 scintigraphies with 131I-metaiodobenzylguanidine were performed. The distribution of this radiopharmaceutical agent was studied. In about 71% we found uptake in the liver, in about 20% in the spleen and in about 6% in the gastrointestinal tract. In 13% of our patients a normal tracer uptake in the adrenal medulla was observed. In 23 patients adrenal or extra-adrenal lesion (s) were localized correctly, whereas one false-positive and one false-negative scintigramme was obtained. The 131I-MIBG imaging of adrenal and extra-adrenal, benign and malignant pheochromocytomas and adrenomedullary hyperplasia is highly specific. In the treatment of pheochromocytomas more experience is needed to present final results, but especially in malignant pheochromocytomas 131I-MIBG therapy may be useful.

Zusammenfassung

Bei 91 Patienten mit Verdacht auf ein Phäochromozytom wurden 96 Szintigraphien mit 131J-Metajodbenzylguanidin durchgeführt. In etwa 71% aller Patienten fand sich eine Traceranreicherung in der Leber, in 20% in der Milz und in 6% im Darm. Bei 13% unserer Patienten sahen wir einen physiologischen Traceruptake im Nebennierenmark. Bei 23 Patienten konnte eine adrenale oder extra-adrenale Läsion korrekt lokalisiert werden, während je ein falsch-positiver und ein falsch-negativer Befund erhoben wurde. Die 131J-MIBG-Szintigraphie stellt eine spezifische, nicht-invasive Methode zur Darstellung von adrenalen und extra-adrenalen, benignen und malignen Phäochromozytomen und der adrenomedullären Hyperplasie dar. Vor einem abschließenden Urteil über die Wertigkeit der Therapie des Phäochromozytoms mit 131J-MIBG müssèn weitere Erfahrungen gesammelt werden. Die nuklearmedizinische Therapie könnte aber besonders beim malignen, metastasierenden Phäochromozytom hilfreich sein.

* 3rd International Symposium on Radiopharmacology, Freiburg i.Br., September 1983.


 
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