Right Ventricular Wall Motion and Performance in Stabilized Chronic Respiratory Failure Evaluated by Equilibrium Radionuclide Angiocardiography[*]
Die Bewertung der rechtsventrikulären Wandbewegung und Performance bei stabilisierter chronischer Ateminsuffizienz mit der Äquilibrium - Radionuklid - Ventrikulographie
C. L. Maini
1
From the Istituto di Medicina Nucleare (Dir. : Prof. G. Galii), Roma, Italy
,
R. Antonelli Incalzi
2
From the Istituto di Clinica Medico (Dir.: Prof. G. Gambassi), Università Cattolica del Sacro Cuore, Roma, Italy
,
M. G. Bonetti
1
From the Istituto di Medicina Nucleare (Dir. : Prof. G. Galii), Roma, Italy
,
L. Fuso
2
From the Istituto di Clinica Medico (Dir.: Prof. G. Gambassi), Università Cattolica del Sacro Cuore, Roma, Italy
,
G. Valle
1
From the Istituto di Medicina Nucleare (Dir. : Prof. G. Galii), Roma, Italy
Equilibrium radionuclide angiocardiography (ERNA) was performed at rest in 30 patients with chronic respiratory failure (CRF) in order to evaluate right ventricular performance and wall motion. The usual indices of left ventricular performance were also recorded and correlated with right ventricular parameters. Only CRF patients without clinical, electrocardiographic or echocardiographic criteria suggestive of congenital, valvular, hypertensive or ischemic heart disease were studied. A RV dyskinesis was detected in 5 of the 30 patients, occurring however only in stage II—III CRF, as if a longstanding RV pressure overload were necessary for a RV dyskinesis to develop. No significant differences were found between patients with and without RV dyskinesis for all the functional ERNA parameters (i.e. LVEF, RVEF, PER, PFR) On the other hand, a significant correlation between the stage of the CRF and RVEF was observed.
Zusammenfassung
Bei 30 Patienten mit chronischer Ateminsuffizienz wurde eine Äquilibrium - Radionuklid - Ventrikulographie (ÄRNV) durchgeführt, um Performance und Kinetik der Wand des rechten Ventrikels zu bewerten. Die üblichen Indices der »Performance« des linken Ventrikels wurden gemessen und mit den Parametern des rechten Ventrikels verglichen. Zur Untersuchung kamen nur Patienten mit chronischer Ateminsuffizienz, die keine klinischen, elektrokardiographischen oder echokardiographischen Zeichen einer angeborenen, valvulären, hypertensiven oder ischämischen Herzkrankheit aufwiesen. Eine Dyskinesie des rechten Ventrikels wurde bei 5 der 30 Patienten gefunden und hier nur bei solchen mit einer chronischen Ateminsuffizienz im Stadium II oder III, als ob ein dauernder übermäßiger Druck im rechten Ventrikel notwendig wäre, damit sich eine Dyskinesie des rechten Ventrikels ausbilden kann. Für alle funktionellen ÄRNVParameter (nämlich LVEF, RVEF, PER, PFR) ergab sich kein eindeutiger Unterschied bei Patienten mit oder ohne Dyskinesie des rechten Ventrikels. Andererseits wurde eine signifikante Korrelation zwischen dem Stadium der chronischen Ateminsuffizienz und der RVEF beobachtet.
* Supported in part by Research Grant no. 71.260 by Ministero della Pubblica Istruzione.
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