Nuklearmedizin 1971; 10(01): 16-24
DOI: 10.1055/s-0038-1624730
Originalarbeiten — Original Articles — Travaux Originaux
Schattauer GmbH

Clinical Renal Function Testing by External Double Isotope Monitoring Technique

Test de fonction rénal par isotopes. Une méthode de mésure de double isotopeNierenfunktionsprüfung mit Radioisotopen. Eine Doppel-Nuklidmeßtechnik
J. Fog Pedersen
1   Section of Urology, Veterans Administration Hospital, and Department of Surgery, University of Wisconsin School of Medicine, Madison, Wisconsin
,
M. Fog Pedersen
1   Section of Urology, Veterans Administration Hospital, and Department of Surgery, University of Wisconsin School of Medicine, Madison, Wisconsin
,
Paul O. Madsen
1   Section of Urology, Veterans Administration Hospital, and Department of Surgery, University of Wisconsin School of Medicine, Madison, Wisconsin
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 29 May 1970

Publication Date:
05 February 2018 (online)

Summary

An accurate catheter-free technique for clinical determination simultaneouslyof glomerular filtration rate and effective renal plasma flow by means of radioisotopes has been developed. The renal function is estimated by the amount of radioisotopes necessary to maintain a constant concentration in the patient’s blood. The infusion pumps are steered by a feedback system, the pumps being automatically turned on when the radiation measured over the patient’s head falls below a certain preset level and turned off when this level is again readied.

131I-iodopyracet was used for the estimation of effective renal plasma flow and125I-iothalamate estimation of the glomerular filtration rate. These clearances were compared to the conventional bladder clearances and good correlation was found between these two clearance methods (correlation coefficients 0.97 and.90 respectively). The advantages and disadvantages of this new clearance technique are discussed.

Une technique exacte sans cathètre pour déterminer simultanement le taux de filtration glomérulaire (TFG) et le flux rénal plasmatique effective (FRPE) est décrite qui n’exige pas de cathéterisme vésical.

TFG et FRPE sont calculés de la quantitée d’isotopes nécessaires au maintien à un niveau sanguin constant. A l’aide des pompes à infusion sous contrôle d’un detecteur de rayonnement placé sur la tête du malade la quantité nécessaire peur le maintien du niveau d’activité est injectée. Pour la determination du FRPE on emploie 131I iodopyracetate et pour celui du TFG 125I-iothalamate. La correlation des résultats de la clearance à infusion avec ceux de la clearance vésicale conventionale était bonne. Le facteur de correlation était de 0,97 respectivement 0,90. Les aventages et désavantages de la méthode sont discutés.

Es wird eine genaue, klinisch anwendbare Infusionsclearance-Methode zur gleichzeitigen Bestimmung des Glomerulusfiltrates (GFR) und des effektiven renalen Plasmastromes (ERPF) beschrieben, bei der kein Blasenkatheterismus notwendig ist. GFR und ERPF werden aus der Radioisotopenmenge berechnet, die zur Konstanterhaltung eines bestimmten Isotopenspiegels im Blut des Patienten zugeführt werden muß. Mit Hilfe von strahlungsgesteuerten Infusionspumpen setzt bei einem Abfall der über dem Kopf des Patienten gemessenen Aktivität unter einen bestimmten Aktivitätsspiegel automatisch ein Zustrom von Isotopen bis zum erneuten Erreichen dieses Spiegels ein und wird danach selbständig wieder unterbrochen. Für die Bestimmung von ERPF wird 131I-iodopyracet und für die von GFR 125I-iothalamate verwendet. Zwischen den Ergebnissen der Infusionsclearance und denen der konventionellen Blasenclearance besteht eine weitgehende Übereinstimmung, der Korrelationskoeffizient beträgt 0,97 bzw. 0,90. Die Vorzüge und Nachteile der Methode werden besprochen.

 
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