Summary:
Aim: We addressed the feasibility of FDG-PET to differentiate between viability and non-viability
in the immediate postoperative assessment of flaps (autologous microvascular anastomosed
pedicled flaps) in oro-maxillo-facial surgery. Methods: 3-7 days after surgery, FDG-PET was done in 38 patients who had received flaps for
reconstruction of the mandible after partial resection. The studies were done on a
dedicated full ring PET-scanner (ECAT EXACT HR+, Siemens/CTI). Acquisition started
between 60 and 80 min post injection. The findings of the soft tissue component of
the flaps were grouped using a three point scale: (I) no defect, (II) small defects,
(III) one large defect. The results of PET were compared with the clinical course
for at least 3 months. Results: “No defect” on the FDG-PET study identified viability of the flap and predicted normal
clinical follow-up (22/38 patients). “Small defects” visualized areas of decreased
perfusion and decreased glucose metabolism indicating risk of non-viability (13/38
patients); adapting the postsurgical management led to delayed but uncomplicated healing
of the flaps in these patients. “One large defect” demonstrated early necrosis of
the flap (3/38 patients). After removal and replacement of this necrotic portion of
the flap the second FDG-PET scan of these 3 patients demonstrated the uncomplicated
post-operative healing. Conclusion: FDG-PET facilitated the assessment of viability and non viability of flaps in the
immediate postsurgical period, and demonstrated the usefulness of FDG-PET for postoperative
care and prognosis.
Zusammenfassung:
Ziel: Untersuchung der Einsatzmöglichkeit von FDG-PET für die Diagnostik bzw. den Ausschluss
der Frühnekrose von mikrovaskulär, gefäßgestielten Transplantaten (freien Lappen)
in der Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie. Patienten, Methoden: Die FDG-PET wurde an 38 Patienten, die freie Lappen erhalten hatten, 3-7 Tage post
operationem durchgeführt. Die Untersuchungen wurden an einem ECAT EXACT HR+ Vollring-PET-Scanner
durchgeführt. Die PET-Befunde der Weichteilkomponente wurden je nach Untersuchungsergebnis
3 Gruppen zugeordnet: (I) kein Defekt, (II) kleine Defekte, (III) ein großer Defekt.
Diese Ergebnisse wurden mit dem klinischen Verlauf über mindestens 3 Monate verglichen.
Ergebnisse: »Kein Defekt« bedeutete Vitalität und guter postoperativer Heilungsverlauf (22/38
Patienten). »Kleine Defekte« stellten Bezirke mit beeinträchtigtem Glukosestoffwechsel
dar; dieser Befund bedeutete somit Risiko von Defektheilung resp. Frühnekrose (13/38
Patienten). Ein solitärer, großer Aktivitätsdefekt bedeutete definitiv Frühnekrose
(3/38 Patienten). Nach chirurgischer Entfernung der nekrotischen Anteile demonstrierte
der erneute PET-Scan dieser 3 Patienten den unkomplizierten Heilungsprozess. Schlussfolgerung: FDG-PET ist in der unmittelbar postoperativen Verlaufskontrolle resp. in der Vitalitätsdiagnostik
von freien Lappen eine effektive Untersuchungsmodalität, die zudem eine verlässliche
prognostische Beurteilung erlaubt.
Key words:
Flap - maxillo-facial - tumour - FDG - PET - viability
Schlüsselwörter:
Freier Lappen - Kieferchirurgie - Tumor - FDG - PET - Vitalität