Nuklearmedizin 2003; 42(05): 220-223
DOI: 10.1055/s-0038-1625193
Original Article
Schattauer GmbH

Combined transmission and 99mTc-sestamibi emission tomography for localization of mediastinal parathyroid glands

Transmissions- und Emissionstomographie mit 99mTc-Sestamibi: eine neue Methode zur Lokalisation hyperaktiver mediastinaler Nebenschilddrüsen
K. Kaczirek
1   Department of Surgery, Division of General Surgery, Section Endocrine Surgery (Head: Bruno Niederle)
,
G. Prager
1   Department of Surgery, Division of General Surgery, Section Endocrine Surgery (Head: Bruno Niederle)
,
O. Kienast
2   Department of Nuclear Medicine (Head: Robert Dudczak), University of Vienna, Medical School, Austria
,
G. Dobrozemsky
2   Department of Nuclear Medicine (Head: Robert Dudczak), University of Vienna, Medical School, Austria
,
R. Dudczak
2   Department of Nuclear Medicine (Head: Robert Dudczak), University of Vienna, Medical School, Austria
,
B. Niederle
1   Department of Surgery, Division of General Surgery, Section Endocrine Surgery (Head: Bruno Niederle)
,
A. Kurtaran
2   Department of Nuclear Medicine (Head: Robert Dudczak), University of Vienna, Medical School, Austria
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 29 October 2002

in revised form: 12 December 2002

Publication Date:
10 January 2018 (online)

Summary:

Aim: Although parathyroid scintigraphy using 99mTc-sestamibi is considered the best preoperative localization method for hyperfunctioning parathyroid tissue it lacks the anatomical details required for successful, minimal invasive surgery of ectopic parathyroid lesions. This study presents the role of combined SPECT/X-ray-CT imaging in a single device for localization of mediastinal parathyroid glands. Methods: 99mTc-sestamibi SPECT/ X-ray-CT was performed by gamma camera-mounted anatomical X-ray tomography (GMAXT; GE Medical systems, Millenium VG with Hawkeye) in four patients with ectopic parathyroid glands (two patients with primary, two with persistent secondary hyperparathyroidism). The device contains an X-ray tube and a set of detectors that rotate around the patient combined with a gamma camera. For comparison with GMAXT additionally high resolution computed tomography images of the neck and mediastinum were performed. Results: Correct preoperative localization was achieved. The parathyroid glands were located in the anterior mediastinum. High resolution computed tomography could not provide further details. Three patients were operated by a minimal invasive open and one patient by a transsternal approach because of concomitant aortic valve replacement. Conclusion: 99mTc-sestamibi/X-ray-CT fusion imaging in a single device can accurately localise ectopic or supernumerary mediastinal parathyroid tumours in primary and secondary hyperparathyroidism. Morbidity, radiation exposure, time, and costs are reduced by avoiding multiple diagnostic examinations and minimal invasive parathyroid surgery becomes possible.

Zusammenfassung:

Ziel: Die Nebenschilddrüsenszintigraphie mit 99mTc-Sestamibi gilt als beste präoperative Methode zur Lokalisation überaktiven Nebenschilddrüsengewebes. Wir beschreiben die Bedeutung der kombinierten 99mTc-Sestamibi-SPECT/Röntgen-CT in einem Gerät zur Lokalisation und Operationsplanung bei ektopen mediastinalen Nebenschilddrüsen. Methoden: 99mTc-SestamibiSPECT/Röntgen-CT wurde mit dem GMAXT-System (gamma camera-mounted x-ray tomography) von GE Medical systems, Millenium VG mit Hawkeye an vier Patienten mit ektopen mediastinalen Nebenschilddrüsen durchgeführt. Das Gerät besteht aus einer Röntgeneinheit mit einem Satz Detektoren, die zusammen mit einer Gammakamera um den Patienten rotieren. Zum Vergleich wurde eine hochauflösende CT des Halses und des Mediastinums durchgeführt. Ergebnisse: Es wurde eine korrekte präoperative Lokalisation erreicht. Die Nebenschilddrüsen waren bei allen Patienten im vorderen Mediastinum lokalisiert. Durch hochauflösende CT konnte keine für die Operationsplanung relevante Zusatzin-formation gewonnen werden. Drei Patienten wurden über einen transzervikalen, minimal-invasiv offenen Zu-gang und ein Patient über einen transsternalen Zugang wegen gleichzeitig durchgeführtem Aortenklappenersatz operiert. Schlussfolgerung: Durch 99mTc-SestamibiSPECT/Röntgen-CT in einem Gerät gelingt die exakte Lokalisation von ektopen oder überzähligen mediastinalen Nebenschilddrüsen. Morbidität, Strahlenbelastung, Zeit und Kosten werden reduziert, da mehrfache bildgebende Untersuchungen vermieden werden und eine exakte Planung minimal-invasiver Nebenschilddrüsenchirurgie ermöglicht wird.

 
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