Nuklearmedizin 2004; 43(05): 158-160
DOI: 10.1055/s-0038-1625197
Original Articles
Schattauer GmbH

Long term changes in serum T4, T3, and TSH in benign thyroid disease

Proof of a narrow individual variation[*] Langzeitvariationen der T4-, T3- und TSH-Serumwerte bei Patienten mit benigner SchilddrüsenerkrankungNachweis eines engen, individuellen Normbereichs[*]
H.-J. Biersack
1   Department of Nuclear Medicine, University Hospital Bonn, Germany
,
F. Hartmann
1   Department of Nuclear Medicine, University Hospital Bonn, Germany
,
R. Rödel
1   Department of Nuclear Medicine, University Hospital Bonn, Germany
,
M. Reinhardt
1   Department of Nuclear Medicine, University Hospital Bonn, Germany
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Publikationsverlauf

Received: 05. April 2004

in revised form: 29. Juni 2004

Publikationsdatum:
10. Januar 2018 (online)

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Summary:

Aim: The diagnosis of abnormalities of thyroid function is generally based on the measurement of thyroid hormones and TSH in blood. The recommended reference ranges for serum T4 and T3 as well as TSH are quite wide as the result of large differences in thyroid function tests in healthy persons. It has been proven that the individual variation within an individual is small, compared with the variation between individuals. We investigated long term variations of these parameters in patients with and without benign thyroid diseases. Methods: We performed long term follow-up serum determinations of T3, T4, and TSH in a total of 150 patients for a time period of 3 to 13 years. The majority of patients had been put on L-thyroxine. Values of total T3, total T4, free T4 were measured with an almost unmodified test (RIA) over the years. Results: The lowest relative coefficient of variation (<10%) was observed in the group of patients who had been treated with L-thyroxine only. Even for TSH, relatively low cofficients of variation were observed in this group. In the group of patients who had not received any medication, T3 and T4 showed also a variation of 10%. FT4 and TSH revealed a wider range of variation. Even after radioiodine therapy, T3 and T4 showed only a quite small variation, while TSH demonstrated a wide range with a variation of >30%. Conclusion: Our data demonstrate that there are only narrow variations of serum T4 and T3 within individuals with and without thyroid disorders.

Zusammenfassung:

Ziel: Die Diagnose einer abnormalen Schilddrüsenfunktion erfolgt durch die Bestimmung der Schilddrüsenhormone und des TSH-Werts im Blut. Hierbei ist festzustellen, dass die empfohlenen Referenzbereiche für T4, T3 und TSH relativ groß sind. Es konnte bereits früher nachgewiesen werden, dass die individuelle Variation relativ gering ist, verglichen mit der Variation zwischen einzelnen Individuen. Wir prüften, wie sich T4-, T3- und TSHKonzentration im Langzeitverlauf verhalten. Patienten, Methoden: In dieser Studie wurden 150 Patienten zwischen 3 und 13 Jahren nachverfolgt. Der überwiegende Teil der Patienten nahm L-Thyroxin ein. T3- und T4-Gesamtkonzentration sowie freies T4 wurden über die Jahre mit einem unveränderten RIA gemessen. Die Bestim-mung der TSH-Werte erfolgte mittels IRMA. Der geringste Variationskoeffizient wurde bei der Patientengruppe unter L-Thyroxin beobachtet und betrug unter 10%. Ergebnisse: Patienten, die keine Medikation erhielten, zeigten einen Variationskoeffizienten von rund 10% für T3 und von maximal 10% für T4. Freies T4 zeigte eben-so wie TSH höhere Variationskoeffizienten. Sogar nach Radioiodtherapie wurde für T3 und T4 eine relativ geringe Variation festgestellt, während TSH einen Variations-koeffizienten von über 30% aufwies. Schlussfolgerung: Unsere Daten bestätigen, das die intraindividuellen Schwankungen selbst im Verlauf von mehr als 10 Jahren relativ gering sind. Änderungen können daher Hinweise auf eine beginnende (erneute) Schilddrüsenfunktionsstörung sein.

* This paper contains parts of the M.D. thesis of F. Hartmann.