Nuklearmedizin 2005; 44(06): 229-237
DOI: 10.1055/s-0038-1625319
Original Articles
Schattauer GmbH

Guidelines on radioiodine therapy for differentiated thyroid carcinoma[*]

Impact on clinical practiceLeitlinien zur Radioiodtherapie des differenzierten SchilddrüsenkarzinomsEinfluss auf die klinische Praxis[*]
M. Biermann
1   Departments of Nuclear Medicine, Univ.-Prof. Dr. Dr. O. Schober, Münster University, Münster
,
M. K. Pixberg
1   Departments of Nuclear Medicine, Univ.-Prof. Dr. Dr. O. Schober, Münster University, Münster
,
U. Dörr
2   Departments of Nuclear Medicine, PD Dr. Dr. H. Bihl, Katharinenhospital, Stuttgart
,
M. Dietlein
3   Departments of Nuclear Medicine, Univ.-Prof. Dr. H. Schicha, Cologne University, Cologne
,
H. Schlemmer
4   Departments of Nuclear Medicine, Univ.-Prof. Dr. H. Lerch, Helios-Klinikum Wuppertal
,
J. Grimm
5   Departments of Nuclear Medicine, Univ.-Prof. Dr. T. Mende, University Halle-Wittenberg, Halle
,
T. Zajic
6   Departments of Nuclear Medicine, Univ.-Prof. Dr. mult. E. Moser, Freiburg University, Freiburg
,
U. Nestle
7   Departments of Nuclear Medicine, Univ.-Prof. Dr. C.-M. Kirsch, Saarland University, Homburg/Saar
,
S. Ladner
8   Departments of Nuclear Medicine, Univ.-Prof. Dr. Chr. Reiners, Würzburg University, Würzburg
,
S. Sepehr-Rezai
9   Departments of Nuclear Medicine, Univ.-Prof. Dr. Dr. R. Bauer, Gießen University, Gießen
,
S. Rosenbaum
10   Departments of Nuclear Medicine, Univ.-Prof. Dr. Dr. A. Bockisch, Essen University, Essen
,
C. Puskás
11   Departments of Nuclear Medicine, Prof. Dr. F.-D. Maul, Klinikum Karlsruhe
,
P. Fostitsch
12   Departments of Nuclear Medicine, Univ.-Prof. Dr. H.-J. Otto, Magdeburg University, Magdeburg
,
A. Heinecke
13   Biometrics (Univ.-Prof. Dr. W. Köpcke), Münster University
,
A. Schuck
14   Radiooncology (Univ.-Prof. Dr. N. Willich), Münster University, Münster
,
N. Willich
14   Radiooncology (Univ.-Prof. Dr. N. Willich), Münster University, Münster
,
K. W. Schmid
15   Institute of Pathology (Univ.-Prof. Dr. K. W. Schmid), Essen University, Essen, Germany
,
H. Dralle
16   General Surgery (Univ.-Prof. Dr. H. Dralle), University Halle-Wittenberg, Halle
,
O. Schober
1   Departments of Nuclear Medicine, Univ.-Prof. Dr. Dr. O. Schober, Münster University, Münster
,
for the MSDS study group › Institutsangaben
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Received: 26. April 2005

25. Mai 2005

Publikationsdatum:
11. Januar 2018 (online)

Summary

Aim: For the examination of the impact on clinical practice of the guidelines for differentiated thyroid carcinoma (DTC), treatment data from the ongoing Multicenter Study Differentiated Thyroid Carcinoma (MSDS) were analyzed. Patients, methods: Patients were randomized to adjuvant external beam radiotherapy (RTx) or no RTx in addition to standard therapy in TNM stages pT4 pN0/1/x M0/x (UICC, 5th ed. 1997). All patients were to receive the same treatment regimen consisting of thyroidectomy, ablative radioiodine therapy (RIT), and a diagnostic 131I whole-body scintigraphy (WBS) 3-4 months after RIT. Results: Of 339 eligible patients enrolled between January 2000 and March 2004, 273 could be analyzed. Guideline recommendations by the German Society for Nuclear Medicine from 1999 and 1992 were complied with within 28% and 82% with regard to the interval between surgery and RIT (4 vs. 4–6 weeks), in 33% and 84% with regard to 131I activity for RIT (1-3 vs. 1-4 GBq; ± 10%), and in 16% and 60% with regard to 131I activity for WBS (15319-300 vs. 15319-400 MBq; ± 10%). Conclusions: The 1999 guideline revision appears to have had little impact on clinical practice. Further follow-up will reveal if guideline compliance had an effect on outcomes.

Zusammenfassung

Ziel: Um den Effekt der Leitlinien zur Therapie des differenzierten Schilddrüsenkarzinoms (DTC) zu untersuchen, wurden die Behandlungsdaten der laufenden Multizentrischen Studie Differenziertes Schilddrüsenkarzinom (MSDS) analysiert. Patienten, Methoden: Patienten in den TNM-Stadien pT4 pN0/1/x M0/x (UICC, 5. Aufl. 1997) erhielten per Randomisierung eine perkutane Strahlentherapie (RTx) oder keine RTx zusätzlich zur Standardtherapie. Letztere bestand aus Thyroidektomie, ablativer Radioiodtherapie (RIT) und einer diagnostischen 131I-Ganzkörperszintigraphie (WBS) 3-4 Monate nach RIT. Ergebnisse: Von 339 Patienten zwischen 1/2000 und 3/2004 konnten 273 ausgewertet werden. Die Leitlinien der Deutschen Gesellschaft für Nuklearmedizin von 1999 und 1992 wurden befolgt in 28% und 82% in Bezug auf den Zeitraum zwischen Operation und RIT (4 bzw. 4-6 Wochen), in 33% und 84% in Bezug auf die 131I-Aktivität für die RIT (1-3 bzw. 1-4 GBq; ± 10%) und 16% bzw. 60% in Bezug auf die 131I-Aktivität für die Ganzkörperszintigraphie (15319-300 bzw. 15319-400 MBq; ± 10%). Schlussfolgerung: Die Revision der Leitlinien von 1999 hatte wenig Effekt auf die klinische Praxis. Die Nachbeobachtung des Studienkollektivs wird zeigen, ob die Umsetzung der Leitlinien Einfluss auf die Behandlungsergebnisse nimmt.

* Results have been presented in part at the Annual Meeting of the European Association on August 25, 2003.


** MSDS study group


 
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