Nuklearmedizin 2006; 45(03): 115-121
DOI: 10.1055/s-0038-1625329
Originalarbeiten – Original Articles
Schattauer GmbH

Lokalisation von Nebenschilddrüsenadenomen mit planarer 99mTc-Sestamibi-Szintigraphie

Vergleich von Subtraktionsund 2-Phasen-TechnikLocalisation of parathyroid glands using planar 99mTc-sestamibi scintigraphyComparison between subtraction- and dual-phase technique
B. Schommartz
1   Nuklearmedizinische Klinik (Direktor: Prof. Dr. med. H.-W. Müller)
,
K. Cupisti
2   Klinik für Allgemein- und Viszeralchirurgie (Direktor: Prof. Dr. med. W.-T. Knoefel), Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf
,
C. Antke
1   Nuklearmedizinische Klinik (Direktor: Prof. Dr. med. H.-W. Müller)
,
D. Schmidt
1   Nuklearmedizinische Klinik (Direktor: Prof. Dr. med. H.-W. Müller)
,
W.-T. Knoefel
2   Klinik für Allgemein- und Viszeralchirurgie (Direktor: Prof. Dr. med. W.-T. Knoefel), Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf
,
H.-W. Müller
1   Nuklearmedizinische Klinik (Direktor: Prof. Dr. med. H.-W. Müller)
› Institutsangaben
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Eingegangen: 31. August 2005

angenommen nach Revision: 28. Oktober 2005

Publikationsdatum:
12. Januar 2018 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Im Rahmen der präoperativen Lokalisationsdiagnostik beim primären Hyperparathyreoidismus (pHPT) wurden die Subtraktions- und die 2-Phasen-Technik der 99mTc-Sestamibi- Szintigraphie untereinander und mit den Operationsergebnissen verglichen. Patienten, Methoden: Prospektiv wurden 126 Patienten mit pHPT präoperativ untersucht. Die Darstellung der Schilddrüse (99mTc-Pertechnetat) wurde von dem Perfusionsbild (99mTc-Sestamibi) subtrahiert, eine weitere Aufnahme 2 h p. i. diente zur Feststellung einer Aktivitätsretention. Die zeitnahe Befunderstellung erfolgte unter Berücksichtigung beider Techniken. Retrospektiv wurden die Auswertungen getrennt vier erfahrenen Fachärzten vorgelegt. Ergebnisse: In der klinischen Routine wurden bei 109 Patienten präoperativ korrekte Befunde erhoben (87%). Von 129 resezierten Nebenschilddrüsenadenomen wurden 118 richtig lokalisiert (Sensitivität 91%, pos. Vorhersagewert 94%). Bei der retrospektiven Analyse führten in 75% der Fälle beide Techniken zum richtigen Ergebnis, bei 14% war nur die 2-Phasen-Technik zielführend, bei 7% nur die Subtraktionstechnik. Mit der 2-Phasen-Technik wurden signifikant mehr Untersuchungen richtig beurteilt als mit der Subtraktionstechnik (88,7 ± 3,2% versus 81,6 ± 1,2%, p <0,01, zweiseitiger t-Test). Schlussfolgerung: Die präoperative szintigraphische Lokalisationsdiagnostik hyperaktiver Nebenschilddrüsen bei pHPT unterstützt das minimal-invasive operative Vorgehen durch eine hohe Rate an richtigen Befunden. Die 2-Phasen- erscheint sensitiver als die Subtraktionstechnik. In einigen Fällen kann die richtige Lokalisation nur mit Hilfe der Subtraktionstechnik angegeben werden. Für eine optimale Vorbereitung der Operation empfiehlt sich die vorgestellte Kombination beider Techniken.

Summary

Aim: In the context of presurgical localisation of parathyroid adenomas in primary hyperparathyreoidism (pHPT) using 99mTc-sestamibi scintigraphy, subtraction- and dualphase technique are compared with each other and with the surgical findings. Patients, methods: Prospectively, 126 patients with pHPT were investigated presurgically. For visualisation of parathyroid adenomas, an image of the thyroid (99mTc-pertechnetat) was subtracted from a perfusion image (99mTc-sestamibi) and 2 h p. i. another image was acquired for identification of retention of activity. Considering both techniques the clinical findings were reported promptly. Retrospectively, the evaluations were presented separately to four experienced raters. Results: In clinical routine for 109 patients correct findings were reported presurgically (87%). From 129 resected parathyroid adenomas 118 were localised correctly (sensitivity 91%, positive predictive value 94%). Concerning the retrospective analysis, in 75% of the cases both techniques provided the correct site, in 14% only the dual-phase technique and in 7% only the subtraction-technique was correct. With the help of the dual-phase technique significantly more investigations were correctly rated than with the help of the subtractiontechnique (88,7 ± 3,2% vs. 81,6 ± 1,2%, p <0.01, two-sided t-test). Conclusion: The presurgical scintigraphic localisation of hyperactive parathyroid glands in pHPT assists minimal invasive surgery serving a high rate of correct findings. According to our data the dual-phase technique seems to be more sensitive than the subtraction technique. In some cases, however, the correct site may only be found using the subtraction technique. For an optimal surgical strategy we suggest the combination of both techniques.

 
  • Literatur

  • 1 Arveschoug AK, Bertelsen H, Vammen B. Presurgical localization of abnormal parathyroid glands using a single injection of 99mTc sestamibi: comparison of high-resolution parallel-hole and pinhole collimators, and interobserver and intraobserver variation. Clin Nucl Med 2002; 27: 249-54.
  • 2 Bekis R, Aydin A, Tasci C. et al. The role of gamma probe activity counts in minimally invasive parathyroidectomy. Preliminary results. Nuklearmedizin 2004; 43: 190-4.
  • 3 Berczi C, Mezosi E, Galuska L. et al. Technetium- 99m-sestamibi/pertechnetate subtraction scintigraphy vs ultrasonography for preoperative localization in primary hyperparathyroidism. Eur Radiol 2002; 12: 605-9.
  • 4 Chen CC, Holder LE, Scovill WA. et al. Comparison of parathyroid imaging with technetium- 99m-pertechnetate/sestamibi subtraction, doublephase technetium-99m-sestamibi and technetium- 99m-sestamibi SPECT. J Nucl Med 1997; 38: 834-9.
  • 5 Chen EM, Mishkin FS. Parathyroid hyperplasia may be missed by double-phase Tc-99m sestamibi scintigraphy alone. Clin Nucl Med 1997; 22: 222-6.
  • 6 Coakley AJ, Kettle AG, Wells CP. et al. 99mTc sestamibi – a new agent for parathyroid imaging. Nucl Med Commun 1989; 10: 791-4.
  • 7 Fahy BN, Bold RJ, Beckett L. et al. Modern parathyroid surgery: a cost-benefit analysis of localizing strategies. Arch Surg 2002; 137: 917-22.
  • 8 Gagner M. Endoscopic subtotal parathyroidectomy in patients with primary hyperparathyroidism. Br J Surg 1996; 83: 875.
  • 9 Gotthardt M, Lohmann B, Behr TM. et al. Clinical value of parathyroid scintigraphy with technetium- 99m methoxyisobutylisonitrile: discrepancies in clinical data and a systematic metaanalysis of the literature. World J Surg 2004; 28: 100-7.
  • 10 Gotway MB, Reddy GP, Webb WR. et al. Comparison between MR imaging and 99mTc MIBI scintigraphy in the evaluation of recurrent of persistent hyperparathyroidism. Radiology 2001; 218: 783-90.
  • 11 Haber RS, Kim CK, Inabnet WB. Ultrasonography for preoperative localization of enlarged parathyroid glands in primary hyperparathyroidism: comparison with (99m)technetium sestamibi scintigraphy. Clin Endocrinol (Oxf) 2002; 57: 241-9.
  • 12 Henry JF, Iacobone M, Mirallie E. et al. Indications and results of video-assisted parathyroidectomy by a lateral approach in patients with primary hyperparathyroidism. Surgery 2001; 130: 999-1004.
  • 13 Kaczirek K, Prager G, Kienast O. et al. Combined transmission and (99m)Tc-sestamibi emission tomography for localization of mediastinal parathyroid glands. Nuklearmedizin 2003; 42: 220-3.
  • 14 Leslie WD, Dupont JO, Bybel B. et al. Parathyroid 99mTc-sestamibi scintigraphy: dual-tracer subtraction is superior to double-phase washout. Eur J Nucl Med 2002; 29: 1566-70.
  • 15 Leslie WD, Riese KT, Dupont JO. et al. Parathyroid adenomas without sestamibi retention. Clin Nucl Med 1995; 20: 699-702.
  • 16 Miccoli P, Monchik JM. Minimally invasive parathyroid surgery. Surg Endosc 2000; 14: 987-90.
  • 17 Moka D, Voth E, Larena-Avellaneda A. et al. 99m-Tc-MIBI SPECT parathyroid gland scintigraphy for the preoperative localization of small parathyroid gland adenomas. Nuklearmedizin 1997; 36: 240-4.
  • 18 Müller HW, Montz R, Schneider C. et al. Lokalisationsdiagnostik vergrößerter Nebenschilddrüsen: die 201Tl-99mTc-Subtraktionsszintigraphie im Vergleich zur 5-MHz-Sonographie. Fortschr Röntgenstr 1985; 142: 543-7.
  • 19 Neumann DR, Esselstyn Jr CB, Go RT. et al. Comparison of double-phase 99mTc-sestamibi with 123I-99mTc-sestamibi subtraction SPECT in hyperparathyroidism. Am J Roentgenol 1997; 169: 1671-4.
  • 20 Nilsson B, Fjalling M, Klingenstierna H. et al. Effects of preoperative parathyroid localisation studies on the cost of operations for persistent hyperparathyroidism. Eur J Surg 2001; 167: 587-91.
  • 21 Rubello D, Saladini G, Casara D. et al. Parathyroid imaging with pertechnetate plus perchlorate/MIBI subtraction scintigraphy: a fast and effective technique. Clin Nucl Med 2000; 25: 527-31.
  • 22 Ruf J, Lopez Hanninen E, Steinmuller T. et al. Preoperative localization of parathyroid glands. Use of MRI, scintigraphy, and image fusion. Nuklearmedizin 2004; 43: 85-90.
  • 23 Taillefer R, Boucher Y, Potvin C. et al. Detection and localization of parathyroid adenomas in patients with hyperparathyroidism using a single radionuclide imaging procedure with technetium- 99m-sestamibi (double-phase study). J Nucl Med 1992; 33: 1801-7.
  • 24 Wei JP, Burke GJ, Mansberger Jr AR. Preoperative imaging of abnormal parathyroid glands in patients with hyperparathyroid disease using combination 99mTc-pertechnetate and 99mTc-sestamibi radionuclide scans. Ann Surg 1994; 219: 568-72.