Zusammenfassung
Trotz der Bedeutung biografischer Faktoren für die Alkoholabhängigkeit und Behandlung
von Alkoholabhängigen haben wenige Studien biografische Daten von Alkoholabhängigen
untersucht. Deshalb wurden in unserer Studie biografische Variablen zusätzlich zu
Persönlichkeitsvariablen berücksichtigt. Die Personen wurden clusteranalysiert. Eine
5-Clusterlösung ergab eine gut interpretierbare Klassifikation. Das hinsichtlich des
Schweregrades der Störung am wenigsten gestörte Cluster 2 (normovalenter Typ) wurde
gefolgt von Cluster 4 (zielgerichtet neurotischer Typ), Cluster 1 (sozionoxischer
Typ), Cluster 5 (desorganisiert neurotischer Typ) und Cluster 3 (neurosozionoxischer
Typ). Der normovalente Typ ist der signifikant älteste und der neurosozionoxische
Typ der signifikant jüngste Typ. Frauen überwiegen in den Typen mit der stärksten
Beeinträchtigung, das heißt, im Cluster 3 und 5. Patienten des Clusters 2 entstammen
signifikant seltener, Patienten des Clusters 3 hingegen signifikant häufiger unvollständigen
Familien. Patienten des Clusters 2 wuchsen signifikant häufiger bei ihren Eltern auf,
Patienten des Clusters 3 und 5 hingegen signifikant weniger. Patienten des Clusters
2 und 4 lebten signifikant häufiger in Partnerschaften als die restlichen Cluster.
Den entdeckten Typen von Alkoholabhängigen kommt nicht nur eine deskriptive Bedeutung
zu, sondern in Anbetracht des unterschiedlichen Schweregrades der Störung auch eine
differenzialtherapeutische. Daher wird entsprechend des Schweregrades der Störung
eine Differenzialtherapie vorgeschlagen.
Summary
In spite of the impact of biographical factors on alcoholism and on the therapy of
alcoholics there are few studies which investigate statistically biographical data
of alcoholics. This is the reason why biographical variables in addition to personality
variables are taken into consideration in our investigation. The 5-clustersolution
was accepted, which yields a well-interpretable classification. The least impaired
cluster is cluster 2 (named: normovalent cluster) followed by cluster 4 (aim-related
neurotic cluster), cluster 1 (socionoxic cluster), cluster 5 (desorganised-neurotic
cluster), and cluster 3 (neurosocionoxic cluster). Cluster 2 is significantly the
oldest cluster and cluster 3 the youngest cluster. Female subjects prevail significantly
in clusters with higher severity of impairment, i. e. in cluster 3 and 5. Subjects
of cluster 2 originate significantly less often from broken homes, whereas subjects
of cluster 3 originate significantly more often from broken homes. Subjects of cluster
2 were significantly more often brought up by their parents, whereas subjects of cluster
3 and 5 were significantly less often brought up by their parents. Subjects of cluster
2 and 4 significantly less often spent their life as singles than the rest of the
clusters, cluster 1, 3, and 5. The questionnaire is also suitable for the selection
of alcoholics and for allocation to appropriate therapy settings. Thus, the reported
clusters of alcoholics have not only a descriptive or classificatory importance but
also, considering the severity of impairment attributed to the clusters, an impact
on differential therapy with regard to the severity of impairment. A differential
therapy of alcoholics according to the severity of impairment and therefore to the
clusters is suggested.
Schlüsselwörter
Alkoholismus - Clusteranalyse - Typologie - Persönlichkeit - Biografie
Keywords
Alcoholism - cluster analysis - typology - personality - biography