Nervenheilkunde 2009; 28(01/02): 47-52
DOI: 10.1055/s-0038-1628571
Thema zum Schwerpunkt
Schattauer GmbH

Schwindel im Kindesalter

Vertigo and dizziness in childhood
K. Jahn
1   Neurologische Klinik der Ludwig-Maximilians Universität München
,
A. Zwergal
1   Neurologische Klinik der Ludwig-Maximilians Universität München
,
M. Strupp
1   Neurologische Klinik der Ludwig-Maximilians Universität München
,
T. Brandt
2   Lehrstuhl für Klinische Neurowissenschaften der Ludwig-Maximilians Universität München
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingegangen am: 01 August 2008

angenommen am: 06 August 2008

Publication Date:
23 January 2018 (online)

Zusammenfassung

Schwindel und Gleichgewichtsstörungen bei Kindern sind nicht selten. Bei der Häufigkeitsverteilung der einzelnen Schwindelsyndrome ergeben sich erhebliche altersabhängige Unterschiede. Bei Kindern sind migräneassoziierte Schwindelformen (benigner paroxysmaler Schwindel des Kindesalters, vestibuläre Migräne) sehr häufig und machen etwa 50% der Diagnosen aus. Häufiger als im Erwachsenenalter sind akute einseitige Funktionsstörungen im Rahmen von infektiösen oder parainfektiösen Labyrinthiden, die Bewegungskrankheit und Perilymphfisteln. Die Innenohrbeteiligung mit bilateralen vestibulären Funktionsstörungen kommt bei einer Reihe seltener kongenitaler Syndrome vor. Subakut einsetzende zentral-vestibuläre Zeichen sollten wegen der relativen Häufigkeit von Hirnstamm-und Kleinhirntumoren im Kindesalter eine MRT-Untersuchung nach sich ziehen, die insgesamt bei kindlichem Schwindel eher zu häufig erfolgt.

Summary

Vertigo and dizziness are not uncommon in childhood. The frequency of the vertigo syndromes depend on age. In children, migraine-associated forms of vertigo are very common (benign paroxysm vertigo of childhood, vestibular migraine) and account for about 50% of diagnoses. Also acute unilateral vestibular failure in infectious and para infectious labyrinthitis, kinetosis, and perilymph fistula are more common in children. A number of congenital syndromes go along with bilateral vestibular failure. Because of the relative high frequency of brainstem tumors in children, MRI should be considered in subacute central vestibular syndromes.

 
  • Literatur

  • 1 Abu-Arafeh I, Russell G. Paroxysmal vertigo as a migraine equivalent in children: a populationbased study. Cephalalgia 1995; 15 (01) 22-5.
  • 2 Agrawal S, Husein M, MacRae D. Complications of otitis media: an evolving state. J Otolaryngol 2005; 34 Suppl 1: S33-S39.
  • 3 Bachor E, Wright CG, Karmody CS. The incidence and distribution of cupular deposits in the pediatric vestibular labyrinth. Laryngoscope 2002; 112 (01) 147-51.
  • 4 Balatsouras DG, Kaberos A, Assimakopoulos D, Katotomichelakis M, Economou NC, Korres SG. Etiology of vertigo in children. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 2007; 71 (03) 487-94.
  • 5 Baloh RW, Jacobson K, Fife T. Familial vestibulopathy: a new dominantly inherited syndrome. Neurology 1994; 44 (01) 20-5.
  • 6 Basser LS. Benign paroxysmal vertigo of childhood. (a variety of vestibular neuronitis). Brain 1964; 87: 141-52.
  • 7 Brandt T. Vertigo – its multisensory syndromes. 2 ed. London: Springer; 1999
  • 8 Brandt T, Dieterich M. Vestibular paroxysmia: vascular compression of the eighth nerve?. Lancet 1994; 26 343 (8900) 798-9.
  • 9 Brandt T, Huppert D, Dieterich M. Phobic postural vertigo: a first follow-up. J Neurol 1994; 241 (04) 191-5.
  • 10 Brandt T, Steddin S, Daroff RB. Therapy for benign paroxysmal positioning vertigo, revisited. Neurology 1994; 44 (05) 796-800.
  • 11 Choung YH, Park K, Moon SK, Kim CH, Ryu SJ. Various causes and clinical characteristics in vertigo in children with normal eardrums. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 2003; 67 (08) 889-94.
  • 12 Dieterich M, Brandt T. Ocular torsion and tilt of subjective visual vertical are sensitive brainstem signs. Ann Neurol 1993; 33 (03) 292-9.
  • 13 Erbek SH, Erbek SS, Yilmaz I, Topal O, Ozgirgin N, Ozluoglu LN. et al. Vertigo in childhood: a clinical experience. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 2006; 70 (09) 1547-54.
  • 14 Eviatar L, Eviatar A. The normal nystagmic response of infants to caloric and perrotatory stimulation. Laryngoscope 1979; 89: 1036-45.
  • 15 Fife TD, Tusa RJ, Furman JM, Zee DS, Frohman E, Baloh RW. et al. Assessment: vestibular testing techniques in adults and children: report of the Therapeutics and Technology Assessment Subcommittee of the American Academy of Neurology. Neurology 2000; 55 (10) 1431-41.
  • 16 Gahlinger PM. Motion sickness. How to help your patients avoid travel travail. Postgrad Med 1999; 106 (04) 177-84.
  • 17 Halmagyi GM, Curthoys IS. A clinical sign of canal paresis. Arch Neurol 1988; 45 (07) 737-9.
  • 18 Huppert D, Strupp M, Theil D, Glaser M, Brandt T. Low recurrence rate of vestibular neuritis: a longterm follow-up. Neurology 2006; 67 (10) 1870-1.
  • 19 Huygen PL, Verhagen WI. Peripheral vestibular and vestibulo-cochlear dysfunction in hereditary disorders. A review of the literature and a report on some additional findings. J Vestib Res 1994; 04 (02) 81-104.
  • 20 Kremer H, van WE, Marker T, Wolfrum U, Roepman R. Usher syndrome: molecular links of pathogenesis, proteins and pathways. Hum Mol Genet. 2006 15 Spec No 2:R262-R270.
  • 21 Lewis D, Paradiso E. A double-blind, dose comparison study of topiramate for prophylaxis of basilartype migraine in children: a pilot study. Headache 2007; 47 (10) 1409-17.
  • 22 Lindskog U, Odkvist L, Noaksson L, Wallquist J. Benign paroxysmal vertigo in childhood: a long-term follow-up. Headache 1999; 39 (01) 33-7.
  • 23 Minor LB, Solomon D, Zinreich JS, Zee DS. Soundand/or pressure-induced vertigo due to bone dehiscence of the superior semicircular canal. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 1998; 124 (03) 249-58.
  • 24 Neuhauser H, Leopold M, von BM, Arnold G, Lempert T. The interrelations of migraine, vertigo, and migrainous vertigo. Neurology 2001; 56 (04) 436-41.
  • 25 Niemensivu R, Kentala E, Wiener-Vacher S, Pyykko I. Evaluation of vertiginous children. Eur Arch Otorhinolaryngol 2007; 264 (10) 1129-35.
  • 26 Pakalnis A. Pediatric migraine: new diagnostic strategies and treatment options. Expert Rev Neurother 2006; 06 (03) 291-6.
  • 27 Riina N, Ilmari P, Kentala E. Vertigo and imbalance in children: a retrospective study in a Helsinki University otorhinolaryngology clinic. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 2005; 131 (11) 996-1000.
  • 28 Russell G, Abu-Arafeh I. Paroxysmal vertigo in children--an epidemiological study. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 1999; Oct; 49 Suppl 1: S105-S107.
  • 29 Strupp M, Glaser M, Karch C, Rettinger N, Dieterich M, Brandt T. [The most common form of dizziness in middle age: phobic postural vertigo]. Nervenarzt 2003; 74 (10) 911-4.
  • 30 Strupp M, Hupert D, Frenzel C, Wagner J, Hahn A, Jahn K. et al. Long-term prophylactic treatment of attacks of vertigo in Meniere’s disease--comparison of a high with a low dosage of betahistine in an open trial. Acta Otolaryngol 2008; 128 (05) 520-4.
  • 31 Strupp M, Zingler VC, Arbusow V, Niklas D, Maag KP, Dieterich M. et al. Methylprednisolone, valacyclovir, or the combination for vestibular neuritis. N Engl J Med 2004; 351 (04) 354-61.
  • 32 Strupp M, Zwergal A, Brandt T. Episodic ataxia type 2. Neurotherapeutics 2007; 04 (02) 267-73.
  • 33 Verhagen WI, Huygen PL, Horstink MW. Familial congenital vestibular areflexia. J Neurol Neurosurg Psychiatry 1987; 50 (07) 933-5.
  • 34 Wiener-Vacher SR, Amanou L, Denise P, Narcy P, Manach Y. Vestibular function in children with the CHARGE association. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 1999; 125 (03) 342-7.
  • 35 Zingler VC, Cnyrim C, Jahn K, Weintz E, Fernbacher J, Frenzel C. et al. Causative factors and epidemiology of bilateral vestibulopathy in 255 patients. Ann Neurol 2007; 61 (06) 524-32.