Nervenheilkunde 2010; 29(04): 221-224
DOI: 10.1055/s-0038-1628750
Epilepsie
Schattauer GmbH

ADHS bei Kindern und Jugendlichen mit Epilepsie

ADHD in children and adolescents with epilepsy
S. Waltz
1   Abteilung für Neuropädiatrie und Sozialpädiatrisches Zentrum, Kinderkrankenhaus Amsterdamer Straße, Köln
› Institutsangaben
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Eingegangen am: 22. Januar 2010

angenommen am: 29. Januar 2010

Publikationsdatum:
25. Januar 2018 (online)

Zusammenfassung

ADHS (Aufmerksamkeits-/Hyperaktivitätssyndrom) hat erhebliche Auswirkungen auf die schulische und soziale Prognose der betroffenen Kinder bis ins Erwachsenenalter. ADHS findet sich bei 20 bis 30% der Kinder und Jugendlichen mit Epilepsie. Dies betrifft nicht nur Kinder mit symptomatischen Epilepsien oder neurologischen Defiziten, sondern im gleichen Maße Kinder mit idiopathischen Epilepsien. Häufiger als bei Kindern ohne Anfälle findet sich eine isolierte Aufmerksamkeitsstörung. Neuere Untersuchungen zeigen, dass die ADHS-Symptomatik den Anfällen in vielen Fällen vorausgeht. Dies könnte dafür sprechen, dass nicht die Anfälle oder deren Therapie Ursache der Aufmerksamkeitsstörung sind, sondern dass eine gemeinsame Ursache für beide Erkrankungen vorliegt. Symptome eines ADHS müssen in der kinderepileptologischen Sprechstunde regelmäßig und gezielt erfragt werden. Bei Schulleistungsstörungen oder Verhaltensauffälligkeiten ist eine umfassende Diagnostik notwendig. Die Behandlung eines ADHS erfolgt bei Kindern mit Epilepsie nach denselben Standards wie bei ansonsten gesunden Kindern und umfasst die Gabe von Psychostimulantien, verhaltenstherapeutische Maßnahmen und Psychoedukation. Methylphenhydat ist bei Kindern mit ADHS und Epilepsie sicher und ebenso wirksam wie bei Kindern ohne Epilepsie.

Summary

Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) has serious prognostic implications concerning academic and social achievement. ADHD is more frequent in children with epilepsy than in the general population. This has been shown not only for children with neurological deficits or symptomatic epilepsy but also for children with idiopathic epilepsies. ADHD in children with epilepsy is predominantly characterized by the inattentive variant and may antedate the onset of seizures in the majority of children. This finding may indicate that both ADHD and epilepsy may be related to the same neurodevelopmental abnormality. Physicians treating children with epilepsy should regularly ask for symptoms indicative of ADHD. In case of behavioural or learning problems a thorough diagnostic has to be undertaken. Treatment of ADHD in children with epilepsy is essentially the same as in otherwise healthy children. Methylphenidate is considered safe and effective for children with well-controlled epilepsy.

 
  • Literatur

  • 1 Aldenkamp A, Arends J. The relative influence of epileptic EEG-discharges, short non-convulsive seizures and type of epilepsy on cognitive function. Epilepsia 2004; 45: 54-63.
  • 2 Baptista-Neto L. et al. An expert opinion on methylphenidate treatment for attention deficit hyperactivity disorder in pediatric patients with epilepsy. Expert Opin Investig Drugs 2008; 17: 77-84.
  • 3 Caplan R. et al. Childhood absence epilepsy: behavioral, cognitive, and linguistic comorbidities. Epilepsia 2008; 49: 1838-1846.
  • 4 Carlton-Ford S. et al. Epilepsy and children’s social and psychological adjustment. J Health Soc Behav 1995; 36: 285-301.
  • 5 Davies S. et al. A population survey of mental health problems in children with epilepsy. Dev Med Child Neurol 2003; 45: 292-295.
  • 6 Döpfner et al. Hyperkinetische Störungen. Leitfaden Kinderund Jugendpsychotherapie – Band 1. Göttingen: Hogrefe 2000
  • 7 Dt Ges f Kinderund Jugendpsychiatrie und Psychotherapie u.a. (Hrsg.). Hyperkinetische Störungen. In: Leitlinien zur Diagnostik und Therapie von psychischen Störungen im Säuglings-, Kindesund Jugendalter (3. überarbeitete Auflage). Köln: Deutscher Ärzte Verlag 2007: 239-254.
  • 8 Dunn DW, Kronenberger WG. Childhood epilepsy, attention problems, and ADHD: Review and practical considerations. Semin Pediatr Neurol 2005; 12: 222-228.
  • 9 Dunn DW. et al. ADHD and epilepsy in childhood. Dev Med child Neurol 2003; 26: 125-129.
  • 10 Feldmann H. et al. Methylphenidate in children with seizures and attention deficit disorder. Am J Dis Child 1989; 143: 1081-1086.
  • 11 Gross-Tsur V. et al. Epilepsy and attention deficit hyperactivity disorder: is methylphenidate safe and effective?. J Pediatr 1997; 130: 670-674.
  • 12 Gucuyener K. et al. Use of methylphenidate for attention-deficit disorder in patients with epilepsy or electroencephalographic abnormalities. J Child Neurol 2003; 18: 109-112.
  • 13 Hemmer SA. et al. Stimulant therapy and seizure risk in children with ADHD. Pediatr Neurol 2001; 24: 99-102.
  • 14 Hermann B. et al. The frequency, complication and aetiology of ADHD in new-onset paediatric epilepsy. Brain 2007; 12: 3135-3148.
  • 15 Hernandez MT. et al. Attention, memory and behavioral adjustment in children with frontal lobe epilepsy. Epilepsy Behav 2003; 04: 522-536.
  • 16 Hesdorffer DC. et al. ADHD as a risk factor for incident unprovoked seizure and epilepsy in children. Arch Gen Psychiatry 2004; 61: 731-736.
  • 17 Holtmann M. et al. Increased frequency of rolandic spikes in ADHD children. Epilepsia 2004; 44: 1241-1244.
  • 18 Hughes JR. et al. The electroencephalogram in attention deficit-hyperactivity: emphasis on epileptiform discharges. Epilepsy Behav 2000; 01: 271-277.
  • 19 Kaufman et al. Attention-deficit disorders and epilepsy in childhood: incidence, causative relations and treatment possibilities. J Child Neurol 2009; 24: 727-733.
  • 20 Mannuzza S. et al. Adult outcome of hypoactiv eboys. Arch Gen Psychiatry 1993; 50: 565-576.
  • 21 McDermott S. et al. A population-based analysis of specific behavior problems associated with epilepsy. J Epilepsy 1995; 08: 110-118.
  • 22 Mitchell WG. Long-term prognosis for children with epilepsy. Curr Probl Pediatr 1995; 25: 113-120.
  • 23 MTA Cooperative Group. A 14 month randomized clinical trial of treatment strategies for attentiondeficit/hyperactivity disorder. Arch Gen Psychiatry 1999; 56: 1073-1086.
  • 24 Noeker K, Haverkamp F. Neuropsychological deficiencies as a mediator between CNS dysfunction and inattentive behaviour in childhood epilepsy. Dev Med Child Neurol 2003; 45: 717-718.
  • 25 Rapply MD. Attention deficit hyperactivity disorder. N Engl J Med 2005; 352: 165-173.
  • 26 Richer LP. et al. Epileptiform abnormalities in children with attention-deficit-hyperactivity disorder. Pedatr Neurol 2002; 26: 125-129.
  • 27 Rutter et al. A neuropsychiatric study in childhood. London: S.I.M.P./William Heineman Medical books 1970
  • 28 Sanchez-Carpintero R, Neville BG. Attentional ability in children with epilepsy. Epilepsia 2003; 44: 1340-1349.
  • 29 Schubert R. Attention deficit disorder and epilepsy. Pediatr Neurol 2005; 32: 1-10.
  • 30 Sherman EMS. et al. Behaviors symptomatic of ADHD in pediatric epilepsy: relation to frontal lobe epileptiform abnormalities and other neurological predictors. Epilepsia 2000; 41 (suppl.): 191-195.
  • 31 Sherman EMS. et al. ADHD, neurological correlates and health-related quality of life in severe epilepsy. Epilepsia 2007; 48: 1083-1091.
  • 32 Stores G. et al. Inattentiveness in school children with epilepsy. Epilepsia 1978; 19: 169-175.
  • 33 Swanson M. et al. Attention-deficit hyperactivity disorder and hyperkinetic disorder. Lancet 1998; 351: 429-433.
  • 34 Taylor E. et al. Hyperactivity and conduct problems as risk factors for adolescent development. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 1996; 35: 1213-1226.
  • 35 Williams J. et al. Factors associated with academic achievement in children with controlled epilepsy. Epilepsy Behav 2001; 02: 217-223.
  • 36 Wirell EC. et al. Longterm psychosocial outcome in typical absence epilepsy. Sometimes a wolf in sheep’s clothing. Pediatr Adolesc Med 1997; 151: 152-158.