Nuklearmedizin 1988; 27(03): 83-86
DOI: 10.1055/s-0038-1629438
Review Articles
Schattauer GmbH

Localization and Activity of Inflammatory Bowel Disease Using 111ln Leukocyte Imaging[*]

Localization and Activity of Inflammatory Bowel Disease Using 111In Leukocyte Imaging
A. Hotze
,
B. Briele
*   From the Institut für klinische und experimentelle Nuklearmedizin, Universität Bonn (Direktor: Prof. Dr. H. J. Biersack), the Institut und Poliklinik für Nuklearmedizin
,
F. Wolf
*   From the Institut für klinische und experimentelle Nuklearmedizin, Universität Bonn (Direktor: Prof. Dr. H. J. Biersack), the Institut und Poliklinik für Nuklearmedizin
,
H. J. Biersack
,
F. F. Knapp
**   Universität Erlangen-Nürnberg (Direktor: Prof. Dr. F. Wolf), and the Oak Ridge National Laboratory (ORNL), TN, USA
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 25 January 1988

Publication Date:
04 February 2018 (online)

A prospective study was initiated to compare the clinically proven results concerning localization/extent and activity of inflammatory bowel diseases with those of 111ln-oxine leukocyte imaging. All patients studied were completely examined with barium enema x-ray, clinical and laboratory investigations, and endoscopy with histopathology. A total of 31 leukocyte scans were performed in 15 patients (12 with Crohn’s disease, 3 with ulcerative colitis). The scans were graded by comparing the cell uptake of a lesion (when present) and a bone marrow area providing a count ratio (CR). The inflammatory lesions were correctly localized on 26 leukocyte scans, and in 21 scans the scintigraphically estimated extent of disease was identical to endoscopy. In 5 cases the disease extent was underestimated, 4 scans in patients with relapse of Crohn’s disease were falsely negative, and in one patient with remission truly negative. The scintigraphically assessed disease activity was also in a good agreement with clinical disease activity based on histopathology in all cases. We conclude that leukocyte imaging provides valuable information about localization and activity of inflammatory bowel disease.

Zusammenfassung

In einer prospektiven Studie wurden die klinisch gesicherten Ergebnisse bezüglich Lokalisation/Ausdehnung und Aktivität von entzündlichen Darmerkrankungen mit denen der 111In-Oxin Leukozyten-Szintigraphie verglichen. Alle in die Studie einbezogenen Patienten waren mit Barium- Kontrast-Röntgen, klinischen und laborchemischen Befunden sowie Endoskopie mit Histopathologic vollständig untersucht. Insgesamt wurden 31 Scans bei 15 Patienten (12 mit M. Crohn, 3 mit Colitis ulcerosa) erstellt. Die Szintigramme wurden bewertet durch den Vergleich der Zell-Speicherung einer Läsion (wenn vorhanden) und einer Knochenmarkregion und Bildung einer Count ratio (CR). Die korrekte Lokalisation der entzündlichen Läsionen war bei 26 Szintigrammen möglich, die szintigra- phisch eingeschätzte Ausdehnung stimmte bei 21 Scans mit dem endoskopischen Befund überein. In 5 Fällen wurde die Befundausdehnung szintigraphisch unterschätzt, 4 Szintigramme bei Patienten mit Crohn-Rezidiv waren falsch-negativ, bei einem Patienten mit M. Crohn war das Verfahren richtig-negativ. Die szintigraphisch eingeschätzte Entzündungsaktivität stimmte in allen Fällen gut mit der klinischen Entzündungsaktivität, die auf histopathologischen Befunden basierte, überein. Wir folgern, daß mit Hilfe der Leukozytenszintigraphie brauchbare Informationen über Lokalisation und Aktivität entzündlicher Darmerkrankungen gewonnen werden können.

* Dedicated to Prof. Dr. G. Hoffmann on the occasion of his 65th birthday.


 
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