Nuklearmedizin 1988; 27(05): 219-225
DOI: 10.1055/s-0038-1629454
Review Articles
Schattauer GmbH

Stellenwert der 67Ga-Szintigraphie in der Primärdiagnostik und Verlaufsbeurteilung opportunistischer Pneumonien bei Patienten mit AIDS[**]

Value of 67Ga Scintigraphy in Primary Diagnosis and Follow-Up of Opportunistic Pneumonias in Patients with AIDS
K. Tatsch
1   (Dir.: Prof. Dr. med. N. Zöllner) der Universität München, BRD
,
P. Knesewitsch
1   (Dir.: Prof. Dr. med. N. Zöllner) der Universität München, BRD
,
C.-M. Kirsch
1   (Dir.: Prof. Dr. med. N. Zöllner) der Universität München, BRD
,
G. Küffer
1   (Dir.: Prof. Dr. med. N. Zöllner) der Universität München, BRD
,
G. Dörner
1   (Dir.: Prof. Dr. med. N. Zöllner) der Universität München, BRD
,
A. Matuschke
*   Aus der Radiologischen Klinik und Poliklinik (Dir.: Prof. Dr. med. Dr. h.c. J. Lissner) und der Medizinischen Poliklinik
,
J. Bogner
*   Aus der Radiologischen Klinik und Poliklinik (Dir.: Prof. Dr. med. Dr. h.c. J. Lissner) und der Medizinischen Poliklinik
,
F. D. Goebel
*   Aus der Radiologischen Klinik und Poliklinik (Dir.: Prof. Dr. med. Dr. h.c. J. Lissner) und der Medizinischen Poliklinik
,
E. Moser
1   (Dir.: Prof. Dr. med. N. Zöllner) der Universität München, BRD
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Eingegangen: 19 February 1988

16 May 1988

Publication Date:
04 February 2018 (online)

Opportunistic pneumonias are a life-threatening complication in patients with AIDS. Early diagnosis and therapy is necessary to improve prognosis. This study was designed to assess the value of 67Ga scintigraphy in the primary detection and follow-up of these special pneumonias. 67Ga scintigraphy was performed in 40 patients: 10 normal controls and 30 HIV-positive patients with AIDS or AIDS-related complex (ARC). 67Ga scan results were compared with current chest radiographs and the results of pathogen detection. The evaluation of positive scans was based on a quantification of the pulmonary uptake, expressed as a pulmonary/soft-tissue uptake ratio. Only 8/30 patients had a normal scan, 22/30 showed diffuse (13/22) or focal (9/22) increases of pulmonary uptake. In 7/8 patients with normal scans the chest radiograph was negative as well. The one patient with negative scan but positive chest radiograph had pulmonary Kaposi’s sarcoma. In 11/22 patients the 67Ga scan and chest radiograph were positive simultaneously. In the other 11/22 patients with positive scans chest radiographs were initially negative but showed pathology in 5 cases within 1-2 weeks. The reason for positive scans in most cases was an opportunistic lung infection; other forms of pneumonia were only observed in two cases. The defined uptake ratio demonstrated to be a highly sensitive parameter for monitoring pneumonia and the effects of therapy in follow-up studies. In conclusion, quantitative 67Ga scintigraphy proved to be a reliable and highly sensitive method for primary detection and follow-up of opportunistic pneumonias in patients with AIDS.

Zusammenfassung

Opportunistische Pneumonien bedeuten für AIDS-Patienten eine lebensbedrohliche Komplikation. Zur Verbesserung der Prognose sind frühzeitige Diagnosestellung und Therapieeinleitung unerläßlich. Ziel der vorliegenden Studie war es, den Stellenwert der 67Ga-Szintigraphie für Primärdiagnostik und Verlaufsbeurteilung dieser spezifischen Pneumonieformen zu untersuchen. Die Studie umfaßte 40 Patienten: 10 Lungengesunde und 30 HIV-positive Patienten mit AIDS oder AIDS-related complex (ARC). Die Befunde von Szintigraphie und konventionellem Thorax- Röntgen wurden verglichen und dem Erregerspektrum zugeordnet. Kriterium für ein pathologisches Szintigramm war ein am lungengesunden Normalkollektiv ermittelter Lunge/ Weichteilquotient (LWQ). Nur 8/30 Patienten hatten ein normales Szintigramm. 22/30 wiesen diffuse (13/22) oder fokale (9/22) Mehranreicherungen in der Lunge auf. 7/8 Patienten mit normalem Szintigramm waren gleichzeitig Röntgen-negativ. In dem Einzelfall mit positivem Röntgenbefund und negativem Szintigramm lag ein pulmonales Kaposi-Sarkom vor. Bei 11/22 Patienten mit positivem Szintigramm war gleichzeitig der Röntgenbefund pathologisch. Die anderen 11 Patienten mit pathologischem Szintigramm hatten einen negativen Röntgenausgangsbefund, der aber in 5 Fällen noch innerhalb 1-2 Wochen positiv wurde. Pathologische Szintigramme waren meist Folge einer opportunistischen Pneumonie; gewöhnliche Pneumonien kamen selten vor. Zur Therapiekontrolle und Verlaufsbeurteilung opportunistischer Pneumonien sind als hochsensitiver und objektivierbarer Parameter 67Ga- Verlaufsuntersuchungen mit Quantifizierung der Lungenanreicherung zu empfehlen.

** Herrn Prof. Dr. Dr. h.c. J. Lissner zum 65. Geburstag gewidmet.


 
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