Nuklearmedizin 1989; 28(01): 29-33
DOI: 10.1055/s-0038-1629467
Original Articles
Schattauer GmbH

Clinical Value of Imaging Using Antibody to Alpha Fetoprotein in Germ Cell Tumours

R. N. Hitchins
1   the Medical Research Council Clinical, Western General Hospital, Edinburgh, UK
,
R. H. J. Begent
1   the Medical Research Council Clinical, Western General Hospital, Edinburgh, UK
,
A. J. Green
1   the Medical Research Council Clinical, Western General Hospital, Edinburgh, UK
,
F. Searle
1   the Medical Research Council Clinical, Western General Hospital, Edinburgh, UK
,
V. van Heyningen
*   From the Department of Medical Oncology and Cancer Research Campaign Laboratories, Charing Cross Hospital, London, Western General Hospital, Edinburgh, UK
,
K. D. Bagshawe
1   the Medical Research Council Clinical, Western General Hospital, Edinburgh, UK
› Author Affiliations
This work was supported by the Cancer Research Campaign.
Further Information

Publication History

Received: 26 May 1988

03 October 1988

Publication Date:
05 February 2018 (online)

Germ cell tumours (GCT) producing alpha fetoprotein (aFP) can be imaged by external scintigraphy after intravenous administration of radiolabelled antibody directed against aFP. Antibody imaging (AI) by this method was used in an attempt to guide surgical resection of deposits of drug-resistant or recurrent GCT. 30 patients with GCT and raised aFP in whom site of tumour was not known were investigated by AI and conventional imaging methods. All but one were heavily pretreated. Where tumour appeared localised, resection was attempted. Tumour was found in all sites positive by both AI and conventional imaging. AI produced false-positive results in one of 30 patients and falsenegative results in 9 patients. Computerised tomography was false-positive in one case and false-negative in three. In these patients, AI gave true-negative and true-positive results, respectively. Of 11 patients with positive AI in whom resection was attempted, 6 achieved sustained complete response with up to 5 years follow-up. We conclude AI and conventional imaging methods to be complementary in selection for surgery of patients with drug-resistant or recurrent GCT.

Zusammenfassung

Keimzelltumoren, die Alpha-Foetoprotein (AFP) produzieren, können mittels Radioimmunszintigraphie nach intravenöser Applikation von radioaktiv markierten Antikörpern gegen AFP dargestellt werden. Auf dem Boden dieser Methodik wurde die Antikörperszintigraphie zur Ortung therapieresistenter oder rezidivierender Keimzelltumoren, die so chirurgisch entfernt werden konnten, eingesetzt. 30 Patienten mit Keimzelltumoren und erhöhtem AFP-Spiegel mit unbekannter Tumorlokalisation wurden mittels Radioimmunszintigraphie und konventionellen abbildenden Methoden untersucht. Bis auf einen Patienten waren alle massiv vorbehandelt. Dort, wo der Tumor lokalisiert erschien, wurde eine Resektion versucht. Alle Tumorlokalisationen wurden sowohl mittels Radioimmunszintigraphie als auch mit konventioneller Bildgebung dargestellt. Bei einem von 30 Patienten ergaben sich bei der Radioimmunszintigraphie falsch-positive Befunde, bei neun Patienten falschnegative. CT war falsch-positiv in einem Fall, falsch-negativ bei drei Patienten. Hierbei vermittelte aber die Radioimmunszintigraphie die richtignegativen und richtig-positiven Befunde. Von 11 Patienten mit positivem radioimmunszintigraphischem Befund und Resektion zeigten 6 ein bis zu 5 Jahre dauerndes Ansprechen. Radioimmunszintigraphie und konventionelle Bildgebung ergänzen sich bei der Auswahl von Patienten mit therapieresistenten oder rezidivierenden Keimzelltumoren für ein chirurgisches Vorgehen.

 
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