Cellular uptake of 67 Ga-labelled transferrin by the tumor tissue was studied in rats with tumors of different
malignancy and different tumor mass using the slowly growing Morris hepatoma 5123C,
the moderately growing Novikoff hepatoma and the very fast and aggressive Yoshida
hepatoma AH130. The cellular accumulation of 67 Ga-transferrin was found to correlate with the proliferation activity of the tumor.
The 67 Ga-transferrin concentration in the very fast growing Yoshida hepatoma was 4.8 times
higher than the concentration in the slowly growing Morris hepatoma. The uptake of
67 Ga-transferrin by the tumors resulted in a faster disappearance of circulating 67 Ga-transferrin from the blood. The rate of disappearance correlated with the proliferation
activity and the spread of the tumors. Using tumors of identical size the elimination
of 67 Ga-transferrin from the blood was much faster in the rats with Yoshida hepatoma than
in those with the slowly growing Morris hepatoma. On the other hand, using tumors
of different tumor size it could be demonstrated that the rate of disappearance of
67 Ga-transferrin from the blood correlated directly with tumor mass. It is concluded
that cellular incorporation of transferrin within the tumor cells results in a loss
of circulating transferrin, which correlates with tumor mass and proliferation of
tumor. This mechanism is supposed to be the cause for the hypotransferrinemia seen
in patients with malignant tumors.
Zusammenfassung
Es wird am Modell des langsam wachsenden Morris-Hepatoms 5123C, des mäßig schnell
wachsenden Novikoff-Hepatoms und des sehr schnell und aggressiv wachsenden Yoshida-
Hepatoms AH130 die Aufnahme von 67 Ga-markiertem Transferrin in das Tumorgewebe untersucht. Es zeigt sich dabei mit zunehmender
Proliferationsaktivität der Tumoren eine ansteigende 67 Ga-Transferrinaufnahme proGramm Tumorfeuchtgewicht. Diese Aufnahme von 67 Ga-Transferrin ins Tumorgewebe geht mit einem Verlust von zirkulierendem 67 Ga- Transferrin aus dem Blut einher. Die Elimination von zirkulierendem 67 Ga- Transferrin hängt einerseits von der Tumormasse, andererseits von der Proliferationsrate
der Tumoren ab. So zeigte sich bei gleicher Tumorgröße der verschiedenen Tumormodelle,
daß die Elimination von 67 Ga-Transferrin aus dem Blut bei Tieren mit dem sehr schnell wachsenden Yoshida-Hepatom
sehr viel schneller erfolgte als bei dem weniger schnell wachsenden Novikoff-Hepatom
und dem langsam wachsenden Morris-Hepatom. Andererseits zeigte sich bei histologisch
gleichem Tumortyp mit zunehmender Tumorgröße eine zunehmend schnelle Elimination von
67 Ga- Transferrin aus dem Blut. Aus diesen Befunden wird geschlossen, daß die zelluläre
Anreicherung von Transferrin im Tumorgewebe und, damit verbunden, die Verluste von
Transferrin aus dem zirkulierenden Blut die Ursache für die bei malignen Tumorerkrankungen
bekannte Hypotransferrinämie darstellt.