A case of Churg-Strauss vasculitis in a young woman is reported. Diagnosis was confirmed by muscle biopsy. Affection of lungs, kidneys and skin was evident. In addition, myocarditis was suspected on clinical evidence. A highly positive scintigraphy with 111 In-anti myosin enabled diagnosis and assessment of damage to the myocytes. With a heart-to-lung ratio of 3.0 the accumulated activity in the myocardium was higher than usually found in myocarditis. This finding supports the hypothesis of an additional ischemic necrosis.
Zusammenfassung
Es wird über eine 25jährige Patientin mit muskelbioptisch gesichertem Churg-Strauss Syndrom berichtet. Zusätzlich fand sich eine Beteiligung von Lunge, Nieren und Haut. Klinisch ergab sich auch der Verdacht auf eine Myokarditis. Ein positives Szinti- gramm mit 111In-markiertem Antimyosin ermöglichte den Nachweis und die Beurteilung der Myokardzellschädigung. Die Anreicherung war mit einem Herz/Lungen-Quotienten von 3,0 deutlich stärker ausgeprägt als sonst bei Myokarditis. Dies stützt die Hypothese eines zusätzlichen ischämisch bedingten Gewebsuntergangs.