Summary
Aim: We investigated whether additional application of “cold” iodine after therapy with radioiodine could result in a prolongation of the effective half life of iodine-131 and would thus lead to an increase of the effective thyroid radiation dose. Methods: Time-activitycurves after therapy with radioiodine were analysed in 25 patients (16 women, 9 men). Nine patients suffered from autonomously functioning thyroid nodules, 5 from autonomous multinodular goiter and 11 from Graves’ disease. These patients had an effective half life shorter than 4 days resulting in an undertreatment of > 20% with respect to the desired effective thyroid radiation dose. 2-4 days after therapy with radioiodine all patients received “cold” iodine for three days in a dose of 3 × 200 μg per day. Results: In 14 of the 25 patients an increase of the effective half life was observed. Patients with an autonomously functioning thyroid nodule showed a mean increase of the effective thyroid radiation dose of 40 ± 44 Gy, patients with toxic multinodular goiter of 29 ± 30 Gy and patients with Graves’ disease of 37 ± 37 Gy. Conclusion: Additional application of “cold” iodine after therapy with radioiodine can prolong the effective half life in selected patients. We suspect a correlation with the thyroid iodine pool. This will be the basis for further investigations hopefully resulting in a better patient preselection to determine who might respond to this therapy.
Zusammenfassung
Ziel: Wir untersuchten, ob durch Gabe von „kaltem“ lod nach Applikation von Radioiod eine Verlängerung der effektiven Halbwertszeit (HWZeff) für 1-131 möglich und damit eine Steigerung der Herddosis erreichbar ist. Methoden: Ausgewertet wurden die Aktivitätskurven nach Therapie mit I-131 bei 25 Patienten (16 Frauen und 9 Männer), davon 9 mit unifokaler Autonomie (UFA), 5 mit multifokaler Autonomie (MFA) und 11 mit M. Basedow (MB). Diese Patienten zeigten initial eine effektive Halbwertszeit von unter 4 Tagen, was zu einem Unterschreiten der angestrebten Herddosis von >20% geführt hätte. Allen ausgewählten Patienten wurde 2-4 Tage nach der Radioiodtherapie (RITh) 3 Tage lang Jodid 3 × 200 μg tgl. verabreicht. Ergebnisse: Bei 14 der 25 Patienten konnte eine Verlängerung der HWZeff beobachtet werden. Hierdurch wurde bei den Patienten mit UFA ein mittlerer Zugewinn an Herddosis von 40 ± 44 Gy erreicht, für Patienten mit MFA 29 ± 30 Gy, für MB 37 ± 37 Gy. Schlussfolgerung: Eine lodidgabe nach RITh kann bei ausgewählten Patienten die HWZeff für I-131 verlängern. Eine Korrelation mit dem intrathyreoidalen lodidpool wird vermutet und Gegenstand weiterer Untersuchungen zur besseren Vorselektion der Patienten sein.
Keywords
Radioiodine therapy - intrathyreoidal iodine pool - effective half-life for I-131 - uptake of I-131 - iodine metabolism model
Schlüsselwörter
Radioiodtherapie - intrathyreoidaler lodpool - Halbwertszeit von I-131 - Uptake von I-131 - lodstoffwechselmodell