Summary
Purpose: This investigation was performed to compare the hemodynamic results of the transjugular intrahepatic portosystemic shunt, a new interventional treatment for portal hypertension, with those observed after the established surgical shunt interventions. Methods: We examined 22 patients with portal hypertension due to liver cirrhosis before and after elective TIPS by liver perfusion scintigraphy. The relative portal perfusion was determined before and after the shunt procedure. Additionally, we measured the portal pressure gradient (PPG: portal-central venous pressure, mmHg). Results: Prior to TIPS, the relative portal perfusion was significantly reduced to 22 ± 9.1%. After the intervention we calculated values of 23.1 ± 10,7% in the TIPS-group (p = 0.67; not significant). In spite of unchanged portal perfusion, the portal pressure was significantly (p <0.001) reduced from 25.6 ± 5.3 to 14.8 ± 4 mm Hg. Conclusion: These results suggest that the reduction of portal hypertension by TIPS is effective. The portal perfusion is maintained by TIPS suggesting that liver perfusion is preserved to a higher degree.
Zusammenfassung
Ziel der Untersuchung war der Vergleich der hämodynamischen Ergebnisse nach transjugulärem intrahepatischen portosystemischen Shunt, einem neuen interventionellen Verfahren bei portaler Hypertension, mit denen etablierter chirurgischer Verfahren. Methoden: Wir untersuchten 22 Patienten mit durch Leberzirrhose verursachter portaler Hypertension mittels Leberperfusionsszintigraphie vor und nach elektiver TIPSAnlage. Die relative portale Perfusion wurde vor und nach der Shuntanlage bestimmt. Außerdem wurde der portale Druckgradient (PPG: portal-central venöser Druck, mmHg) gemessen. Ergebnisse: Vor TIPS-Anlage war die relative portale Perfusion signifikant auf 22 ± 9,1% reduziert. Nach der Intervention ermittelten wir Werte von 23,1 ± 10,7% in der TIPS-Gruppe (p = 0.67; nicht signifikant). Trotz unveränderter portaler Perfusion wurde der portale Druck signifikant (p <0.001) von 25,6 ± 5,3 auf 14,8 ± 4 mm HG reduziert. Schlussfolgerung: Die Resultate sprechen dafür, dass durch TIPS eine effektive Reduktion der portalen Hypertension erfolgt. Die portale Perfusion bleibt erhalten.
Keywords
Liver perfusion scintigraphy - portal hypertension - transjugular intrahepatic portosystemic shunt
Schlüsselwörter
Leberperfusionsszintigraphie - portale Hypertension - transjugulärer intrahepatischer Shunt