Zusammenfassung
Schlafstörungen gehen einher mit Einschränkungen der Leistungsfähigkeit im
sozialen und beruflichen Bereich sowie Ausbildung akuter und chronischer
Krankheiten. Die Prävalenz ist hoch. Der volkswirtschaftliche Schaden wird als
bedeutend eingeschätzt. Der überwiegende Teil der unter dem Begriff
„Schlafstörungen“ zusammengefassten Krankheitsentitäten ist gut behandelbar und
damit als prognostisch günstig einzustufen. Die Diagnose kann in vielen Fällen
ohne apparative Zusatzdiagnostik allein durch Anamnese und klinische
Untersuchung entscheidend eingekreist werden. Hierzu sind allerdings
schlafmedizinische Basiskenntnisse erforderlich, die dieser Artikel vermitteln
will.
Abstract
Sleep disorders are frequent. Economic costs and impairment of quality of life
can be substantial. Usually, patients suffer from insomnia or hypersomnia.
Several effective therapeutic options are available. Sleep disorders appear
independently or accompany a multitude of organic and psychiatric diseases.
Fatigue has to be distinguished from sleep disorders clearly. For
classification, the ICSD-3, published by the American Academy of Sleep Medicine,
is used. Patients should be explicitly asked for their sleep quality, for many
do not report actively. Patient’s history and clinical examination usually
narrow the diagnosis to a large extent. Clinical diagnostics should be carried
out according to the diagnostic algorithm by the German Sleep Society (DGSM). An
optimal sleep hygiene and if necessary weight reduction are crucial and can
prevent chronification and health consequences. In addition, assistive
technology, drug therapy, behaviour therapy, and in few cases surgery are
available.
Schlüsselwörter Schlafstörungen - Insomnie - Hypersomnie
Keywords sleep disorders - insomnia - hypersomnia