Abstract
Purpose: To assess the diagnostic value of contrast-enhanced multi-detector computed tomography (MD-CT) for identifying patients with left atrial appendage (LAA) thrombus or circulatory stasis.
Materials and Methods: 124 patients with a history of atrial fibrillation and/or cerebral ischemia (83 men, mean age 58.6 ± 12.4 years) and with a clinical indication for MD-CT of the heart and for transesophageal echocardiography (TEE) were included in the study. LAA thrombus or thrombogenic milieu was visually identified in TEE and MD-CT. In addition, MD-CT was analyzed quantitatively measuring the Hounsfield units (HU) of the left atrium (LA), the LAA and the ascending aorta (AA), and calculating the HU ratios LAA/AA (HU [LAA/AA]) und LAA/LA (HU [LAA/LA]). Sensitivity, specificity, negative predictive value (NPV) and positive predictive value (PPV) were calculated.
Results: The prevalence of a thrombus or thrombogenic milieu as assessed by TEE was 21.8 %. The HU ratio was lower in patients with thrombus or thrombogenic milieu (HU [LAA/AA]: 0.590 ± 0.248 vs. 0.909 ± 0.141; p < 0.001 und HU [LAA/LA] 0.689 ± 0.366 vs. 1.082 ± 0.228; p < 0.001). For the diagnosis of thrombus or a thrombogenic milieu, visual analysis yielded a sensitivity of 81.5 %, a specificity of 96.9 %, a PPV of 87.5 % and a NPV of 95.2 %. By combining visual and quantitative analysis with one criterion being positive, the specificity decreased to 91.8 %, the sensitivity to 77.8 %, the PPV to 72.4 %, and the NPV to 94.9 %.
Conclusion: Visual analysis of the LAA in the evaluation of thrombus or thrombogenic milieu yields a high NPV of 95.1 % and may especially be useful to rule out LAA thrombi in patients with contraindications for TEE. Additional calculation of HU ratios did not improve the diagnostic performance of MD-CT.
Key Points:
• MD-CT can reliably exclude atrial appendage thrombi/thrombogenic milieu.
• MD-CT is an alternative method in patients with contraindications to TEE.
• Calculation of relative HU ratios does not improve the diagnostic value of MD-CT.
Citation Format:
• Homsi R, Nath B, Luetkens JA et al. Can Contrast-Enhanced Multi-Detector Computed Tomography Replace Transesophageal Echocardiography for the Detection of Thrombogenic Milieu and Thrombi in the Left Atrial Appendage: A Prospective Study with 124 Patients. Fortschr Röntgenstr 2016; 188: 45 – 52
Zusammenfassung
Ziel: Die Bestimmung der diagnostischen Aussagekraft der kontrastmittelverstärkten Computertomografie (MD-CT) hinsichtlich der Beurteilung des linken Vorhofs (LA) und des linken Vorhofohrs (LAA) zur Detektion von Thromben oder eines hohen thrombogenen Milieus.
Material und Methoden: Es wurden 124 Patienten mit Vorhofflimmern und/oder zerebraler Ischämie (83 Männer, Durchschnittsalter 58,6 ± 12,4 Jahre) eingeschlossen bei denen die Indikation zur Durchführung einer transösophagealen Echokardiografie (TEE) und zusätzlich einer MD-CT des Herzens bestand. Ein LAA-Thrombus oder hohes thrombogenes Milieu wurden visuell mittels TEE und MD-CT beurteilt. Zusätzlich wurden die MD-CTs quantitativ über die Bestimmung der mittleren Röntgendichte in LA, LAA und Aorta ascendens (AA) und der berechneten relativen Röntgendichte LAA/AA (rD [LAA/AA]) und LAA/LA (rD [LAA/LA]) analysiert. Sensitivität, Spezifität, negativ prädiktiver Wert (NPV) und positiv prädiktiver Wert (PPV) wurden berechnet.
Ergebnisse: Die Prävalenz eines Thrombus oder eines hohen thrombogenen Milieus im TEE betrug 21,8 %. Die rD waren bei Patienten mit Thrombus oder hohem thrombogenen Milieu erniedrigt (rD [LAA/AA]: 0,590 ± 0,248 vs. 0,909 ± 0,141; p < 0,001 und rD [LAA/LA] 0,689 ± 0,366 vs. 1,082 ± 0,228; p < 0,001). Die visuelle Bildanalyse der MD-CT für die Diagnose eines Thrombus oder eines hohen thrombogenen Milieus ergab verglichen mit der TEE eine Sensitivität von 81,5 %, eine Spezifität von 96,9 %, einen PPV von 87,5 % und einen NPV von 95,2 %. Durch die Kombination von visueller und quantitativer Analyse, wobei eines der beiden Kriterien positiv sein musste, verschlechterte sich die Sensitivität auf 77,8 %, die Spezifität auf 91,8 %, der PPV auf 72,4 % und der NPV auf 94,9 %.
Schlussfolgerung: Die visuelle Beurteilung der MD-CT weist mit 95,1 % einen hohen NPV auf und stellt bei Patienten mit einer Kontraindikation für die Durchführung einer TEE eine diagnostische Alternative dar. Die zusätzliche Berechnung relativer Dichtewerte verbessert die diagnostische Aussagekraft der MD-CT nicht.
Kernaussagen:
• Die MD-CT kann LAA-Thromben und thrombogenes Milieu mit hoher Sicherheit ausschließen.
• Bei TEE-Kontraindikationen kann die MD-CT als alternative Untersuchungsmethode eingesetzt werden.
• Die Bestimmung relativer Dichtewerte verbessert die Detektion von Thromben/thrombogenem Milieu nicht.
Key words echocardiography - cardiac - CT - left atrial appendage - thrombus