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Dtsch Med Wochenschr 2015; 140(19): 1410
DOI: 10.1055/s-0041-106252
DOI: 10.1055/s-0041-106252
Leserbrief
Direkte orale Antikoagulanzien: Wie sicher sind sie wirklich?
Direct oral anticoagulants: how safe are they really?Further Information
Publication History
Publication Date:
24 September 2015 (online)
In ihrem Beitrag in DMW 10 / 2015 fassen Hohnloser et al. [6] die Ergebnisse von DOAK-Studien zusammen, deren Autoren mehrheitlich Angestellte der Herstellerfirma waren oder einen Interessenskonflikt angaben [3] [4] [9]. Inzwischen sind unabhängige Publikationen zu DOAK-assoziierten Nebenwirkungen und Komplikationen erschienen, die von Vitamin-K-Antagonisten (VKA) selten oder gar nicht berichtet wurden [1] [10] [12] [15] [16].
-
Literatur
- 1 Abdallah M, Abdallah T, Abi Rafeh N et al. A sanguineous pleuro pericardial effusion in a patient recently treated with Dabigatran. Heart Lung 2015; 44: 209-211
- 2 Bonar R, Favaloro EJ, Mohammed S et al. The effect of dabigatran on haemostasis tests: a comprehensive assessment using in vitro and ex vivo samples. Pathology 2015; 47: 355-364
- 3 Connolly SJ, Ezekowitz MD, Yusuf S et al. Dabigatran versus warfarin in patients with atrial fibrillation. New Engl J Med 2009; 361: 1139-1151
- 4 Granger CB, Alexander JH, McMurray JJ et al. Apixaban versus Warfarin in Patients with Atrial Fibrillation. New Engl J Med 2011; 365: 981-992
- 5 Heneghan C, Ward A, Perera R et al. Self-monitoring of oral anticoagulation: systematic review and meta-analysis of individual patient data. Lancet 2012; 379: 322-334
- 6 Hohnloser SH, Vamos M, Diener HC. Vorhofflimmern: Wie effektiv und sicher sind die direkten oralen Antikoagulanzien zur Prävention von Schlaganfällen?. Dtsch Med Wochenschr 2015; 140: 750-755
- 7 Arzneimittelkommission der deutschen Ärzteschaft. Leitfaden: Orale Antikoagulation bei nicht valvulärem Vorhofflimmern. http://www.akdae.de/Arzneimitteltherapie/TE/LF/ (letzter Zugriff 3. 9. 2015)
- 8 Le Heuzey JY, Ammentorp B, Darius H et al. Differences among western European countries in anticoagulation management of atrial fibrillation. Data from the PREFER IN AF registry. Thromb Haemost 2014; 111: 833-841
- 9 Patel MR, Mahaffey KW, Garg J et al. Rivaroxaban versus warfarin in nonvalvular atrial fibrillation. New Engl J Med 2011; 365: 883-891
- 10 Scheppach W, Meesmann M. Exfoliative Ösophagitis unter Dabigatran. Dtsch Med Wochenschr 2015; 140: 515-518
- 11 Shi S, Klotz U. Drug interactions with herbal medicines. Clin Pharmacokinet 2012; 51: 77-104
- 12 Shivamurthy P, Brar N, Therrien ML. Isolated hemopericardium associated with rivaroxaban: first case report. Pharmacotherapy 2014; 34: e169-72
- 13 Sjögren V, Grzymala-Lubanski B, Renlund H et al. Safety and efficacy of well managed warfarin. A report from the Swedish quality register Auricula. Thromb Haemost 2015; 113: 1370-1377
- 14 Stöllberger C, Finsterer J. Concerns about the use of new oral anticoagulants for stroke prevention in elderly patients with atrial fibrillation. Drugs Aging 2013; 30: 949-958
- 15 Stöllberger C, Finsterer J. Relevance of P-glycoprotein in stroke prevention with dabigatran, rivaroxaban, and apixaban. Herz 2015; 40 (Suppl. 02) 140-145
- 16 Stöllberger C, Krutisch G, Finsterer J, Wolf HM. Dabigatran-induced lupus temporarily preventing blood group determination. Blood Coagul Fibrinolysis 2014; 25: 625-627
- 17 Word Health Organization. Executive Summary: The Selection and Use of Essential Medicines 2015. Report of the 20th WHO Expert Committee on the Selection and Use of Essential Medicines, 20–24 April Geneva.: WHO headquarters; 2015. http://www.who.int/selection_medicines/committees/expert/20/en/ (letzter Zugriff 3.9.2015)