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DOI: 10.1055/s-0041-106899
Interventional Ischemic Stroke Treatment – A (R)evolution
Die interventionelle Behandlung des ischämischen Schlaganfalls – eine (R)evolutionPublication History
10 July 2015
24 August 2015
Publication Date:
03 November 2015 (online)
Abstract
In recent years ischemic stroke caused by an intracranial vessel occlusion has become a treatable disease. Over decades intravenous thrombolysis by recombinant tissue plasminogen activator was the only accepted causal treatment of ischemic stroke supported by the results of randomized, controlled trials. However, there has been continuous development of endovascular treatment strategies over recent years. Today there are 5 prospective, randomized multicenter studies showing the highly significant superiority of endovascular, mechanical recanalization over intravenous thrombolysis in cases of acute occlusion of an intracranial vessel of the anterior circulation. In all those studies endovascular treatment resulted in a tremendous increase in functional independence together with a reduction of mortality without a significant increase in complications. This article reviews the developments resulting in the current data and gives an overview of the present studies focusing on endovascular stroke treatment.
Key Points:
• In the last 20 years ischemic stroke due to an main stem occlusion has become a potentially treatable disease.
• Several in 2015 published randomized Multicentener trials could prove the superiority of endovascular, mechanical recanalization over i.v. thrombolysis alone.
• Acute ischemic stroke due to a main stem occlusion should be treated with swift endovascular stent-retriever based recanalization in specialized neurovascular centers.
Citation Format:
• Friedrich B, Gawlitza M, Fahnert J et al. Interventional Ischemic Stroke Treatment – A (R)evolution. Fortschr Röntgenstr 2016; 188: 1 – 9
Zusammenfassung
Der durch den Verschluss eines intrakraniellen Hauptstammes versursachte ischämische Schlaganfall hat sich in den letzten Jahren zu einer kausal behandelbaren Erkrankung entwickelt. Über Jahrzehnte war die intravenöse Lysetherapie mittels rekombinantem Tissue-Plasminogenaktivator einzige akzeptierte und durch die Ergebnisse randomisierter, kontrollierter Studien unterlegte ursächliche Behandlungsform des ischämischen Schlaganfalles. Jedoch hat in den letzten Jahren eine kontinuierliche Entwicklung endovaskulärer Behandlungskonzepte stattgefunden. Aktuell liegen 5 prospektive, randomisierte multizentrische Studien vor, die die hochsignifikante Überlegenheit der endovaskulären, mechanischen Rekanalisation gegenüber der intravenösen Lysetherapie bei akuten Verschlüssen der vorderen Zirkulation nachweisen. In all diesen Studien führte die endovaskuläre Behandlung zu einem deutlichen Anstieg des funktionell unabhängigen Lebens bei gleichzeitiger Reduktion der Mortalität ohne signifikanten Anstieg der Komplikationsraten. Dieser Artikel fasst die Entwicklungen, die zu diesen Ergebnissen geführt haben, zusammen und gibt eine Übersicht der aktuellen Studienlage zur Akuttherapie des ischämischen Schlaganfalls mit einem Fokus auf endovaskuläre Therapien.
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