Klin Monbl Augenheilkd 2016; 233(04): 478-481
DOI: 10.1055/s-0041-111827
Kasuistik
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Incidence and Surgical Management of Simultaneous Bilateral Retinal Detachment

Inzidenz und chirurgische Therapie der simultanen bilateralen Netzhautablösung
M. L. Finger
1   Jules-Gonin University Eye Hospital, Lausanne, Switzerland (Chairman: Francine Behar-Cohen)
,
E. Bovey
2   Bois-Cerf Eye Clinic, Lausanne, Switzerland
,
T. J. Wolfensberger
1   Jules-Gonin University Eye Hospital, Lausanne, Switzerland (Chairman: Francine Behar-Cohen)
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 April 2016 (online)

Abstract

Background: Simultaneous bilateral retinal detachment (RD) is very rare and its incidence has not been very well characterised. Material and Methods: Retrospective review of RD cases treated at the Jules Gonin Eye Hospital between 1999 and 2010. Results: Over the 11 year period, 10 patients (20 eyes) with simultaneous bilateral RD were identified (average incidence among RD= 0.9 %). Mean age: 46.4 ± 17.6 years, with a M : F Ratio of 6 : 4. Pseudophakia was present in 10 eyes and myopia ≥-5.0 dioptres in 11 eyes. Visual symptoms were unilateral in 7 patients, bilateral in 2 patients and absent in one patient. RD was macula–on in 15 eyes and macula-off in 5 eyes. Atrophic holes were present in 11 eyes, U-tears in 6 eyes and a combination in 3 eyes. Primary surgery consisted of buckle surgery (11 eyes), vitrectomy (6 eyes) and combines technique (3 eyes). The final anatomical success rate was 100 %. Mean follow-up time was 22.7 ± 4.95 months. Conclusion: The incidence of bilateral simultaneous RD appears to be very low and surgical success rates are excellent. Bilateral pre-operative dilated fundoscopy is mandatory, as the majority of patients have unilateral symptoms.

Zusammenfassung

Hintergrund: Simultane bilaterale Netzhautablösungen (NHA) treten sehr selten auf und ihre Inzidenz ist nicht klar. Patienten und Methoden: Retrospektive Analyse von NHA, welche am Hôpital Ophtalmique Jules-Gonin von 1999–2010 behandelt wurden. Resultate: 10 Patienten (20 Augen) mit simultaner bilateraler NHA wurden identifiziert. (Inzidenz unter allen NHA = 0.9 %). Durchschnittsalter: 46.4 ± 17.6 Jahre, M : W Ratio von 6 : 4. In 10 Augen bestand eine Pseudophakie, in 11 Augen eine Myopie ≥-5.0 Dpt. Unilaterale visuelle Symptome fanden sich in 7 Patienten, bilaterale in 2. Ein Patient zeigte keine Symptome. Die NHA war macula–on in 15 und macula-off in 5 Augen. Atrophische Löcher bestanden in 11, Hufeisenforamina in 6 und eine Kombination in 3 Augen. Die chirurgische Primärversorgung bestand in Cerclage in 11, Vitrektomie in 6 und einer kombinierten Technik in 3 Augen. Die finale anatomische Erfolgsrate war 100 %, die Nachfolgezeit 22.7 ± 4.95 Monate. Schlussfolgerungen: Die Inzidenz der simultanen bilateralen NHA ist äusserst tief und die chirurgische Erfolgsrate ist sehr gut. Eine bilaterale prä-operative Funduskopie ist essentiell, da Patienten oft unilaterale Symptome zeigen.

 
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