Der Nuklearmediziner 2016; 39(01): 35-41
DOI: 10.1055/s-0042-100569
Neue Aspekte in der Diagnostik und Therapie von Skeletterkrankungen
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Seronegative Spondyloarthritiden: Gemeinsamkeiten, Diagnostik inklusive konventionellem Röntgen und Magnetresonanztomografie

Seronegative Spondyloarthropathies: Similarities, Diagnostic Including Conventional X-ray and Magnetic Resonance Imaging
U. Lange
1   Abteilung Rheumatologie, Osteologie, Physikalische Medizin, Kerckhoff-Klinik, Universität Gießen, Bad Nauheim
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
22. März 2016 (online)

Zusammenfassung

Spondyloarthritiden sind eine heterogene Gruppe von entzündlich-rheumatischen Erkrankungen mit charakteristischen Gemeinsamkeiten. Aktuell unterteilt man in prädominant axiale und prädominant periphere Spondyloarthritiden. Der vorliegende Artikel fokussiert auf Gemeinsamkeiten dieser Krankheitsbilder, die Diagnostik inklusive der konventionellen Röntgendiagnostik und Magnetresonanztomografie.

Abstract

Spondyloarthropathies are a heterogenous group of inflammatory rheumatic diseases with characteristic similarities. Currently it is divided into predominant axial and peripheral spondyloarthropathies. This article focuses on common features of these diseases, the diagnostic procedures including the conventional radiography and magnetic resonance imaging.

 
  • Literatur

  • 1 Arnett FC. Seronegative spondyloarthropathies. Bull Rheum Dis 1987; 37: 1-12
  • 2 Braun J, Bollow M, Eggens U et al. Use of dynamic magnetic resonance imaging with fast imaging in the detection of early and advanced sacroiliitis in spondylarthropathy patients. Arthritis Rheum 1994; 37: 1039-1045
  • 3 Braun J, Sieper J, Bollow M. Imaging of sacroiliitis. Clin Rheumatol 2000; 19: 51-57
  • 4 Braun J, Sieper J. Definition, Einführung und Grundlagen. In Axiale Spondyloarthritis. 3. Aufl: Bremen: UNI-MED Verlag; 2014: 12-18
  • 5 Brophy S, McKay K, Al-Saidi A et al. The natural history of ankylosing spondylitis as defined by radiological progression. J Rheumatol 2002; 29: 1236-1243
  • 6 Calin A. Ankylosing spondylitis. In: Kelly WN, Harris ED, Ruddy S, Sledge CB. (eds.). Textbook of Rheumatology. Philadelphia: WB Saunders; 1985: 993-1007
  • 7 Carette S, Graham D, Little H et al. The natural disease course of ankylosing spondylitis. Arthritis Rheum 1983; 26: 186-190
  • 8 Dougados M, van der Linden S, Juhlin R et al. The European spondyloarthropathy study group: preliminary criteria for the classification of spondyloarthropathies. Arthritis Rheum 1991; 34: 1218-1227
  • 9 Gran JT, Husby G. The epidemiology of ankylosing spondylitis. Semin Arthritis Rheum 1993; 22: 319-334
  • 10 Gran JT, Skomsvoll JF. The outcome of ankylosing spondylitis: a study of 100 patients. Br J Rheumatol 1997; 36: 766-771
  • 11 Leirisalo-Repo M. Prognosis, course of disease, and treatment of the Spondylarthropathies. Rheum Dis Clin North Am 1998; 24: 737-751
  • 12 Mau W, Zeidler H, Mau R et al. Clinical features and prognosis of patients with ankylosing spondylitis. Results of a 10-year follow up. J Rheumatol 1988; 15: 1109-1114
  • 13 Mau W, Kretschmer G, Grote R et al. Langsame Entwicklung entzündlicher Röntgenveränderungen in einer 15-jährigen Längsschnittstudie von Patienten mit undifferenzierter Spondarthritis. Z Rheumatol 1995; 54: 340-341
  • 14 Miehle W. Persistierende bilaterale isolierte Sakroiliitis. Akt Rheumatol 1995; 20: 171-179
  • 15 Oostveen J, Prevo R, den Boer J et al. Early detection of sacroiliitis on magnetic resonance imaging and subsequent development of sacroiliitis on plain radiography. A prospective, longitudinal study. J Rheumatol 1999; 26: 1953-1958
  • 16 Purrmann J, Zeidler H, Bertrams J et al. HLA antigens in ankylosing spondylitis associated with Crohn’s disease. Increased frequency of the HLA phenotype B27, B44. J Rheumatol 1988; 15: 1658-1661
  • 17 Rudwaleit M, van der Heijde D, Landewé R et al. The development of Assessment of SpondyloArthritis international Society classification criteria for axial spondyloarthritis (part II): validation and final selection. Ann Rheum Dis 2009; 68: 777-783
  • 18 Schilling F. Spondylitis ankylopoetica: Die sogenannte Bechterewsche Krankheit und ihre Differentialdiagnosen (einschl. Spondylosis hyperostotica, Spondylitis psoriatica und chronischem Reiter Syndrom). In: Diethelm L. (Hrsg.) Handbuch der medizinischen Radiologie. Berlin-Heidelberg-New York: Springer; 1974: 452-689
  • 19 Spoorenberg A, van der Heijde D, de Klerk E et al. Relative value of erythrocyte sedimentation rate and C-reactive protein in assessment of disease activity in ankylosing spondylitis. J Rheumatol 1999; 26: 980-984
  • 20 Suarez-Almazor ME, Russell AS. Sacroiliitis in psoriasis: relationship to peripheral arthritis and HLA-B27. J Rheumatol 1990; 17: 804-808
  • 21 Taylor HG, Wardle T, Beswick EJ et al. The relationship of clinical and laboratory measurements to radiological change in ankylosing spondylitis. Brit J Rheumatol 1991; 30: 330-335
  • 22 Zeidler H, Mau W, Khan MA. Undifferentiated spondylarthropathies. Rheum Dis Clin North Am 1992; 187-202