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DOI: 10.1055/s-0042-101477
Praktische Aspekte im Umgang mit Insulin-Biosimilars
Practical aspects in the use of biosimilar insulinsPublication History
Publication Date:
17 October 2016 (online)
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Zusammenfassung
Nachdem 2014 das erste Biosimilar eines Insulins die Marktzulassung erhielt, werden mit dem Patentablauf mehrerer Originalpräparate weitere Zulassungen für Insulin-Biosimilars erwartet. Die Kenntnis von Herstellung und Eigenschaften dieser Arzneimittel ist wichtig für ihre zweckmäßige und sichere Anwendung durch Arzt, Apotheker und Patient.
Der vorliegende Beitrag erläutert die Charakteristika von Biosimilars in Abgrenzung von Generika und Original-Biopharmazeutikum und die Sicherstellung ihrer Qualität im EU-Zulassungsverfahren. Bisher gibt es keine Hinweise auf Probleme, die für Insulin-Biosimilars spezifisch wären. Dennoch sollte die Umstellung eines Patienten von einem Originalinsulin auf ein Biosimilar (oder umgekehrt) mit Vorsicht und unter engmaschigem Monitoring erfolgen. Eine automatische Substitution von Biosimilars in der Apotheke ist in Deutschland unzulässig. Die Applikationssysteme haben ebenfalls großen Einfluss auf die Anwendungssicherheit.
Abstract
Following the market authorization of the first insulin biosimilar in 2014, further approvals are to be expected due to patent expiry of several originator insulins. Knowledge of the manufacturing and the characteristics of these pharmaceutical products is important for their rationale and safe use by the physician, the pharmacist and the patient.
Biosimilars are not generics, but similar or comparable, yet not identical versions of the originator biopharmaceutical. Marketing authorization in the EU is granted only after passing a stringent procedure. So far, there is no evidence of problems specifically associated with insulin biosimilars. However, shifting a patient from an originator insulin to a biosimilar (or vice versa) should be done with care and under close monitoring. Automatic substitution of biosimilars in the pharmacy is not permitted in Germany. Administration devices also have a significant impact on safe use.
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Literatur
- 1 Global insulin market on the rise. PharmacoEconomics & Outcomes News 2012; 663: 10
- 2 Rader RA. An analysis of the US biosimilars development pipeline and likely market evolution. BioProcess Int 2013; 11: 18-23
- 3 Casadevall N. Pure red cell aplasia and anti-erythropoietin antibodies in patients treated with epoetin. Nephrol Dial Transplant 2003; 18 (Suppl. 8) viii37-viii41
- 4 Committee for Medicinal products for Human Use (CHMP). Guideline on non-clinical and clinical development of similar biological medicinal products containing recombinant human insulin and insulin analogues. EMEA/CHMP/BMWP/32775/2005_Rev. 1. 2015 Im Internet: www.ema.europa.eu/docs/en_GB/document_library/Scientific_guideline/2015/03/WC500184161.pdf (letzter Zugriff 14.07.2016)
- 5 Escobedo-Moratilla A, Kuri-Breña Romero de Terreros F, Pérez-Urizar J et al. Analytical and biological characterization of a noninnovator insulin glargine and the originator drug product. J Diabetes Sci Technol 2015; 10: 616-617
- 6 European Medicines Agency. Abasaglar (Insulin glargin Im Internet: www.ema.europa.eu/docs/de_DE/document_library/EPAR_-_Summary_for_the_public/human/00835/WC500175384.pdf (Letzter Zugriff 14.07.2016)
- 7 Heinemann L. Biosimilar insulin and costs: what can we expect?. J Diabetes Sci Technol 2015; 10: 457-462
- 8 Wilkins AR, Venkat MV, Brown AS et al. Patient perspectives on biosimilar insulin. J Diabetes Sci Technol 2014; 8: 23-25
- 9 European Medicines Agency. European public assessment reports: background and context. http://www.ema.europa.eu/ema/index.jsp?curl=pages/medicines/general/general_content_000433.jsp (Letzter Zugriff: 22.7.2016)