Klin Monbl Augenheilkd 2016; 233(04): 424-428
DOI: 10.1055/s-0042-102616
Klinische Studie
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Malposition of Teeth and Jaws in Patients with Congenital Superior Oblique Palsy

Zahn- und Kieferfehlstellungen bei Patienten mit kongenitaler Trochlearisparese
R. Sallmann
1   University of Zurich, Center of Dental Medicine, Clinic of Orthodontics and Pediatric Dentistry, Zurich, Switzerland (Chair: Prof. Theodore Eliades)
,
G. P. Jaggi
2   University Hospital Zurich, Department of Ophthalmology, Zurich, Switzerland (Chair: Prof. Klara Landau)
,
T. Enz
2   University Hospital Zurich, Department of Ophthalmology, Zurich, Switzerland (Chair: Prof. Klara Landau)
,
G. Shojaati
2   University Hospital Zurich, Department of Ophthalmology, Zurich, Switzerland (Chair: Prof. Klara Landau)
,
V. Sturm
3   Cantonal Hospital of St. Gallen, Department of Ophthalmology, St. Gallen, Switzerland (Chair: Prof Christophe Valmaggia)
,
M. Schätzle
1   University of Zurich, Center of Dental Medicine, Clinic of Orthodontics and Pediatric Dentistry, Zurich, Switzerland (Chair: Prof. Theodore Eliades)
,
K. Landau
2   University Hospital Zurich, Department of Ophthalmology, Zurich, Switzerland (Chair: Prof. Klara Landau)
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
26. April 2016 (online)

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Abstract

Background: Patients with congenital superior oblique palsy tend to adopt a head tilt to the contralateral side to maintain binocular single vision. It has long been recognised that facial asymmetries may be caused by a head tilt. The aim of this study was to describe the effect of habitual head tilt due to congenital superior oblique palsy on dental occlusion.

Patients and methods: The study was designed as a descriptive cohort study. Ten patients with congenital superior oblique palsy (3 female, 7 male; mean age 51.7 (y) ± 15.8 SD, ranging from 19 to 69 (y)) underwent orthodontic examination. Orthodontic findings and values for vertical, torsional and horizontal deviation measured with the Harms tangent screen and stereopsis using a random dot test were compared.

Results: Three orthodontic parameters were found to correlate significantly or at least as trend with orthoptic parameters. Midline deviation of the upper jaw to the face (rho = 0.623; p = 0.054) and anterior positioning of upper first molar in the sagittal plane (rho = 0.594; p = 0.07) correlate with the vertical deviation; overbite correlates with horizontal deviation measured in the primary position (rho = 0.768; p = 0.016).

Conclusions: In this small study, three orthodontic parameters correlated with orthoptic findings in patients with congenital superior oblique palsy. Further studies are needed to establish whether congenital superior oblique palsy is more frequent in patients exhibiting abnormal values of these orthodontic parameters.

Zusammenfassung

Hintergrund: Patienten mit kongenitaler Trochlearisparese nehmen eine Kopfneigung zur Gegenseite ein um das binokulare Einfachsehen zu bewahren. Gesichtsasymmetrien als Folge der Kopfzwangshaltung sind beschrieben. Wir untersuchten den Einfluss der Kopfzwangshaltung auf die dentale Okklusion.

Patienten und Methoden: Zehn Patienten mit kongenitaler Trochlearisparese (3 weiblich, 7 männlich; Alter 51,7 (J) ± 15,8, zwischen 19 und 69 (J)) wurden im Rahmen einer Kohortenstudie kieferorthopädisch untersucht. Die vertikalen, torsionellen und horizontalen Deviationen (Harmswand Tangenten Methode) und die Stereopsis (Lang-Test) wurden mit den kieferorthopädischen Daten verglichen.

Ergebnisse: Drei kieferorthopädische Parameter korrelierten signifikant oder als Trend mit orthoptischen Werten. Sowohl die Deviation der Mittellinie des Oberkiefers zur Mittelinie des Gesichtes (rho = 0,623; p = 0,054) als auch die anteriore Position der oberen ersten Molaren in der Sagittalebene (rho = 0,594; p = 0,07) korrelieren mit der vertikalen Deviation gemessen in Primärposition. Der Overbite korreliert mit der horizontalen Deviation gemessen in Primärposition (rho = 0,768; p = 0,016).

Schlussfolgerungen: In dieser Pilotstudie wurden drei kieferorthopädische Parameter gefunden, die mit orthoptischen Werten bei Patienten mit kongenitaler Trochlearisparese korrelieren. Weitere Studien müssen zeigen, ob in Personen mit diesen kieferorthopädischen Werten häufiger kongenitale Trochlearisparesen zu finden sind.