Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0042-102811
Vitamin D in der Adoleszenz
Publication History
Publication Date:
15 April 2016 (online)
-
Der Vitamin-D-Stoffwechsel hat einen entscheidenden Einfluss auf den Knochenstoffwechsel, aber auch zahlreiche pleiotrope Effekte im menschlichen Körper.
-
Eine Unterversorgung mit Vitamin D besteht bei mehr als der Hälfte der deutschen Kinder und Jugendlichen.
-
Die Pubertät ist aufgrund des raschen Längenwachstums besonders vulnerabel für Störungen im muskuloskelettalen System.
-
Risikogruppen sollten bezüglich der Vitamin-D-Versorgung untersucht und ggf. substituiert werden.
-
Auch in der gynäkologischen Praxis sollte primär eine Aufklärung über Lebensgewohnheiten, die mit einem Vitamin-D-Mangel einhergehen, erfolgen.
-
Auch in der gynäkologischen Praxis sollte primär eine Risikobeurteilung bezüglich eines Vitamin-D-Mangels mit konsekutiver Bestimmung des 25(OH)D erfolgen, bevor eine Substitution erfolgt.
-
Literatur
- 1 Holick MF. Resurrection of vitamin D deficiency and rickets. J Clin Invest 2006; 116: 2062-2072
- 2 Cantorna MT. Vitamin D and its role in immunology: multiple sclerosis, and inflammatory bowel disease. Progress Biophysics Mol Biol 2006; 92: 60-64
- 3 Rosen CJ, Adams JS, Bikle DD et al. The nonskeletal effects of vitamin D: an Endocrine Society scientific statement. Endocr Rev 2012; 33: 456-492
- 4 Bock G, Prietl B, Mader JK et al. The effect of vitamin D supplementation on peripheral regulatory T cells and beta cell function in healthy humans: a randomized controlled trial. Diabetes Metab Res Rev 2011; 27: 942-945
- 5 Clarke BL, Khosla S. Female reproductive system and bone. Arch Biochem Biophys 2010; 503: 118-128
- 6 Saggese G, Bertelloni S, Baroncelli GI. Sex steroids and the acquisition of bone mass. Horm Res 1997; 48: 65-71
- 7 Schoenau E, Neu CM, Rauch F et al. Gender-specific pubertal changes in volumetric cortical bone mineral density at the proximal radius. Bone 2002; 31: 110-113
- 8 Jarvinen TL, Kannus P, Sievanen H. Estrogen and bone – a reproductive and locomotive perspective. J Bone Miner Res 2003; 18: 1921-1931
- 9 Holick MF. Vitamin D deficiency. N Engl J Med 2007; 357: 266-281
- 10 Hintzpeter B, Mensink GB, Thierfelder W et al. Vitamin D status and health correlates among German adults. Eur J Clin Nutr 2008; 62: 1079-1089
- 11 Hintzpeter B, Scheidt-Nave C, Muller MJ et al. Higher prevalence of vitamin D deficiency is associated with immigrant background among children and adolescents in Germany. J Nutr 2008; 138: 1482-1490
- 12 Wabitsch M, Koletzko B, Moß A. Vitamin-D-Versorgung im Säuglings-, Kindes- und Jugendalter. Kurzfassung der Stellungnahme der Ernährungskommission der Deutschen Gesellschaft für Kinder- und Jugendmedizin (DGKJ) in Zusammenarbeit mit der Arbeitsgemeinschaft Pädiatrische Endokrinologie (APE). Monatsschr Kinderheilkd 2011; 8: 766-774
- 13 Wagner CL, Greer FR. Prevention of rickets and vitamin D deficiency in infants, children, and adolescents. Pediatrics 2008; 122: 1142-1152
- 14 Holick MF, Binkley NC, Bischoff-Ferrari HA et al. Evaluation, treatment, and prevention of vitamin D deficiency: an Endocrine Society clinical practice guideline. J Clin Endocrinol Metab 2011; 96: 1911-1930
- 15 Ross AC, Manson JE, Abrams SA et al. The 2011 report on dietary reference intakes for calcium and vitamin D from the Institute of Medicine: what clinicians need to know. J Clin Endocrinol Metab 2011; 96: 53-58
- 16 Schoenau E, Neu CM, Beck B et al. Bone mineral content per muscle cross-sectional area as an index of the functional muscle-bone unit. J Bone Miner Res 2002; 17: 1095-1101