Aktuelle Urol 2016; 47(04): 310-314
DOI: 10.1055/s-0042-103986
Übersicht
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Physiotherapie bei Frauen mit überaktiver Blase

Physiotherapy in Women with Overactive Bladder
U. Henscher
1   Physiotherapeutin, Hannover; Referentin und Mitglied der Konsensusgruppe „Therapie des Blasenkarzinoms“ und „Therapie der überaktiven Blase der Frau“
,
R. Tholen
2   MPH, Bremen; Gutachterin des Deutschen Verbandes für Physiotherapie (ZVK e. V.)
,
R. Kirschner-Hermanns
3   Ruth Kirschner-Hermanns, Zentrum für Kontinenz und Neuro-Urologie, Urologische Klinik, Universitätsklinikum Bonn, Rheinische Friedrich-Wilhelms Universität und neurologisches Rehabilitationszentrum Godeshöhe e. V.
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
08 August 2016 (online)

Zusammenfassung

Im Rahmen der Therapie der Überaktiven Blase werden physiotherapeutische Interventionen als Alternative zur medikamentösen Therapie betrachtet. Gezieltes Beckenboden- und Blasentraining wird eingesetzt, um Miktionsfrequenz und Inkontinenzepisoden der betroffenen Patienten zu verringern bzw. das durchschnittliche Miktionsvolumen zu erhöhen (3 Reviews mit Level 1/1a).

Ergänzend können Verfahren der funktionellen Elektrostimulation sowie der magnetischen Stimulation eingesetzt werden.

2 systematische Übersichtsarbeiten [1] [2] sowie die RCTs [3] [4] zu diesem Thema konnten eine schwache Evidenz (2 Studien mit level 2/2b) für den Einsatz der Elektrostimulation (transkutan, vaginal oder transanal) in Bezug auf Miktionsfrequenz, Miktionsvolumen und Inkontinenzepisoden zeigen.

Eine Studie von Yamanishi et al. zeigt einen postiven Effekt der magnetischen Stimulation [5].

Um den Nutzen der konservativen Therapieverfahren in der Behandlung der Überaktiven Blase abschließend beurteilen zu können werden noch weitere Studien notwendig sein.

Abstract

As regards treatment for overactive bladder, physiotherapeutic interventions can be seen as an alternative to drug treatment. Targeted pelvic floor and bladder training is used to decrease the number of voids and the incontinence episodes or to increase the average voided volume in women with overactive bladder (3 systematic reviews with evidence level 1/1a).

An additional option to treat women with overactive bladder is to use functional electrical stimulation and magnetic stimulation.

2 systematic reviews [1] [2] and 2 RCTs [3] [4] reveal a low level of evidence (2 studies with level 2/2b) for the use of electrical stimulation (transcutaneous, vaginal or transanal) to reduce incontinence episodes and the number of voids and to increase the average voided volume. The trial from Yamanishi et al. (2014) shows that magnetic stimulation has a positive effect [5]. Further studies are needed to evaluate the benefit of conservative treatment procedures for overactive bladder.

 
  • Literatur

  • 1 Greer JA, Smith AL, Arya LA. Pelvic floor muscle training for urgency urinary incontinence in women: a systematic review. Int Urogynecol J 2012; 23: 687-697
  • 2 Rai BP, Cody JD, Alhasso A et al. Anticholinergic drugs versus non-drug active therapies for non-neurogenic overactive bladder syndrome in adults. Cochrane Database Syst Rev 2012; 12 Cd003193
  • 3 Schreiner L, dos Santos TG, Knorst MR et al. Randomized trial of transcutaneous tibial nerve stimulation to treat urge urinary incontinence in older women. Int Urogynecol J 2010; 21: 1065-1070
  • 4 Franzen K, Johansson JE, Lauridsen I et al. Electrical stimulation compared with tolterodine for treatment of urge/urge incontinence amongst women – a randomized controlled trial. Int Urogynecol J 2010; 21: 1517-1524
  • 5 Yamanishi T, Homma Y, Nishizawa O. Multicenter, randomized, sham-controlled study on the efficacy of magnetic stimulation for women with urgency urinary incontinence. Int J Urol 2014; 21: 395-400
  • 6 Hartmann KE, McPheeters ML, Biller DH et al. Treatment of overactive bladder in women. Evid Rep Technol Assess (Full Rep) 2009; 187: 1-120
  • 7 Shamliyan TA, Wyman J, Kane R. Nonsurgical treatments for urinary incontinence in adult women: Diagnosis and comparative effectiveness. Comp Effectiveness Rev 36 2012; 1-24
  • 8 Jeffcoate TN, Francis WJ. Urgency incontinence in the female. Am J Obstet Gynecol 1966; 94: 604-618
  • 9 Frewen W. Role of bladder training in the treatment of the unstable bladder in the female. Urol Clin North Am 1979; 6: 273-277
  • 10 Henscher U, Hüter-Becker A, Dölken M. Physiotherapie in der Gynäkologie. Physiolehrbuch Praxis. Stuttgart: Thieme; 2004
  • 11 Shafik A, Shafik IA. Overactive bladder inhibition in response to pelvic floor muscle exercises. World J Urol 2003; 20: 374-377
  • 12 Johnson TMI, Burgio KL, Redden DT et al. Effects of behavioral and drug therapy on nocturia in older incontinent women. Journal of the American Geriatrics Society 2005; 53: 846-850
  • 13 Kim SW, Song SH, Ku JH. Bladder training versus combination of propiverine with bladder training for female urinary frequency. A prospective, randomized, comparative study. Gynecologic and obstetric investigation 2008; 65: 123-127
  • 14 Fitzgerald MP, Lemack G, Wheeler T et al. Nocturia, nocturnal incontinence prevalence, and response to anticholinergic and behavioral therapy. International Urogynecology Journal 2008; 19: 1545-1550
  • 15 Kafri R, Deutscher D, Shames J et al. Randomized trial of a comparison of rehabilitation or drug therapy for urgency urinary incontinence: 1-year follow-up. Int Urogynecol J 2013; 24: 1181-1189
  • 16 Hay-Smith J, Herderschee R, Dumoulin C et al. Comparisons of approaches to pelvic floor muscle training for urinary incontinence in women: an abridged Cochrane systematic review. Eur J Phys Rehabil Med 2012; 48: 689-705
  • 17 Hüter-Becker A, Dölken M.. Physiotherapie in der Gynäkologie. 3. Aufl. Stuttgart: Thieme; 2012