Rofo 2016; 188(07): 662-670
DOI: 10.1055/s-0042-105517
Gastrointestinal Tract
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Clinical Use of High-Intensity Focused Ultrasound (HIFU) for Tumor and Pain Reduction in Advanced Pancreatic Cancer

Klinischer Einsatz des hoch-intensiven fokussierten Ultraschalls (HIFU) zur Tumor- und Schmerzreduktion bei fortgeschrittenem Pankreaskarzinom
H. M. Strunk§
1   Department of Radiology, Medical School & Hospital, University of Bonn
,
J. Henseler§
1   Department of Radiology, Medical School & Hospital, University of Bonn
,
M. Rauch
1   Department of Radiology, Medical School & Hospital, University of Bonn
,
M. Mücke
2   Department of Palliative Medicine, Medical School & Hospital, University of Bonn
3   Department of General Practice and Family Medicine, Medical School & Hospital, University of Bonn
4   Center for Rare Diseases Bonn (ZSEB), Medical School & Hospital, University of Bonn
,
G. Kukuk
1   Department of Radiology, Medical School & Hospital, University of Bonn
,
H. Cuhls
2   Department of Palliative Medicine, Medical School & Hospital, University of Bonn
,
L. Radbruch
2   Department of Palliative Medicine, Medical School & Hospital, University of Bonn
,
L. Zhang
5   Chongqing Key Laboratory of Ultrasound in Medicine and Engineeríng, Chongqing Medical University, China
,
H. H. Schild
1   Department of Radiology, Medical School & Hospital, University of Bonn
,
M. Marinova
1   Department of Radiology, Medical School & Hospital, University of Bonn
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Publikationsverlauf

03. Januar 2016

15. März 2016

Publikationsdatum:
07. Juni 2016 (online)

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Abstract

Purpose: Evaluation of ultrasound-guided high-intensity focused ultrasound (HIFU) used for the first time in Germany in patients with inoperable pancreatic cancer for reduction of tumor volume and relief of tumor-associated pain.

Materials and Methods: 15 patients with locally advanced inoperable pancreatic cancer and tumor-related pain symptoms were treated by HIFU (n = 6 UICC stage III, n = 9 UICC stage IV). 13 patients underwent simultaneous standard chemotherapy. Ablation was performed using the JC HIFU system (Chongqing, China HAIFU Company) with an ultrasonic device for real-time imaging. Imaging follow-up (US, CT, MRI) and clinical assessment using validated questionnaires (NRS, BPI) was performed before and up to 15 months after HIFU.

Results: Despite biliary or duodenal stents (4/15) and encasement of visceral vessels (15/15), HIFU treatment was performed successfully in all patients. Treatment time and sonication time were 111 min and 1103 s, respectively. The applied total energy was 386 768 J. After HIFU ablation, contrast-enhanced imaging showed devascularization of treated tumor regions with a significant average volume reduction of 63.8 % after 3 months. Considerable pain relief was achieved in 12 patients after HIFU (complete or partial pain reduction in 6 patients).

Conclusion: US-guided HIFU with a suitable acoustic pathway can be used for local tumor control and relief of tumor-associated pain in patients with locally advanced pancreatic cancer.

Key points:

• US-guided HIFU allows an additive treatment of unresectable pancreatic cancer.

• HIFU can be used for tumor volume reduction.

• Using HIFU, a significant reduction of cancer-related pain was achieved.

• HIFU provides clinical benefit in patients with pancreatic cancer.

Citation Format:

• Strunk HM, Henseler J, Rauch M et al. Clinical Use of High-Intensity Focused Ultrasound (HIFU) for Tumor and Pain Reduction in Advanced Pancreatic Cancer. Fortschr Röntgenstr 2016; 188: 662 – 670

Zusammenfassung

Ziel: Evaluation des erstmalig im deutschsprachigen Raum eingesetzten Ultraschall(US)-gesteuerten hoch-intensiven fokussierten Ultraschalls (HIFU) bei Patienten mit inoperablem Pankreaskarzinom zur Reduktion von Tumorvolumen und tumorbedingter Schmerzsymptomatik.

Material und Methoden: 15 Patienten mit lokal fortgeschrittenem inoperablem Pankreaskarzinom und Tumorschmerz wurden mit HIFU behandelt (n = 6 Stadium III, n = 9 Stadium IV UICC). 13 Patienten erhielten gleichzeitig eine Standardchemotherapie. Die HIFU-Behandlung erfolgte mit dem JC HIFU System (Chongqing, China HAIFU Company) mit einer US-Vorrichtung zur Echtzeitbildgebung. Kontrolluntersuchungen (US, CT, MRT) und die klinische Evaluation durch validierte Fragebögen (NRS, BPI) wurden jeweils vor HIFU sowie in definierten Abständen bis zu 15 Monaten nach Therapie durchgeführt.

Ergebnisse: Trotz Gallengang- oder Duodenalstents (4/15) und der Ummauerung von Oberbauchgefäßen (15/15) war eine Behandlung bei allen Patienten möglich. Die mittlere Interventionsdauer lag bei 111 min, die therapeutische Schallzeit bei 1103 s, die Gesamtenergie bei 386 768 J. Die postinterventionelle Bildgebung zeigte eine Avaskularisation der behandelten Tumorregionen mit einer signifikanten Volumenreduktion von 63,8 % nach 3 Monaten. Eine signifikante Schmerzlinderung konnte bei 12 Patienten erreicht werden (komplett n = 6, partiell n = 6).

Schlussfolgerung: Der US-gesteuerte HIFU kann bei Patienten mit lokal fortgeschrittenem inoperablem Pankreaskarzinom, sofern ein geeignetes Schallfenster vorliegt, zur lokalen Tumorkontrolle und Linderung von tumorassoziierten Schmerzen eingesetzt werden.

§ contributed equally.


Deutscher Artikel/German Article