Gesundheitswesen 2018; 80(03): 250-258
DOI: 10.1055/s-0042-106645
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Migrationshintergrund und pathologisches Glücksspielen: Befunde einer deutschlandweiten epidemiologischen Untersuchung zur Bedeutung der Herkunftsregion

Migration Background and Pathological Gambling: Results of a Nationwide Epidemiological Study on the Impact of Region of Origin in Germany
N. Kastirke
1   Institut für Sozialmedizin und Prävention, Universität Greifswald
,
H.-J. Rumpf
2   Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Forschungsgruppe S:TEP, Universität Lübeck
,
U. John
1   Institut für Sozialmedizin und Prävention, Universität Greifswald
,
A. Bischof
2   Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Forschungsgruppe S:TEP, Universität Lübeck
,
C. Meyer
1   Institut für Sozialmedizin und Prävention, Universität Greifswald
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
02 September 2016 (online)

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Zusammenfassung

Ziel: Zu untersuchen, wie stark Präsenz und Menge der Symptome pathologischen Glücksspielens (PG) mit der Herkunftsregion (HR) variieren.

Methodik: HR und Anzahl der PG-Symptome (0–10 DSM-IV-Kriterien) wurden in einer deutschlandweiten telefonischen Befragung von 14–64-jährigen Personen (n=15 023) erhoben.

Ergebnisse: Die Lebenszeitprävalenz von PG-Symptomen beträgt 18,1% für Menschen der HR Türkei, 9,0% für die der HR Jugoslawien und 6,8% für jene ohne Migrationshintergrund. Im Vergleich zu diesen hatten jene der HR Türkei eher PG-Symptome. Die Menschen der HR Türkei und Jugoslawien hatten eine um 70,3 bzw. 87,2% erhöhte Anzahl der PG-Symptome.

Schlussfolgerung: Die HR könnte einen eigenständigen Beitrag für die Erklärung von PG leisten.

Abstract

Objective: To investigate the extent to which the presence and number of symptoms of pathological gambling (PG), distinguished by region of origin (RO), differ.

Methods: Data was obtained from a nationwide telephone survey of 15 023 individuals living in Germany and aged 14–64 years. They were categorized according to their RO and the number of symptoms of PG (0–10 DSM-IV-criteria).

Results: The lifetime prevalence of PG symptoms is 18.1% for people of the RO Turkey, 9.0% for those of the RO Yugoslavia and 6.8% for those without a migration background. Compared to the latter, the two-part count data regression method showed a higher chance of PG symptoms for the RO Turkey as well as a 70.3 and 87.2% increase in the number of symptoms for the RO Turkey and Yugoslavia, respectively.

Conclusion: The RO could independently contribute to the presence and amount of symptoms of PG.