Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0042-107525
Differenzialdiagnostik und -therapie des akuten Abdomens
Publication History
Publication Date:
21 June 2016 (online)
Klinik und Diagnostik
-
Bei akutem Abdomen ist eine akute Abklärung des Befundes notwendig.
-
Ein Allgemein- und Viszeralchirurg sollte frühzeitig mit einbezogen werden.
-
Neben dem Leitsymptom Bauchschmerz können weitere Begleitsymptome (Motilitätsstörung, Erbrechen, Stuhlverhalt, Schock) auftreten.
-
Die detaillierte Anamnese (Schmerz-, abdominelle und allgemeine Anamnese) und die klinische Untersuchung (Inspektion, Auskultation, Perkussion, Palpation und digital-rektale Untersuchung) sind richtungsweisend bei der Diagnosestellung.
-
Eine Basisdiagnostik aus Labor und Sonografie sollte bei jedem Patienten durchgeführt werden.
-
Jede weiterführende Diagnostik sollte zielgerichtet sein.
Therapie
-
Je dringlicher die Indikation zur Behandlung, desto weniger Diagnostik sollte durchgeführt werden.
-
Die Indikation zur chirurgischen Therapie wird durch den beteiligten Chirurgen gestellt.
-
Insbesondere bei unbekanntem Fokus des akuten Abdomens ist der Standardzugang eine mediane Längslaparotomie.
-
Literatur
- 1 Irvin TT. Abdominal pain: a surgical audit of 1190 emergency admissions. Br J Surg 1989; 76: 1121-1125
- 2 Schein M, Rogers PN, Assalia A. Schein’s common sense emergency abdominal surgery : an unconventional book for trainees and thinking surgeons. 3rd. ed. Heidelberg: Springer; 2010
- 3 de Dombal FT. The OMGE acute abdominal pain survey. Progress report, 1986. Scand J Gastroenterol Suppl 1988; 144: 35-42
- 4 Miettinen P, Pasanen P, Lahtinen J et al. Acute abdominal pain in adults. Ann Chir Gynaecol 1996; 85: 5-9
- 5 Duran M, Pohl E, Grabitz K et al. The importance of open emergency surgery in the treatment of acute mesenteric ischemia. World J Emerg Surg 2015; 10: 45
- 6 Ohmann C, Kraemer M, Jager S et al. [Acute abdominal pain – standardized findings as diagnostic support. Results of a prospective multicenter intervention study and testing of a computer-assisted diagnosis system]. Chirurg 1992; 63: 113-122 ; discussion 122-123
- 7 Felder S, Margel D, Murrell Z et al. Usefulness of bowel sound auscultation: a prospective evaluation. J Surg Educ 2014; 71: 768-773
- 8 Ching SS, Tan YK. Spectral analysis of bowel sounds in intestinal obstruction using an electronic stethoscope. World J Gastroenterol 2012; 18: 4585-4592
- 9 Breum BM, Rud B, Kirkegaard T et al. Accuracy of abdominal auscultation for bowel obstruction. World J Gastroenterol 2015; 21: 10018-10024
- 10 Lameris W, van Randen A, van Es HW et al. Imaging strategies for detection of urgent conditions in patients with acute abdominal pain: diagnostic accuracy study. BMJ 2009; 338: b2431
- 11 Davies AH, Mastorakou I, Cobb R et al. Ultrasonography in the acute abdomen. Br J Surg 1991; 78: 1178-1180
- 12 Smith JE, Hall EJ. The use of plain abdominal x rays in the emergency department. Emerg Med J 2009; 26: 160-163
- 13 Vather R, Josephson R, Jaung R et al. Gastrografin in prolonged postoperative ileus: a double-blinded randomized controlled trial. Ann Surg 2015; 262: 23-30
- 14 Stromberg C, Johansson G, Adolfsson A. Acute abdominal pain: diagnostic impact of immediate CT scanning. World J Surg 2007; 31: 2347-2354 ; discussion 2355-2358
- 15 Kärkkäinen JM, Saari P, Kettunen HP et al. Interpretation of abdominal CT findings in patients who develop acute on chronic mesenteric ischemia. J Gastrointest Surg 2016; 20: 791-802
- 16 Ng CS, Watson CJ, Palmer CR et al. Evaluation of early abdominopelvic computed tomography in patients with acute abdominal pain of unknown cause: prospective randomised study. BMJ 2002; 325: 1387
- 17 Sala E, Watson CJ, Beadsmoore C et al. A randomized, controlled trial of routine early abdominal computed tomography in patients presenting with non-specific acute abdominal pain. Clin Radiol 2007; 62: 961-969
- 18 Lewis LM, Banet GA, Blanda M et al. Etiology and clinical course of abdominal pain in senior patients: a prospective, multicenter study. J Gerontol A Biol Sci Med Sci 2005; 60: 1071-1076
- 19 Bannas P, Pickhardt PJ. MR evaluation of the nontraumatic acute abdomen with CT correlation. Radiol Clin North Am 2015; 53: 1327-1339
- 20 Masselli G, Brunelli R, Casciani E et al. Acute abdominal and pelvic pain in pregnancy: MR imaging as a valuable adjunct to ultrasound?. Abdom Imaging 2011; 36: 596-603
- 21 Golash V, Willson PD. Early laparoscopy as a routine procedure in the management of acute abdominal pain: a review of 1,320 patients. Surg Endosc 2005; 19: 882-885
- 22 Ahmad TA, Shelbaya E, Razek SA et al. Experience of laparoscopic management in 100 patients with acute abdomen. Hepatogastroenterology 2001; 48: 733-736
- 23 Ukkonen M, Kivivuori A, Rantanen T et al. Emergency abdominal operations in the elderly: a multivariate regression analysis of 430 consecutive patients with acute abdomen. World J Surg 2015; 39: 2854-2861
- 24 Toorenvliet BR, Bakker RF, Flu HC et al. Standard outpatient re-evaluation for patients not admitted to the hospital after emergency department evaluation for acute abdominal pain. World J Surg 2010; 34: 480-486