Geburtshilfe Frauenheilkd 2016; 76(07): 771-778
DOI: 10.1055/s-0042-109396
Original Article
GebFra Science
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Knowledge and Implementation of the S3 Guideline on Gestational Diabetes among Gynecologists and Diabetologists Four Years after Publication

Results of a Survey of 773 Gynecologists and 76 Diabetologists on their Knowledge of the Guideline on Gestational Diabetes (AWMF 057-008, 2011)Kenntnis und Umsetzung der S3-Leitlinie zum Gestationsdiabetes bei Gynäkologen und Diabetologen 4 Jahre nach VeröffentlichungErgebnisse einer Befragung von 773 Gynäkologen und 76 Diabetologen zur Kenntnis der Leitlinie zum Gestationsdiabetes (AWMF 057-008, 2011)
T. Groten*
1   Abteilung für Geburtshilfe, Universitätsklinikum Jena, Jena, Germany
,
S. Schmitz*
2   Abteilung für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Germany
,
C. Schippert
2   Abteilung für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Germany
,
E. Schleußner
1   Abteilung für Geburtshilfe, Universitätsklinikum Jena, Jena, Germany
,
P. Hillemanns
2   Abteilung für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Germany
,
T. Lehmann
3   Institut für Medizinische Statistik, Informatik und Dokumentation, Universitätsklinikum Jena, Jena, Germany
,
F. von Versen-Höynck
2   Abteilung für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received 13 October 2015
revised 17 May 2016

accepted 29 May 2016

Publication Date:
20 July 2016 (online)

Abstract

Background: An S3 guideline on the diagnosis and differentiated management of gestational diabetes (GDM) was published in Germany in 2011. This guideline replaced the previously applicable recommendations for the diagnosis and treatment of GDM and, for the first time, compiled evidence-based recommendations for the care of patients with GDM. The new guideline has focused particularly on the counselling offered to all patients with GDM about the associated long-term health risks. In this study we investigated the state of knowledge about the guideline among gynecologists and diabetologists in Thuringia and Lower Saxony. Method: A questionnaire with 23 questions was sent out to 773 gynecologists and 76 diabetologists providing outpatient care in Lower Saxony and Thuringia. The statistical analysis was descriptive and inferential for comparisons between groups. Results: The response rate was 54 %; an average of 47.6 % of the individual questions were answered correctly in the completed questionnaires. The questions were answered correctly significantly more frequently by persons in the group with a good knowledge of the guidelines (75 vs. 61 %, p < 0.001). There were no significant differences between groups when differences between federal states or medical specialties were compared. Conclusions: The results of our study show a good general state of knowledge of the guideline and point to a high level of willingness to implement the recommendations of the S3 guideline on GDM. With regard to the follow-up care provided to patients with GDM and depression, this study found a significant need for further training.

Zusammenfassung

Hintergrund: In Deutschland wurde 2011 eine S3-Leitlinie zur Diagnostik und differenzierten Therapie des Gestationsdiabetes (GDM) publiziert. Die Leitlinie ersetzte die bis dahin geltenden Empfehlungen zur Diagnostik und Therapie des GDM und formuliert erstmals evidenzbasierte Empfehlungen zur Betreuung von Patientinnen mit GDM. Ein Schwerpunkt der Leitlinie ist die Beratung aller Patientinnen mit GDM über assoziierte gesundheitliche Langzeitrisiken. In der vorliegenden Studie haben wir fragebogengestützt den Kenntnisstand zum Inhalt der Leitlinien bei Gynäkologen und Diabetologen in Thüringen und Niedersachsen untersucht. Methode: Ein Fragebogen mit 23 Fragen wurde an 773 Gynäkologen und 76 Diabetologen, die in der ambulanten Patientenversorgung in Niedersachsen und Thüringen tätig sind, geschickt. Die statistische Analyse erfolgte deskriptiv und inferenziell im Gruppenvergleich. Ergebnisse: Bei einer Rücklaufquote von 54 % wurden durchschnittlich 47,6 % der Einzelfragen richtig beantwortet. Signifikant häufiger wurden Fragen in der Gruppe der Teilnehmer mit guter Leitlinienkenntnis richtig erwidert (75 vs. 61 %, p < 0,001). Im Gruppenvergleich nach Bundesland oder Fachrichtung ergab sich dagegen kein gravierender Unterschied. Schlussfolgerungen: Die vorliegenden Ergebnisse dokumentieren einen guten Kenntnisstand zum Inhalt der Leitlinie und lassen auf eine weite Verbreitung sowie eine hohe Umsetzungsbereitschaft der S3-Leitlinie zum GDM schließen. Im Bereich der Nachsorge auf depressive Erkrankungen von Patientinnen mit GDM zeigt die vorliegende Umfrage deutlichen Fortbildungsbedarf auf.

* Shared first authorship


 
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