Abstract
A precondition for the successful treatment of headaches is the correct headache diagnosis.
Triptans are effective for attack treatment of migraine and cluster headache. However,
there are not effective for the treatment of tension-type headache. For the prevention
of frequent episodic migraine betablockers, flunarizine, topiramate and amitriptyline
are recommended. For the prevention of chronic migraine evidence is only available
for onabotulinumtoxinA and topiramate. For prophylactic treatment of tension-type
headaches tricyclic antidepressants are used. In cluster headache verapamil (in combination
with steroids) is the most frequently used prophylactic agent. This article focusses
on the current acute and prophylactic treatment of common headache syndromes.
Voraussetzung für eine erfolgreiche Kopfschmerztherapie ist die korrekte diagnostische
Zuordnung. Die spezifischen Therapieansätze sind jedoch vielfältig und unterscheiden
sich hinsichtlich einer Akut- oder Prophylaxebehandlung. Zusätzlich sind Komorbiditäten
und Nebenwirkungen zu berücksichtigen, um einen individuell optimalen Behandlungserfolg
bei Migräne, Kopfschmerz vom Spannungstyp oder trigeminoautonomen Kopfschmerzen zu
erzielen.
Schlüsselwörter
Migräne - Kopfschmerz vom Spannungstyp - Trigeminoautonome Kopfschmerzen - Cluster
Kopfschmerz
Key words
migraine - tension-type headache - trigeminal autonomic headaches - cluster headache