Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0042-121788
Infektionen bei außerklinischer Beatmung
Infections in Patients with Home VentilationPublication History
Publication Date:
15 August 2017 (online)
Abstract
In patients with home ventilation, there is a markedly higher probability for lower respiratory infections or pneumonia and severe courses due to comorbidity. Tracheobronchitis and pneumonia are often difficult to distinguish. Tracheobronchitis with pronounced secretion which can’t be controlled otherwise can be an indication for antimicrobial therapy.
There are no data available in order to establish a recommendation for the initial empiric calculated antimicrobial therapy in patients with home ventilation. However, risk factors for multi drug resistance (MDR) are mostly present and should be considered in the selection of antimicrobial therapy.
The principles of antimicrobial therapy are also essential for infections in home ventilation: judicious indication, dosage, microbiological investigation, de-escalation and duration of therapy. In individual cases, inhaled antimicrobials are an option.
In order to avoid lower airway infections, adherence to hygienic standards is essential. In addition, invasive ventilation should be avoided wherever possible. If possible, weaning attempts are to be repeated given that invasive ventilation is a risk factor for pneumonia caused by aspiration.
Respiratorische Infektionen bei Patienten mit außerklinischer Beatmung sind bisher nicht hinreichend untersucht worden. Daher liegen zu dieser Patientengruppe nur wenige Daten vor, durch die sich Empfehlungen für die Praxis herleiten lassen. Im Folgenden soll der Hintergrund skizziert werden, auf dem die Behandlung von außerklinisch beatmeten Patienten mit pulmonalen Infektionen erfolgen kann.
-
Literatur
- 1 Gleich S, Böhm D, Horvath I. et al. Außerklinische Intensivpflege: Aktuelle Herausforderungen im Hygienemanagement. Ergebnisse einer Prävalenzerhebung multiresistenter Erreger im November 2014 – Erfahrungsberichte aus dem Gesundheitsamt München. Epid Bull 2015; 39: 419-424
- 2 Lloyd-Owen SJ, Donaldson GC, Ambrosino N. et al. Patterns of home mechanical ventilation use in Europe: results from the Eurovent survey. Eur Respir J 2005; 25: 1025-1031
- 3 Windisch W, Brambring J, Budweiser S. et al. Nichtinvasive und invasive Beatmung als Therapie der chronischen respiratorischen Insuffizienz. S2-Leitlinie herausgegeben von der Deutschen Gesellschaft für Pneumologie und Beatmungsmedizin. Pneumologie 2010; 64: 207-240
- 4 Kun SS, Edwards JD, Ward SI. et al. Hospital readmissions for newly discharged pediatric home mechanical ventilation patients. Pediatr Pulmonol 2012; 47 (04) 409-414
- 5 Philippart F, Gaudry S, Quinquis L. et al. Randomized intubation with polyurethan or conical cuffs to prevent pneumonia in ventilated patients. Am J Respir Crit Care Med 2015; 191: 637-645
- 6 Rosseau S. (Korrespondenzadressat) Positionspapier zur aufwendigen ambulanten Versorgung tracheotomierter Patienten mit und ohne Beatmung nach Intensivtherapie (ambulante Intensivpflege) der Deutschen interdisziplinären Gesellschaft für Außerklinische Beatmung (DIGAB) zusammen mit dem Bund der Pneumologen (BdP), der Deutschen Gesellschaft für Neurologische Intensivmedizin (DGNI), der Deutschen Gesellschaft für Pneumologie und Beatmungsmedizin (DGP), des Deutschen Hausärzteverbandes, der Deutschen Interdisziplinären Vereinigung für Intensivmedizin und des Verbandes Pneumologischer Kliniken (VPK). 2017 http://www.digab.de/fileadmin/PDF/2017/Positionspapier_Tracheotomie_und_HKP_final.pdf
- 7 Gleich S, Fulle W, Linner MT. et al. Hygienemanagement in der außerklinischen Intensivpflege – Anforderungen an Struktur und Prozessqualität. HygMed 2009; 34 (11) 443-453
- 8 Peters G, Becker K, Briesch H. et al. Empfehlungen zur Prävention und Kontrolle von Methicillin-resistenten Staphylococcus aureus-Stämmen (MRSA) in medizinischen und pflegerischen Einrichtungen – Empfehlungen der Kommission für Krankenhaushygiene und Infektionsprävention (KRINKO) beim Robert-Koch-Institut. Bundesgesundheitsbl 2014; 57: 696-732
- 9 Gruber I, Heudorf U, Werner G. et al. Multidrug-resistant bacteria in geriatric clinics, nursing homes, and ambulant care – prevalence and risk factors. Int J Med Microbiol 2013; 303 (08) 405-409
- 10 Heudorf U, Gustav C, Mischler D. et al. Nosokomiale Infektionen, systemischer Antibiotikaeinsatz und multiresistente Erreger bei Bewohnern von Altenpflegeheimen – das Frankfurter HALT-plus MRE-Projekt. Bundesgesundheitsbl 2014; 57: 414-422
- 11 Rodríguez González-MoroJM, Andrade ViveroG, de Miguel DiezJ. et al. Bacterial colonization and home mechanical ventilation: prevalence and risk factors. Arch Bronconeumol 2004; 40 (09) 392-396
- 12 Dalhoff K, Abele-Horn M, Andreas S. et al. Epidemiologie, Diagnostik und Therapie erwachsener Patienten mit nosokomialer Pneumonie. S3-Leitlinie der Deutschen Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin, der Deutschen Gesellschaft für Infektiologie, der Deutschen Gesellschaft für Hygiene und Mikrobiologie, der Deutschen Gesellschaft für Pneumologie und Beatmungsmedizin e.V. und der Paul-Ehrlich-Gesellschaft für Chemotherapie. Pneumologie 2012; 66: 707-765
- 13 Kalil AC, Metersky ML, Klompas M. et al. Management of Adults With Hospital-acquired and Ventilator-associated Pneumonia: 2016 Clinical Practice Guidelines by the Infectious Disease Society of America and the American Thoracic Society. Clin Infect Dis 2016; 63 (05) e61-e111
- 14 Randerath WJ, Kamps N, Brambring J. et al. Durchführungsempfehlungen zur invasiven außerklinischen Beatmung. Gemeinsame Empfehlung der Deutschen Gesellschaft für Pneumologie (DGP), der deutschen interdisziplinären Gesellschaft für außerklinische Beatmung (DIGAB), des Medizinischen Dienstes des Spitzenverbandes der Krankenkassen (MDS) und des AOK-Bundesverbandes. Pneumologie 2011; 65 (02) 72-88
- 15 Albert RK, Connett J, Bailey WC. et al. Azithromycin for prevention of exazerbation of COPD. N Engl J Med 2011; 365 (08) 689-698
- 16 Suger-Wiedeck H, Unertl K, von Baum H. et al. Prävention der nosokomialen beatmungsassoziierten Pneumonie – Empfehlungen der Kommission für Krankenhaushygiene und Infektionsprävention (KRINKO) am Robert-Koch-Institut. Bundesgesundheitsbl 2013; 56: 1578-1590