Der Nuklearmediziner 2017; 40(01): 30-39
DOI: 10.1055/s-0042-123613
Update Herz / Lunge
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

High Volume Nuklearkardiologie mit Cadmiumzinktellurid-(CZT) Technik

High Volume Nuclear Cardiology using CZT Technique
Stephan Kranz
1   Cardiologicum Hamburg, Hamburg
,
Matthias Glawe
1   Cardiologicum Hamburg, Hamburg
› Author Affiliations
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Publication Date:
25 April 2017 (online)

Zusammenfassung

Eines der am besten evaluierten Verfahren zur Bewertung einer myokardialen Ischämie ist die Myokardperfusionsszintigraphie. Die seit den 80er Jahren des letzten Jahrtausends in der ambulanten Versorgung verwurzelte Methode wird aktuell durch den Einsatz der revolutionären CZT Halbleiter-Detektion auf ein technisch neues Niveau gehoben. Gerade diese technische Innovation ist allerdings auch notwendig, um sich gegen die strahlenfreien Konkurrenzverfahren MRT und Stressechokardiographie zu behaupten. Die nationalen und internationalen kardiologischen Leitlinien zeichnen ein eindeutiges Bild, das die MPS als festen Bestandteil einer modernen und evidenz-basierten kardiologischen Versorgung integriert hat.

Durch den technischen Vorteil einer höheren Auflösung und größeren Empfindlichkeit der Detektoren können mit den CZT-Kamerasystemen kurze Untersuchungszeiten und gleichzeitige niedrige Strahlenbelastung realisiert werden. In unserer Praxis, die in ein Netzwerk von 10 kardiologischen Praxen eingebunden ist, werden zwei CZT-Kameras betrieben, an denen täglich 50 Untersuchungen durchgeführt werden. Neben der fahrradergometrischen Belastung als Standardmethode für die Belastungsuntersuchung, werden auch pharmakologische Belastungen mittels Regadenoson oder Stepper-Belastungen durchgeführt. Nach einer Pause von ca. 10 Minuten nach der Injektion des Radiopharmakons, in der die Pat. fetthaltige Nahrung und Mineralwasser zu sich nehmen, werden die Aufnahmen über 7 Minuten vorgenommen. Durch die Injektion von 150 MBq Tc99m Myoview erreichen wir damit eine Strahlenbelastung von ca. 1 mSv pro Untersuchung bei einer relativ kurzen Aufnahmezeit von 7 Minuten. Die Auswertung der Studien erfolgt über die Standardsoftware GE Xeleris® 3.0 sowie Corridor4DM® und der Emory Cardiac Toolbox®. Weitere Softwaretools sind das Xeleris Morphing Tool® sowie die Xeleris Bewegungskorrektur. Sämtliche Auswertesoftware verfügen über eigens erstellte Normkollektive.

Neben den Standardauswertungen haben wir aufgrund der hohen Bildauflösung der CZT-Systeme eine genauere anatomische Zuordnung zu den Herzkranzgefäßen auch mit ihren Unterästen als Polar-Map Maske erstellt. Nicht nur diese erhöhte Befundungsgenauigkeit, sondern auch alle Funktionsparameter wie Bewegungsanalysen über Kontraktilitätsanalysen, EF-Bewertung und TID-Ermittlung wie auch gute klinische Daten sollten zur Befundung herangezogen werden. Nur so kann die MPS ihren Platz in der kardiologischen Diagnostik zurecht zeigen und auch halten.

Abstract

The myocardial perfusion scintigraphy (MPS) including SPECT is one of the best evaluated methods to assess patients with suspected or known coronary artery disease (CAD). This classical method, which has been started in the ambulant care since the eighties of the last millennium, is currently being raised to a technically new level by the use of the revolutionary CZT semiconductor detection systems. This technical innovation is, however, also necessary to maintain itself against competetive, radiation-free methods like MRI or stress echocardiography. The national and international cardiological guidelines give a clear picture, which MPS has integrated as an integral part of modern and evidence-based cardiology care.

Due to the technical advantage of a higher resolution and greater sensitivity of the detectors, short examination times and simultaneous low radiation dose can be realized with the CZT camera systems. In our practice, which is integrated into a network of 10 cardiological practices, two CZT cameras are operating, with 50 examinations per day. In addition to treatmill exercice as a standard method for stress testing, pharmacological stressing is done by using regadenoson. In addition we provide stepper excercising. After a short break of approximately 10 minutes after the injection of the radiopharmaceutical, in which the patients take fatty food and carbonized mineral water, acquisition is made over 7 minutes. By injecting 150 MBq of Tc99m tetrofosmin, we reach a radiation exposure of approx. 1 mSv per examination with a relatively short acquisition time of 7 minutes, which is in our opinion best of both worlds. Evaluation of the studies is performed by using the standard software GE Xeleris® 3.0 as well as Corridor4DM® and the Emory Cardiac Toolbox®. Other software tools include the Xeleris Morphing Tool® and Xeleris Motion Compensation. All software evaluation is based on inhouse standard collectives.

In addition to the standard evaluations, due to the high image resolution of the CZT systems, we have also developed a more precise anatomical landmarking of the coronary vessels with their subsystems in a polar map mask. Not only this increased diagnostic accuracy, but also all functional parameters, such as motion analyzes by means of contractility analyzes, LVEF evaluation and TID determination, as well as good clinical data, should be used as a basis. Only in this way can the MPS be able to cope with and hold its place in the cardiological diagnostics

 
  • Literatur

  • 1 Abidov A, Bax JJ, Hayes SW. et al. Transient ischemic dilation ratio of the left ventricle is a significant predictor of future cardiac events in patients with otherwise normal myocardial perfusion SPECT. J Am Coll Cardiol 2003; 42: 1818-1825
  • 2 ACC/AHA Expert Consensus Document. Use of Sildenafil in patients with cardiovascular disease. 1999
  • 3 Beller GA. Importance of consideration of radiation doses from cardiac imaging procedures and risks of cancer. J Nucl Cardiol 2010; 17: 1-3
  • 4 Berman DS, Hachamovitch R, Kiat H. et al. Incremental value of prognostic testing in patients with known or suspected ischemic heart disease: A basis for optimal utilization of exercise technetium-99m sestamibi myocardial perfusion single-photon emission computed tomography. J Am Coll Cardiol 1995; 26: 639-647
  • 5 Boogers MM, Van Kriekinge SD, Henneman MM. et al. Quantitative gated SPECT-derived phase analysis on gated myocardial perfusion SPECT detects left ventricular dyssynchrony and predicts response to cardiac resynchronization therapy. J Nucl Med 2009; 50: 718-725
  • 6 Buechel RR, Gaemperli O. Newer generation cameras are preffered. J. Nucl Cardiol 2016; 23: 790-794
  • 7 Cerqueira M, Allman K, Ficaro E. et al. Recommendations for reducing radiation exposure in myocardial perfusion imaging. J Nucl Cardiol 2010; 17: 709-718
  • 8 Garcia EV, Faber TL, Esteves FP. Cardiac dedicatet ultrafast SPECT cameras: new designs an clinical implications. J Nucl Med 2011; 52: 210-217
  • 9 GEDA, Gesundheit in Deutschland aktuell 2012; Robert Koch Institut
  • 10 Giorgetti A, Rossi M, Stanislao M. et al. Feasibility and diagnostic accuracy of a gated spect early imaging protocol: a multicenter study of the Myoview Imagaing Optimization Group. J Nucl Med 2007; 48: 1670-1675
  • 11 Hou PN, Tsai SC, Lin WY. et al. Relationship of quantitative parameters of myocardial perfusion SPECT and ventricular arrhythmia in patients receiving cardiac resynchronization therapy. Ann Nucl Med 2015; 29: 772-778
  • 12 ICRP . Publication 80. Radiological protection in biomedical reserarch: annals of the IRCP. Vol 28/3 Pergamon press; 1998
  • 13 Klein W. Sildenanafil (Viagra): Eine Gefahr für Patienten mit Herzerkrankungen?. Journal für Kardiologie – Austrian Journal of Cardiology 2003; 10: 60 Kurzfassung eines Vortrags anlässlich der 30. Jahrestagung der Österreichischen Gesellschaft für Innere Medizin, September 1999 in Graz
  • 14 Löwel H, Döring A, Schneider A. et al. The MONICA/KORA Augsburg surveys – Basis for prospective cohort studies. Gesundheitswesen 2005; 67: S13-S18
  • 15 Mazzanti M, German G, Kiat H. et al. Indentification of severe and extensive coronary artery disease by atomatic measurement of transient ischemic dilation of the left ventricle in dual isotope myocardial perfusion spect. J Am Coll Cardiol 1996; 24: 1612-1620
  • 16 Mentealescot G, Sechtem U, Achenbach S. et al. 2013 ESC guidelines on the management of stable coronary artery disease: the task Force on the management of stable coronary artery disease of the European Society of cardiology. Eur Heart J 2013; 34: 2949-3003
  • 17 Murry CE, Jennings RB, Reimer KA. Preconditioning with ischemia: a delay of lethal cell injury in ischemic myocardium. Circulation 1986; 74: 1124-1136
  • 18 Pazhenkottil AP, Buechel RR, Husmann L. et al. Long-term prognostic value of left ventricular dyssynchrony assessment by phase analysis from myocardial perfusion imaging. Heart 2011; 97: 33-37
  • 19 Rahimtoola SH. A perspective on the three large multicenter randomized clinical trials of coronary bypass surgery for chronic stable angina. Circulation 1985; 72: Suppl. V: V-123-V-135
  • 20 Sechtem U, Achenbach S, Gitt AK. et al. Kommentar zu den 2013 Leitlinien der Europäischen Gesellschaft für Kardiologie (ESC) zum Management der stabilen koronaren Herzkrankheit (KHK). Kardiologie 2015; 9: 159-164
  • 21 Thomas DM, Lee JS, Charmforoush A. et al. Use of carbonated water in reduction of adjacent gastric activity in 456 consecutive technetium-99m myocardial perfusion imaging studies. Ther Adv Cardiovasc Dis 2015; 9: 366-374
  • 22 Wieneke H, Zander C, Eising EG. et al. Non-invasive characterization of cardiac microvascular disease by nuclear medicine using single-photon emission tomography. Herz 1999; 24: 515-521
  • 23 Windecker S, Kolh P, Alfonso F. et al. 2014 ESC/EACTS Guidelines on myocrdial revascularization: the task Force on myocardial revascularization of the European Society of Cardiology (ESC) and the European Association of Percutaneous Cardiovascular Interventions (EAPCI). Eur Heart J 2014; 35: 2541-2619