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DOI: 10.1055/s-0042-124504
Effektivität von kognitiver Verhaltenstherapie bei arbeitslosen und erwerbstätigen Patienten mit prävalenten psychischen Störungen – Eine naturalistische Studie
Effectiveness of CBT on Unemployed Compared to Employed Individuals Suffering from Prevalent Mental Disorders – A Naturalistic StudyPublication History
eingereicht 16 August 2016
akzeptiert 16 December 2016
Publication Date:
13 March 2017 (online)
Zusammenfassung
Einleitung Arbeitslose Menschen sind psychisch stärker belastet als Erwerbstätige. Bisher gibt es nur wenig Forschung, wie effektiv kognitive Verhaltenstherapie (KVT) bei dieser Patientengruppe ist. Ziel der Studie war es daher, die Effektivität von KVT in einem naturalistischen Setting bei erwerbstätigen und arbeitslosen Patienten zu vergleichen.
Methode Es wurden 92 ambulante Patienten mit häufigen psychischen Störungen (depressive Störungen und Angststörungen) post-hoc gematcht und zum Prä-, Post- und Katamnese-Messzeitpunkt untersucht.
Ergebnisse Arbeitslose Patienten waren zu allen Messzeitpunkten psychisch stärker belastet. Eine Multi-Level-Analyse ergab, dass beide Gruppen gleichermaßen von KVT profitieren. In beiden Gruppen wurden mittlere bis hohe Effektstärken gefunden. Zum Zeitpunkt der Katamnese wurde ein Drittel der erwerbstätigen und ein Fünftel der arbeitslosen Patienten als unbeeinträchtigt klassifiziert. Die berufliche Integrationsquote der Arbeitslosen betrug 26%.
Diskussion Die Effektstärken sprechen dafür, dass KVT effektiv in beiden Gruppen ist. Die arbeitslosen Patienten waren zum Therapieende allerdings genauso beeinträchtigt wie die erwerbstätigen Patienten zu Beginn der Therapie. Die gefundene berufliche Integrationsquote war vergleichbar mit der allgemeinen Integrationsquote in Deutschland, obwohl keine expliziten arbeitsplatzbezogenen Interventionen durchgeführt wurden.
Schlussfolgerung KVT ist bei arbeitslosen Patienten effektiv. Die höhere psychische Belastung zu Therapieende könnte zu einem höheren Rückfallrisiko führen.
Abstract
Background Unemployed individuals suffer more from mental strain than those who have jobs. Up until now, little information could be found regarding the effectiveness of cognitive behavioral therapy (CBT) for unemployed people with mental disorders. The aim of this study was to compare the impact of CBT on employed versus unemployed individuals in a naturalistic setting.
Methods 92 outpatients with prevalent mental disorders (depression and anxiety) were matched post-hoc and assessed pre-treatment, post-treatment, and at follow-up.
Results Unemployed individuals were more impaired at all assessment points. The multi-level analysis showed that both groups benefited equally. Moderate-to-large effect sizes were found in both groups. At follow-up-assessment, one third of the unemployed sample and one-fifth of those with jobs were classified as unimpaired. The job integration rate was 26%.
Discussion The effect sizes indicate that CBT is beneficial for both groups. However, unemployed participants were as impaired at post-treatment as the employed were at pre-treatment. The job integration rate of 26% was comparable to the general integration rate in Germany (25%), although no work-focused interventions were carried out during the adjustment period.
Conclusions CBT is effective for unemployed individuals, but because the unemployed participants were still more impaired at post-treatment, they might have a higher risk of relapse.
Ergänzendes Material
- Tab. 5–9 finden Sie unter http://dx.doi.org/10.1055/s-0042-124504.
- Ergänzendes Material
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Literatur
- 1 Fergusson DM, McLeod GF, Horwood LJ. Unemployment and psychosocial outcomes to age 30: A fixed-effects regression analysis. Aust N Z J Psychiatry 2014; 48: 735-742
- 2 Jefferis BJ, Narzareth I, Marston L et al. Associations between unemployment and major depressive disorder: Evidence from an international, prospective study (the predict cohort). Soc Sci Med 2011; 73: 1627-1634
- 3 Paul KI, Moser K. Unemployment impairs mental health: Meta-analyses. J Vocat Behav 2009; 74: 264-282
- 4 Herbig B, Dragano N, Angerer P. Gesundheitliche Situation von langzeitarbeitslosen Menschen. Dtsch Arztebl Int 2013; 110: 413-419
- 5 Bundesanstalt für Arbeitsschutz und Arbeitsmedizin (BAuA) . Zusammenhang zwischen eingeschränktem Gesundheitszustand und Arbeitslosigkeit. 2010 Im Internet: www.baua.de Stand: 07.11.2014
- 6 Roelfs DJ, Shor E, Davidson KW et al. Losing life and livelihood: A systematic review and meta-analysis of unemployment and all-cause mortality. Soc Sci Med 2011; 72: 840-854
- 7 Zenger M, Hinz A, Petermann F et al. Gesundheit und Lebensqualität im Kontext von Arbeitslosigkeit und Sorgen um den Arbeitsplatz. Psychother Psychosom Med Psychol 2013; 63: 126-137
- 8 Song Z, Foo M, Uy MA et al. Unraveling the daily stress crossover between unemployed individuals and their employed spouses. J Appl Psychol 2011; 96: 151-168
- 9 Kroll LE, Müters S, Lampert T. Arbeitslosigkeit und ihre Auswirkungen auf die Gesundheit: Ein Überblick zum Forschungsstand und zu aktuellen Daten der Studien GEDA 2010 und GEDA 2012. Bundesgesundheitsbl 2016; 59: 228-237
- 10 Audhoe SS, Hoving JL, Sluiter JK et al. Vocational interventions for unemployed: Effects on work participation and mental distress. A systematic review. J Occup Rehabil 2010; 20: 1-13
- 11 Herbig B, Glaser J, Angerer P. Alt, krank, arbeitslos, chancenlos?. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2012; 55: 970-979
- 12 Kellett S, Purdie F, Bickerstaffe D et al. Predicting return to work from health related welfare following low intensity cognitive behaviour therapy. Behav Res Ther 2013; 51: 134-141
- 13 Maguire N, Hughes VC, Bell L et al. An evaluation of the choices for well-being project. Psychol Health Med 2014; 19: 303-315
- 14 DeRubeis RJ, Hollon SD, Amsterdam JD et al. Cognitive therapy vs. medications in the treatment of moderate to severe depression. Arch Gen Psychiatry 2005; 62: 409-416
- 15 Fournier JC, DeRubeis RJ, Amsterdam J et al. Gains in employment status following antidepressant medication or cognitive therapy for depression. Br J Psychiatry 2015; 206: 332-338
- 16 Himle JA, Bybee D, Steinberger E et al. Work-related CBT versus vocational services as usual for unemployed persons with social anxiety disorder: A randomized controlled pilot trial. Behav Res Ther 2014; 63: 169-176
- 17 Wittchen HU, Wunderlich U, Gruschitz S et al. Strukturiertes Klinisches Interview für DSM-IV, Achse I (SKID-I). Göttingen: Hogrefe; 1997
- 18 Hautzinger M. Kognitive Verhaltenstherapie bei Depressionen: Mit Online-Materialien. 7. neu bearb Aufl. Weinheim: Beltz; 2013
- 19 Margraf J, Schneider S. Panik. Angstanfälle und ihre Behandlung. 2. Aufl. Berlin: Springer; 1990
- 39 Hautzinger M, Bailer M, Worral H et al. Das Beck Depressions-Inventar (BDI). 2. Aufl. Bern: Huber; 1995
- 21 Seggar LB, Lambert MJ, Hansen NB. Assessing clinical significance: application to the Beck Depression Inventory. Behav Ther 2002; 33: 253-269
- 22 Franke GH. Die Symptom-Checkliste von Derogatis – Deutsche Version – (SCL-90-R). Manual. Göttingen: Beltz Test GmbH; 1995
- 23 Fahrenberg J, Myrtek M, Schumacher J et al. Fragebogen zur Lebenszufriedenheit (FLZ). Göttingen: Hogrefe; 2000
- 24 Ehlers A, Margraf J, Chambless D. Fragebogen zu körperbezogenen Ängsten, Kognitionen und Vermeidung: AKV. Göttingen: Beltz Test GmbH; 2001
- 25 Stekhoven DJ, Bühlmann P. MissForest – non-parametric missing value imputation for mixed-type data. Bioinformatics 2012; 28: 112-118
- 26 Raudenbush S, Bryk A. Hierarchical linear models. Application and data analysis methods. Thousand Oaks, CA: Sage Publication, Inc; 2002
- 27 Gibbons RD, Hedeker DR, Davis JM. Estimation of effect sizes from a series of experiments involving paired comparisons. J Educ Behav Stat 1993; 18: 271-279
- 28 Cohen J. Statistical power analysis for the behavioural sciences. 2nd ed. Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum; Associates. 1988
- 57 Hedges LV, Olkin I. Statistical methods for meta-analysis. San Diego, CA: Academic Press; 1985
- 30 Jacobson NS, Truax P. Clinical significance: A statistical approach to defining meaningful change in psychotherapy research. J Consult Clin Psychol 1991; 59: 12-19
- 31 Jacobson NS, Roberts LJ, Berns SB et al. Methods for defining and determining the clinical significance of treatment effects. Description, application, and alternatives. J Consult Clin Psychol 1999; 67: 300-307
- 32 Raudenbush SW, Bryk AS, Cheong YF et al. HLM 7. Lincolnwood, IL: Scientific Software International Inc; 2011
- 33 Hessel A, Schumacher J, Geyer M et al. Symptom-Checkliste SCL-90-R: Testtheoretische Überprüfung und Normierung an einer bevölkerungsrepräsentativen Stichprobe. Diagnostica 2001; 47: 27-39
- 34 Carling K. Resistant outlier rules and the non-Gaussian case. Comput Stat Data Anal 2000; 33: 249-258
- 35 Hans E, Hiller W. Effectiveness of and dropout from outpatient cognitive behavioral therapy for adult unipolar depression: A meta-analysis of nonrandomized effectiveness studies. J Consult Clin Psychol 2013; 81: 75-88
- 36 Schindler AC, Hiller W, Witthöft M. Benchmarking of cognitive-behavioral therapy for depression in efficacy and effectiveness studies – How do exclusion criteria affect treatment outcome?. Psychother Res 2011; 21: 644-657
- 37 Fournier JC, DeRubeis RJ, Shelton RC et al. Prediction of response to medication and cognitive therapy in the treatment of moderate to severe depression. J Consult Clin Psychol 2009; 77: 775-787
- 38 Schindler AC, Hiller W. Therapieeffekte und Reponseraten bei unipolar depressiven Patienten einer verhaltenstherapeutischen Hochschulambulanz. Z Klin Psychol Psychother 2010; 29: 107-115
- 39 Biesheuvel-Leliefeld KEM, Kok GD, Bockting CLH et al. Effectiveness of psychological interventions in preventing recurrence of depressive disorder: Meta-analysis and meta-regression. J Affect Disord 2015; 174: 400-410
- 40 Ishak WW, Greenberg JM, Cohen RM. Predicting relapse in major depressive disorder using patient-reported outcomes of depressive symptom severity, functioning, and quality of life in the individual burden of illness index for depression (IBI-D). J Affect Disord 2013; 151: 59-65
- 41 Hahlweg K, Fiegenbaum W, Frank M et al. Short- and longterm effectiveness of an empirically supported treatment for agoraphobia. J Consult Clin Psychol 2001; 69: 375-382
- 42 Mitte K. A meta-analysis of the efficacy of psycho- and pharmacotherapy in panic disorder with and without agoraphobia. J Affect Disord 2005; 88: 27-45
- 43 Porter E, Chambless DL. A systematic review of predictors and moderators of improvement in cognitive-behavioral therapy for panic disorder and agoraphobia. Clin Psychol Rev 2015; 42: 179-192
- 44 Bundesministerium für Arbeit und Soziales (BMAS) . Integrationsquote in Deutschland. 2016 Im Internet: www.sgb2.info Stand 16.03.2016
- 45 Kroll LE, Lampert T. Arbeitslosigkeit, prekäre Beschäftigung und Gesundheit. 2012 Im Internet www.rki.de/gbe-kompakt Stand 29.02.2016
- 46 Weber B, Weber E. Bildung ist der beste Schutz vor Arbeitslosigkeit. 2013 Im Internet www.doku.iab.de/kurzber/2013/kb0413.pdf Stand 08.03.2016
- 47 Eaton WW, Neufeld K, Chen LS et al. A comparison of self-report and clinical diagnostic interviews for depression: Diagnostic interview schedule and schedules for clinical assessment in neuropsychiatry in the Baltimore epidemiologic catchment area follow-up. Arch Gen Psychiatry 2000; 57: 217-222
- 48 Kröger C, Bode K, Wunsch EM et al. Work-related treatment for major depressive disorder and incapacity to work: Preliminary findings of a controlled, matched study. J Occup Health Psychol 2014; 20: 248-258
- 49 Bühler B, Kocalevent R, Berger R et al. Versorgungssituation von Langzeitarbeitslosen mit psychischen Störungen. Nervenarzt 2013; 84: 603-607