Zusammenfassung
Viele „Overhead Athletes“ leiden am Glenohumeral Internal Rotation Deficit Syndrome (GIRD; glenohumerales Innenrotationsdefizit).
Die persistierenden Schulterbeschwerden werden durch Überbelastung im oberen Quadranten verursacht. Bislang ist der Einfluss der
orofazialen Region und der dentalen Okklusion auf die (motorische) Funktion bei den betroffenen Patienten nicht systematisch
erforscht.
Diese Fallserie untersuchte bei (semi)professionellen Overhead Athletes die Einschränkung ihrer Innen- und Außenrotation sowie der
statischen Kraft in 4 Bewegunsrichtungen. Aufgrund der Resultate wurde aus der 1. Gruppe eine 2. Gruppe gebildet, die 3
manualtherapeutische Behandlungen und anschließend eine Dentalschiene erhielt.
Die multidisziplinäre Behandlung durch den Zahnarzt und einen (spezialisierten) Manualtherapeuten reduzierte signifikant die
Beschwerden und Dysfunktionen. Eine orofaziale klinische Diagnose nach den Richtlinien der Diagnostic Criteria/Temporomandibular
Dysfunctions (DC/TDM) und der okklusale kinästhetische Sensibilisierungstest (OKST) scheinen prognostische Indikatoren für die
Behandlung des GIRD-Syndroms zu sein.
Abstract
Many overhead athletes suffer from the glenohumeral internal rotation deficit syndrome (GIRD). The persistent shoulder complaints
originate in excessive strain in the upper quadrant. The influence of the orofacial region and the dental occlusion on the (motor)
function of the patients has not been explored systematically to date.
This case study series investigated restriction of internal and external rotation as well as isometric strength in 4 movement
directions in (semi) professional overhead athletes. On the basis of the results a second group was generated from the first group
which received 3 manual therapeutic treatments followed by a dental splint.
The multidisciplinary treatment of the dentist and the (specialised) manual therapist significantly reduced the complaints and
dysfunction. An orofacial clinical diagnosis according to the guidelines of diagnostic criteria/temporomandibular dysfunctions
(DC/TDM) and the occlusal kinaesthetic sensitisation test (OKST) seem to be prognostic indicators for the treatment of the GIRD
syndrome.
Schlüsselwörter Overhead Athletes - Glenohumeral Internal Rotation Deficit Syndrome (GIRD) - orofazial - dentale Okklusion - Manualtherapie
Keywords overhead athletes - glenohumeral internal rotation deficit syndrome (GIRD) - orofacial - dental occlusion - manual therapy