Psychiatr Prax 2018; 45(04): 206-213
DOI: 10.1055/s-0043-119244
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Evaluation klinikinterner Suizidrisikostufen für den stationären Bereich: Validitäts- und Reliabilitätsprüfung

Evaluation of Suicide Risk Levels in Hospitals: Validity and Reliability Tests
Sandro Macagnino
ZfP Südwürttemberg „Die Weissenau“, Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie I der Universität Ulm, Ravensburg
,
Tilman Steinert
ZfP Südwürttemberg „Die Weissenau“, Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie I der Universität Ulm, Ravensburg
,
Carmen Uhlmann
ZfP Südwürttemberg „Die Weissenau“, Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie I der Universität Ulm, Ravensburg
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Publication Date:
13 December 2017 (online)

Zusammenfassung

Ziel der Studie Untersuchung klinikinterner Suizidrisikostufen hinsichtlich ihrer Validität und Reliabilität.

Methodik Evaluationsstudie mit 163 Patienten. Prüfung der Interraterreliabilität sowie der inneren Kriteriumsvalidität und der Konstruktvalidität.

Ergebnisse Es konnte eine gute Interraterreliabilität und Validität der Suizidrisikostufen festgestellt werden, störungsspezifische Subgruppen zeigten deutliche Unterschiede.

Schlussfolgerung Die klinikinternen Suizidrisikostufen könnten aufgrund ihrer guten Validität und Reliabilität einen wichtigen Beitrag zur Beurteilung von Suizidalität bei stationär-psychiatrischen Patienten leisten.

Abstract

Objective Examination of in-hospital suicide risk levels concerning their validity and their reliability.

Method The internal suicide risk levels were evaluated in a cross sectional study of in 163 inpatients. A reliability check was performed via determining interrater-reliability of senior physician, therapist and the responsible nurse. Within the scope of the validity check, we conducted analyses of criterion validity and construct validity.

Results For the total sample an “acceptable” to “good” interrater-reliability (Kendalls W = .77) of suicide risk levels were obtained. Schizophrenic disorders showed the lowest values, for personality disorders we found the highest level of interrater-reliability. When examining the criterion validity, Item-9 of the BDI-II is substantial correlated to our suicide risk levels (ρm = .54, p < .01). Within the scope of construct validity check, affective disorders showed the highest correlation (ρ = .77), compatible also with “convergent validity”. They differed with schizophrenic disorders which showed the least concordance (ρ = .43).

Conclusion In-hospital suicide risk levels may represent an important contribution to the assessment of suicidal behavior of inpatients experiencing psychiatric treatment due to their overall good validity and reliability.

 
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