Abstract
Background Submucosal tunneling endoscopic resection (STER) has emerged as a feasible technique
for resecting upper gastrointestinal (GI) tract submucosal tumors (SMTs) through natural
orifice transluminal endoscopic surgery. STER reduces the risk of postoperative perforation
and abdominal infections and promotes rapid wound healing. The aim of this meta-analysis
was to evaluate the safety and efficacy of STER for small (≤ 3.5 cm) upper GI SMTs
and explore the potential factors influencing STER’s efficacy and complication rate.
Methods Comprehensive literature searches were performed to find studies on STER for removal
of SMTs. Several English-language databases were searched, including MEDLINE (through
PubMed), EMBASE, and the Cochrane Library for the period January 2010 to June 2016.
The medical terms “submucosal tunneling endoscopic resection or STER”, “upper gastrointestinal”,
and “submucosal tumors” were used in the search. The primary outcome measures were
the pooled estimates of the complete resection and en bloc resection rates. The secondary
outcome measure was the pooled estimate of complications.
Result Twelve studies including 397 patients and 430 lesions were identified. The pooled
estimate of the complete resection rate was 98.1 % (95 % confidence interval [CI]:
95.9 – 99.2 %). The pooled estimate of en bloc resection was 94.9 % (95 % CI: 91.1 – 97.1 %).
The pooled estimate of gas-related complications such as pneumoperitoneum and subcutaneous
emphysema was 21.5 % (95 % CI: 13.2 – 33.1 %). The pooled estimate of inflammation-related
complications including pleural and abdominal effusion was 8.4 % (95 % CI: 5.6 – 12.3 %).
Gas-related complications occurred more frequently in the esophagogastric junction
than in the stomach. In addition, the pooled estimate of delayed bleeding was 2.2 %
(95 % CI: 1.0 – 4.7 %).
Conclusion STER appeared to be an extremely effective technique for removing upper GI SMTs originating
from the muscularis propria layer. In addition, the very low rate of complications
also shows the safety of this technique. Tumor size, infiltration depth, and location
may influence the complication rates.
Zusammenfassung
Hintergrund Die submukosale endoskopische Tunnelresektion (STER) ist eine Technik zur Resektion
von submukosalen Tumoren (SMTs) des oberen Gastrointestinaltraktes (GI) mittels transluminaler
endoskopischen Chirurgie durch natürliche Körperöffnungen. STER reduziert das Risiko
von postoperativen Perforationen und abdominalen Infektionen und fördert die schnelle
Wundheilung. Das Ziel dieser Metaanalyse war es, die Sicherheit und Wirksamkeit von
STER für kleine (≤ 3,5 cm) obere GI SMTs zu beurteilen, und die potentiellen Einflussfaktoren
auf die Wirksamkeit und Komplikationsrate von STER zu erforschen.
Methoden Umfassende Literaturrecherchen wurden durchgeführt, um Studien zu STER zur Entfernung
von SMTs zu finden. Es wurden in mehreren englischsprachigen Datenbanken, darunter
MEDLINE (über PubMed), EMBASE und Cochrane-Bibliothek für den Zeitraum von Januar
2010 bis Juni 2016 gesucht. Die medizinischen Begriffe ”Submukosale endoskopische
Tunnelresektion oder STER“, ”obere gastrointestinale“ und ”submuköse Tumoren“ wurden
bei der Suche verwendet. Die primären Zielparameter waren die zusammengefassten Schätzungen
der vollständigen Resektions- und En-Block-Resektionsraten. Der sekundäre Zielparameter
war die gepoolte Schätzung von Komplikationen.
Ergebnis Zwölf Studien mit insgesamt 397 Patienten und 430 Läsionen wurden identifiziert.
Die zusammengefasste Schätzung der vollständigen Resektionsrate betrug 98,1 % (95 %-Konfidenzintervall
[KI]: 95,9 % – 99,2 %), die der En-Block-Resektion betrug 94,9 % (95 %-KI: 91,1 % – 97,1 %).
Gasbedingte Komplikationen wie Pneumoperitoneum und subkutanes Emphysem traten mit
einer zusammengefassten Häufigkeit von 21,5 % (95 %-KI: 13,2 % – 33,1 %) auf, entzündungsbedingte
Komplikationen einschließlich Pleura- und Abdominalerguss wurden in 8,4 % (95 %-KI:
5,6 % – 12,3 %) der Fälle diagnostiziert. Gasbedingte Komplikationen traten häufiger
in der ösophagogastrischen Verbindung als im Magen auf. Darüberhinaus betrug die zusammengefasste
Schätzung der verzögerten Blutung 2,2 % (95 %-KI: 1,0 % – 4,7 %).
Schlussfolgerung STER scheint eine äußerst effektive Technik zur Entfernung von SMTs im oberen Gastrointestinaltrakt
zu sein, die aus der Detrusor-Muskel-Schicht stammen. Darüber hinaus zeigt die sehr
geringe Komplikationsrate zudem die Sicherheit dieser Technik. Tumorgröße, Infiltrationstiefe
und Lage können die Komplikationsraten beeinflussen.
Key words submucosal tunneling endoscopic resection - large and irregular submucosal tumors
- muscularis propria - esophagus - cardia - meta-analysis
Schlüsselwörter Submukosale endoskopische Tunnelresektion - große und unregelmäßige submuköse Tumoren
- Detrusor-Muskel - Speiseröhre - Kardia - Meta-Analyse