Zusammenfassung
In einer retrospektiven klinischen Studie wurden 36 Patienten nach intraartikulärer
Endphalanxfraktur nachuntersucht. Je nach Größe des dorsalen Fragmentes
sind die Verletzungen als knöcherne Strecksehnenausrisse oder intraartikuläre
Luxationsfrakturen einzustufen. Während die ersteren gut konservativ
angegangen werden können, sollte bei den letzteren die Gelenkkongruenz
operativ wiederhergestellt werden. Im vorliegenden Krankengut wurde 21 mal
eine Zuggurtungsosteosynthese durchgeführt, achtmal die Refixation mit
einem Hakendraht. Die überwiegend guten Ergebnisse erlauben die Fortführung
dieses Therapiekonzeptes.
Abstract
In a retrospective clinical study, thirty-six patients with a dorsal intraarticular
fracture of the DIP-joint were examined. The fracture can be classified according
to the size of the dorsal fragment as a mallet finger or as an intraarticular
fracture with the tendency for dislocation. Subcutaneous tendon ruptures with
a small dorsal fragment respond well to conservative treatment. Intraarticular
fractures should be treated surgically. Anatomical reduction and joint stability
are the treatment aims. In 21 patients, tension band wiring was performed,
in tight cases percutaneous treatment with the “Hakendraht” was
carried out. Key words: Fractures: phalanges
Schlüsselwörter
Frakturen: Fingerknochen - Gelenke: Fingerendgelenk - knöcherner Strecksehnenausriß - Busch-Fraktur - Gelenkwiederherstellung - Zuggurtungsosteosynthese - Hakendraht-Osteosynthese
Mallet finger -
Busch-fracture - joint reconstruction - tension-band wiring - percutaneous treatment with “Hakendraht”