Geburtshilfe Frauenheilkd 1999; 59(1): 1-4
DOI: 10.1055/s-1999-14152
Originalarbeit

Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Gibt es prä- und intraoperative Kriterien zur Vermeidung des laparoskopischen „Anoperierens” von frühen Ovarialkarzinomen oder Borderline-Tumoren?

Are there Reliable Pre- or Intra-Operative Criteria to Prevent Laparoscopic Surgery on Early Ovarian Carcinoma or Borderline Tumors?E. Malik1 , W. Böhme2 , C. Nitsch2 , w. G. Rossmanith2
  • 1Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Medizinische Universität zu Lübeck
  • 2Universitätsfrauenklinik Ulm
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 1999 (online)

Zusammenfassung

Fragestellung: Gibt es prä- bzw. intraoperativeKriterien zur Vorhersage eines frühen Stadiums von Ovarialkarzinomen bzw.Borderline-Tumoren?

Material und Methodik: Retrospektiv wurden die Ergebnisse von 316 laparoskopisch operierten Ovarialtumorenausgewertet.

Ergebnisse: In 6 Fällenfanden wir intraoperativ oder nach Erhalt der Histologie ein Karzinombzw. einen Borderline-Tumor im Stadium pT1a-pT1c. In vier Fällen wurdeein Borderline-Tumor diagnostiziert, dreimal im Stadium pT1 c undeinmal im Stadium pT1a. Einmal wurde histologisch ein invasives Ovarialkarzinom im Stadium pT1 c auf dem Boden eines serösen und muzinösenKystoms gefunden, einmal handelte es sich um einen bilateralen Brennertumormit einseitigem Übergang in ein Malignom.

Schlußfolgerung: Alle uns zur Verfügung stehenden prä- und intraoperativenKriterien (Größe, Sonomorphologie, CA 12 - 5, lupenoptischeBeurteilung) waren nicht spezifisch genug, um frühe Stadien eines Ovarialkarzinoms bzw. eines Borderline- Tumors vorhersagen zu können.Das einzig zuverlässige Kriterium stellte die histologische Untersuchungdar.

Abstract

Purpose: Are there reliable pre- or intra-operative criteria to predict early ovarian carcinoma or borderline tumors?

Material and Methods: A retrospective review of the recordsof 292 patients with a total of 316 laparoscopically treated ovarian tumorswas performed.

Results: 6 early ovarian carcinomaor borderline tumors of stage pT1a-pT1 c were diagnosed intra-operatively or following final histological examination. In four patientsa borderline tumor was found, in three cases a stage pT1 c tumorwas detected and in one case, a stage pT1 a tumor. In onepatient an invasive ovarian carcinoma of stage pT1 c originatingfrom a mucinous cystoma was histologically confirmed. A bilateral Brenner'stumor with unilateral transition into a malignant formation wasfound in another patient.

Conclusion: Allapplied pre- and intra-operative diagnostic procedures (tumor size, ultrasonography, determination of tumor markers, laparoscopic inspection by eye-glassmagnification) were by themselves too unspecific to exclude early stagesof ovarian carcinoma or borderline tumors definitivly. Only the histologicalinvestigation can distinguish between a benign and a malignant process.