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DOI: 10.1055/s-1999-15639
Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Angiogene Aktivität der Douglasflüssigkeit von Patientinnen mit Endometriose nach oraler Applikation von 5-Aminolävulinsäure
Angiogenic Activity of Fluorescent Peritoneal Fluid in Patients With EndometriosisPublication History
Publication Date:
31 December 1999 (online)
Zusammenfassung
Fragestellung: Die Aktivität der Endometriose wird anhand zahlreicher Parameter ausgedrückt. Wir fragten uns, ob sich die angiogene Aktivität von nach 5-Aminolävulinsäure(ALA)-Applikation fluoreszierender und nicht fluoreszierender Douglasflüssigkeit unterscheidet.
Material und Methodik: Nach oraler Applikation von 30 mg ALA/kg Körpergewicht wurde fluoreszierende und nicht fluoreszierende Douglasflüssigkeit von 11 Endometriosepatientinnen und 7 Patientinnen mit einem unauffälligen inneren Genitale (Kontrollgruppe) auf die Chorioallantoismembran des befruchteten Hühnereies implantiert.
Ergebnisse: Fluoreszierende Douglasflüssigkeit zeigte höhere Angiogenesegrade als nicht fluoreszierende Douglasflüssigkeit. Die nicht fluoreszierende Douglasflüssigkeit von Endometriosepatientinnen unterschied sich in ihrer angiogenen Potenz nicht von Douglasflüssigkeit von Patientinnen aus der Kontrollgruppe.
Schlußfolgerung: Die Fluoreszenz nach ALA-Applikation könnte eine erhöhte Aktivität der Endometriose signalisieren.
Abstract
Objective: We evaluated the angiogenic activity of fluorescent and non-fluorescent peritoneal fluid in patients with endometriosis.
Methods: Eleven women with endometriosis received 5-amino-levulinicacid (30 mg/kg bodyweight) orally 10-14 hours before laparoscopy. At laparoscopy the peritoneum was evaluated in white light and fluorescent light and peritoneal fluid was obtained. The control group consisted of seven patients with normal peritoneal findings who did not receive 5-aminolevulinic acid. Sterile filter disks were impregnated with peritoneal fluid and implanted on the chorioallantoic membrane offertilized chicken eggs (n=105). Angiogenesis was evaluated after 4 days of incubation.
Results: Strong fluorescence of the peritoneal fluid was seen in six of 11 patients with endometriosis. Peritoneal fluid from patients with endometriosis had significantly more angiogenic activity than that from patients with normal peritoneal findings (p <0.01). In patients with endometriosis, fluorescent peritoneal fluid had more angiogenic activity than nonfluorescent fluid (p <0.01).
Conclusions: The fluorescence of the peritoneal fluid may be a marker for the activity of endometriosis.