Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 1999; 34(3): 140-146
DOI: 10.1055/s-1999-177
ORIGINALIA
Georg Thieme Verlag Stuttgart ·New York

Notfallversorgung durch Ersthelfer

Epidemiologie und Versorgungs-Qualität in einer ländlichen RegionCommunity emergency medical services. First Aid in Emergency Situtations. Epidemiology and Quality of Treatment in a Rural District. N. Donner-Banzhoff1 ,  C. Schuster1,2 ,  S. Hofmann1 ,   E. Baum1
  • 1Abteilung für Allgemeinmedizin, Rehabilitative und Präventive Medizin, Medizinisches Zentrum für Methodenwissenschaften und Gesundheitsforschung, Philipps-Universität Marburg
  • 2Klinik für Anästhesiologie und operative Intensivmedizin, Zentralklinikum Augsburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 1999 (online)

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Zusammenfassung.

Ziel der Studie: Bei akuten Notfällen außerhalb des Krankenhauses wurde die Anwesenheit von Ersthelfern (Laien, Rettungsdienst, [v. a. niedergelassene] Ärzte) am Einsatzort und die Beurteilung der Versorgungsqualität durch die anwesenden Notärzte untersucht. Methoden: Über sechs Monate wurden in einem ländlichen Bereich alle Einsätze mit Notarztalarmierung unabhängig von Art oder Schwere der Erkrankung/Verletzung eingeschlossen. Demographische, medizinische und Einsatzdaten wurden von Notärzten standardisiert erhoben. Diese beurteilten auch die Qualität der Versorgung in bezug auf einzelne Maßnahmen wie auch global für die jeweilige Ersthelfer-Gruppe. Ergebnisse: In 97 % der Fälle (von n = 1150 auswertbaren) waren Ersthelfer am Einsatzort. In folgenden Aspekten wurden häufig Mängel festgestellt: bei den Laien in bezug auf Atemwegsmanagement und die Immobilisation (z. B. Frakturverdacht), beim Rettungsdienst Medikation, venöser Zugang und Immobilisation, schließlich bei den Ärzten Atemwegsmanagement, lmmobilisation und venöser Zugang. Schlußfolgerung: Mehrere Versorgungsmängel bei den beteiligten Gruppen konnten identifiziert werden. Die Ergebnisse können eine Orientierung für künftige Maßnahmen der Aus-, Weiter- und Fortbildung geben. Die quantitative und qualitative Erfassung von Ersthelfermaßnahmen ist mit zahlreichen methodischen Problemen behaftet

Objectives: Rapid aid provided by lay witnesses and emergency services can improve the outcome in medical emergencies arising in the community. We attempted to study the quality of first aid rendered by lay persons, paramedical personnel, and community medical practitioners attending out-of-hospital emergencies. We also evaluated the frequency of first aid provided before the arrival of specialised emergency physicians. Methods: Over a period of six months all emergencies in a rural district of Germany leading to the pre-hospital medical service being dispatched were studied. Specialised community emergency physicians arriving at the site of the event recorded demographic, clinical, and process data using a standardised instrument. They also assessed the performance of lay persons, paramedical personnel, and community physicians providing immediate care. Implicit and explicit criteria were used. Results: In 97 % of cases analysed (n = 1150) members of the above mentioned groups were present before the arrival of the dedicated medical service. Lay persons were judged to provide inadequate care especially with regard to airway management and immobilisation of suspected fractures. For paramedical personnel, the administration of medication, venous lines and immobilisation turned out to be problematic areas. Medical practitioners fell below the defined standards especially in airway management, immobilisation and venous lines. Conclusion: Our project has shown how important the evaluated groups are for community emergency care. Despite methodological problems in this area of study, the shortcomings demonstrated may be targeted by future training at different levels.