Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2000-10017
Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Die Therapie einer inoperablen, nodulären Lungenendometriose mit Goserelin
Treatment of Inoperable Nodular Pulmonary Endometriosis with Goserelin: A Case ReportPublication History
Publication Date:
31 December 2000 (online)
Zusammenfassung
Wir berichten über eine 29-jährige Patientin mit multiplen, inoperablen Endometrioseherden in beiden Lungen. Die monatliche Gabe von 3,6 mg Goserelin-Implantat subkutan hat sich nunmehr über ein Jahr als wirksame therapeutische Maßnahme erwiesen. Mäßiger Libidoverlust stellte die einzige Nebenwirkung dar. Allerdings kam es nach Absetzen von Goserelin nach dem 6. Zyklus zum Rezidiv der Erkrankung. Unter weiterer Goserelindauertherapie zeigte sich nicht nur eine Verkleinerung der Einzelherde, sondern auch eine deutliche Verminderung ihrer Zahl.
Abstract
We describe a 20-year-old patient with histologically confirmed bilateral nodular pulmonary endometriosis. Monthly administration of 3.6 mg goserelin (subcutaneous implants) was effective treatment. The only side effect was a moderate decrease in libido. Interruption of the treatment after 6 months led to recurrent symptoms. Renewed treatment with goserelin led to a decrease in the size and number of the pulmonary endometriotic nodules.
Literatur
- 1 Berwanger I, Bonnet R, Jacobsen J P, Liebig S, Hasse J. Thoracic endometriosis - 2 case reports and review of the literature. Pneumologie. 1992; 46 236-238
- 2 Cassina P C, Hauser M, Kacl G, Imthurn B, Schröder S, Weder W. Catamenial hemoptysis. Diagnosis with MRI. Chest. 1997; 111 1447-1450
- 3 Elliot D L, Barker A F, Dixon L M. Catamenial hemoptysis. New methods of diagnosis and therapy. Chest. 1985; 87 687-688
- 4 Filicori M, Flamigni C, Cognigni G, Dellai P, Arnone R, Falbo A, Capelli M. Comparison of the suppressive capacity of different depot gonadotropin-releasing hormone analogs in women. J Clin Endocrinol Metab. 1993; 77 130-133
- 5 Flieder D B, Moran C A, Travis W D, Koss M N, Mark E J. Pleuro-pulmonary endometriosis and pulmonary ectopic deciduosis: a clinicopathologic and immunohistochemical study of 10 cases with emphasis on diagnostic pitfalls. Hum Pathol. 1998; 29 1495-1503
- 6 Grimm M H, Grady K J, Golish J A. Bronchopulmonary endometriosis: a rare cause of hemoptysis. South Med J. 1988; 81 1198-1199
- 7 Huber M, Wierrani F, Böhm G, Hauck H, Lintner F, Grünberger W. Multiple Endometrial Stromal Nodules with Sparce Cysts and Glands in the Lung - A Nodular Variation of Endometriosis That May Mimic Metastases of Sarcoma. Pathol Res Pract. 1999; 195 59-64
- 8 Johnson W M, Tyndal C M. Pulmonary endometriosis: treatment with danazol. Obstet Gynecol. 1987; 69 506-507
- 9 Joseph J, Sahn S A. Thoracic endometriosis syndrome: new observations from an analysis of 110 cases. Amer J Med. 1996; 100 164-170
- 10 Kupperman H S, Wetchler B B, Blatt M H. Contemporary therapy of the menopausal syndrome. J Amer Med Assn. 1959; 171 1627-1637
- 11 Lawrence H C. Pulmonary endometriosis in pregnancy. Amer J Obstet Gynecol. 1988; 159 733-734
- 12 Lindenberg K, Schmid J, Rüttner J, Sulser H, Schmid M. Endometriosis of the lung: case report. Arch Gynaecol. 1975; 218 219-226
- 13 Muller S, Ruesch C, Terrana R, Borg G. Catamenial pneumothorax. J Gynecol Obstet Biol Reprod (Paris). 1991; 20 913-915
- 14 Schwack M, Montag M, Schindler A E. Parenchymal thoracic endometriosis - diagnosis and therapy. Zbl Gynäkol. 1997; 119 181-185
- 15 Schweppe K -W. Aktuelle Pathophysiologie und Therapie der Endometriose. Gynäkol Gebh Rdsch. 1993; 33
Univ.-Doz. Dr. Franz Wierrani
Gynäkologische und Geburtshilfliche Abteilung der Krankenanstalt Rudolfstiftung
Juchgasse 25
1030 Wien
Österreich
URL: http://E-mail: franz.wierrani@kar.magwien.gv.at