Melanoma. Results with the “sentinel node”
Summary
Since June 1995 we have practised a gamma probe guided sentinel lymphadenectomy (SLNE) in 274 patients after injecting a colloidal 99 m-Tc labelled solution around the tumor. By this technique the detection and excision of the SLN succeeded in 99.3 % of all cases. We found micrometastases in about 53.1 % of patients with pT3 and pT4 melanomas. The specimen of the radical lymph node dissection contained in 30 % further metastases. A regional recurrence after SLNE occurred only in one case, a SLN-negative patient.
Zusammenfassung
Seit Juni 1995 haben wir bei 274 Patienten ein Lymphatic Mapping mittels 99m-Tc markiertem Kolloid und anschließender Sentinel-Lymphadenektomie (SLNE) durchgeführt. Die Sentinel-Nachweisrate lag bei 99,3 %. Mikrometastasen ließen sich bei pT3- und pT4-Tumoren in 53,1 % nachweisen. Die radikale Lymphknotendissektion enthielt in 30 % weitere Lymphknotenmetastasen. Ein regionäres Rezidiv nach SLNE trat lediglich einmal - bei einem SLN-negativen Patienten - auf.
Key words
Sentinel lymph node - gamma probe - lymphatic mapping - malignant melanoma
Schlüsselwörter
Sentinel Lymphknoten - Gamma Probe - Lymphatic Mapping - malignes Melanom
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Dr. H. K. Büchels
Klinik für Allgemein- und ViszeralchirurgieFunktionsbereich Plastische ChirurgieZentralklinikum
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