Z Orthop Ihre Grenzgeb 2000; 138(2): 181-184
DOI: 10.1055/s-2000-10136
VARIA

Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Entzündungsparameterverlauf nach elektiven orthopädischen Eingriffen1

CRP, ESR, WBC and body temperature after elective orthopedic surgery.J.  P.  Giehl, T.  Kluba, C.  Lebherz
  • Orthopädische Klinik und Poliklinik der Eberhard-Karls-Universität Tübingen
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2000 (online)

Zusammenfassung.

Der typische Verlauf der gebräuchlichen Entzündungsparameter nach verschiedenen orthopädischen Eingriffen ohne Komplikationen soll festgestellt werden, um Infektkomplikationen an Abweichungen frühzeitig erkennen zu können. Die diesbezügliche Wertigkeit von CRP, BSG, Leukozyten und Körpertemperatur soll beurteilt werden. Methode: 180 Patienten mit komplikationslosen Verläufen bei elektiven HTP- und KTP-Implantationen, dorsalen und ventralen Wirbelsäuleneingriffen sowie nach diagnostischen Knie- und Schulterarthroskopien wurden hinsichtlich der Entzündungsparameter-Veränderungen analysiert. Ergebnisse: Die maximalen CRP-Werte wurden am 2. - 3. Tag erreicht. Die Höhe der Peaks korrelierte mit dem Umfang der Eingriffe und betrug zwischen 1,28 und 17,71 mg/dl; der Abfall war rasch. Die BSG zeigte die höchsten Werte am 5. - 6. Tag; der Abfall war langsam. Leukozyten und Temperatur wiesen in der Regel uncharakteristische Verläufe auf. Schlussfolgerung: Die Kenntnis der ermittelten Normalverläufe der Entzündungsparameter kann bei der Beurteilung des postoperativen Verlaufs eine Hilfestellung geben. Das CRP erwies sich als empfindlichster Marker. BSG, Leukozyten und Körpertemperatur sind kostengünstiger zu bestimmen, aber weit weniger aussagekräftig in Bezug auf eine Früherkennung postoperativer Komplikationen.

Purpose of the study: The aim of the study was to characterize the changes of C-reactive protein, erythrocyte sedimentation rate, white blood count and body temperature by serial measurements after different types of uncomplicated orthopedic surgery. Methods: The uncomplicated coures of 180 patients after elective total hip and knee arthroplasties, ventral and dorsal spinal fusions and diagnostic knee and shoulder arthroscopies were analyzed. Results: The maximal CRP-values were recorded on the second or third day after operation. The peak levels correlated with the extent of the procedures and reached 1.28 - 17.71 mg/dl. The ESR increased to maximal rates five to six days after surgery and remained elevated during the 14 days of the investigation period. WBC and body temperature showed a slow and uncharacteristic increase followed by a slow and irregular decrease. Conclusion: Awareness of the typical pattern of CRP, ESR, WBC and body temperature may help to evaluate the early postoperative course. The CRP is a sensitive marker. ESR, WBC and body temperature are less costly but a poor diagnostic aid for the early detection of postoperative complications especially infections.

Literatur

  • 01 Ellitsgaard  N, Andersson  A P, Jensen  K V, Jorgensen  M. Changes in C-reactive protein and erythrocyte sedimentation rate after hip fractures.  Int Orthop. 1991;  15 311-314
  • 02 Haupt  W, Hohenberger  W, Müller  R, Klein  P, Christou  N V. Association between preoperative acute phase response and postoperative complications.  Eur J Surg. 1997;  163 39-44
  • 03 Larsson  S, Thelander  U, Friberg  S. C-reactive protein (CRP) levels after elective orthopedic surgery.  Clin Orthop. 1992;  275 237-243
  • 04 Niskanen  R O, Korkala  O, Pammo  H. Serum C-reactive protein levels after total hip and knee arthroplasty.  J Bone Joint Surg. 1996;  78-B 431-433
  • 05 White  J, Kelly  M, Ddunsmuir  R. C-reactive protein level after toal hip and knee replacement.  J Bone Joint Surg. 1998;  80-B 909-911
  • 06 Wirtz  D C, Heller  K D, Wolff  J. Interleukin-6: Ein Entzündungsparameter zur laborchemischen Verlaufskontrolle nach Totalendoprothesenimplantation.  Z Orthop. 1998;  136 A 103
  • 07 Yoon  S l, Lim  S S, Rha  J D, Kim  Y H. The C-reactive protein (CRP) in patients with long bone fractures and after arthroplasty.  Int Orthop. 1993;  17 198-201

PD Dr. J. P. Giehl

Orthopädische Universitätsklinik Tübingen

Hoppe-Seyler-Str. 3

72076 Tübingen