Zentralbl Chir 2000; 125(8): 666-670
DOI: 10.1055/s-2000-10655
Originalarbeit

J.A.Barth Verlag in Medizinverlage Heidelberg GmbH & Co.KG

Operative Therapie des primären Hyperparathyreoidismus

Lebensqualität nach 10jähriger prospektiver BeobachtungS. Walgenbach1 , G. Hommel2 , G. Bernhard2 , Th. Junginger1
  • 1Klinik und Poliklinik für Allgemein- und Abdominalchirurgie (Direktor: Prof. Dr. Th. Junginger), Johannes Gutenberg-Universität Mainz
  • 2Institut für Medizinische Statistik und Information (Direktor: Prof. Dr. J. Michaelis), Johannes Gutenberg-Universität Mainz
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2000 (online)

Operative therapy of primary hyperparathyroidism. Quality of life after 10-year prospective follow-up

Summary

Aim of the study: The quality of life after surgery for primary hyperparathyroidism was evaluated in a prospective long-term follow-up study.Patients and methods: Altogether 383 patients, 374 with the first manifestation, 6 with recurrent and 3 with persistent disease, who underwent operation from August 1, 1987 to February 15, 1999 were prospectively investigated and included in a long-term follow-up study. All patients underwent reexaminations at regular surveillance intervals. The postoperative course is known in 93.7 % of all patients. We carried out 1 504 follow-up examinations (per patient: 1-12, median 4). The follow-up period ranged from 1 month to 10 years with a median of 24 months (mean 34.5 ± 29.8 months).Results: The true frequency of asymptomatic primary hyperparathyroidism could be confirmed only postoperatively, because a part of the patients were unaware of mild symptoms of hypercalcaemic syndrome prior to surgery. Therefore the prevalence of asymptomatic primary hyperparathyroidism was 5.6 % in our patients. Surgical cure was obtained in 97.6 % of patients after initial neck exploration. Successful parathyroidectomy provided long-term relief of symptoms in our patients. In 58 % of the patients with hypercalcaemic syndrome recovery occurred within the first month after surgery. Bone and joint pain persisted for a longer period of time and was present in 24 % of patients two years after the operation. During the follow-up period the mortality of our study population was significantly higher (p = 0.00024) than the expected mortality risk for the German population as a whole.Conclusions: The present prospective follow-up study yielded conclusive outcome research data after operative therapy for primary hyperparathyroidism. The high biochemical cure rate with long-term relief of symptoms, as well as the increased mortality after successful parathyroidectomy emphasize the importance of early diagnosis and early surgical treatment for primary hyperparathyroidism, even in the absence of manifest symptoms.

Zusammenfassung

Zielsetzung: In einer prospektiven Beobachtungsstudie wurde die Lebensqualität nach operativer Therapie des primären Hyperparathyreoidismus untersucht.Patienten und Methodik: Vom 1. 8. 1987-15. 2. 1999 wurden 383 Patienten operiert (374 mit Erstmanifestation, 6 mit Rezidiv und 3 mit Persistenz eines primären Hyperparathyreoidismus), prospektiv erfaßt und in eine Beobachtungsstudie mit regelmäßigen Nachuntersuchungen aufgenommen. Von 93,7 % aller Patienten ist der postoperative Verlauf bekannt. Wir führten insgesamt 1 504 Nachuntersuchungen (pro Patient: 1-12, Median 4) durch. Der Beobachtungszeitraum beträgt 1 Monat bis 10 Jahre, im Median 24 Monate (Mittel: 34,5 ± 29,8 Monate).Ergebnis: Die Häufigkeit des asymptomatischen primären Hyperparathyreoidismus läßt sich erst retrospektiv nach dem Eingriff unter Berücksichtigung katamnestischer Angaben ermitteln. Nur 5,6 % unserer Patienten waren asymptomatisch. Die Erfolgsrate der erstmaligen Halsexploration betrug 97,6 %. 58 % der Patienten mit Hyperkalzämie-Syndrom wurden innerhalb eines Monats nach dem Eingriff beschwerdefrei. Knochen- und Gelenkschmerzen persistierten über längere Zeiträume und waren 2 Jahre postoperativ noch bei 24 % der präoperativ betroffenen Patienten nachweisbar. Während des Nachbeobachtungszeitraumes war die beobachtete Mortalität des Studienkollektivs signifikant höher (p = 0,00024) als die theoretisch erwartete Mortalität.Schlußfolgerung: Im Rahmen unserer prospektiven Untersuchung zur operativen Therapie eines primären Hyperparathyreoidismus erwies sich die biochemische Heilungsrate bei guter langfristiger Ergebnisqualität als hoch. Die im Vergleich zur Gesamtbevölkerung erhöhte Mortalität unserer Studienpopulation spricht für eine frühzeitige Diagnose und operative Therapie des primären Hyperparathyreoidismus auch der asymptomatischen Verlaufsform.

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Univ.-Prof. Dr. S. Walgenbach

Klinik und Poliklinik für Allgemein- und AbdominalchirurgieJohannes Gutenberg-Universität Mainz

Langenbeckstraße 1

D-55101 Mainz